تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
شنبه 29 اردیبهشت 1403

اتاق خبر معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

دهقانی در بازدید از نخستین دوره نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا:

پیوند میان فناوری و نوآوری دانش‌بنیان‌ها با ظرفیت مناطق محروم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری از نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا بازدید و با فعالان و شرکت‌های حاضر در این رویداد گفت‌وگو کرد.

به گزارش تریبون‌نیوز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری در حاشیه بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق حاضر در نخستین دوره نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا با اشاره به این‌که آبادانی و پیشرفت ایران مهم‌ترین رسالت و هدف از برگزای این رویداد ذیل «برنامه ملی آبادیران» به شمار می‌رود، ادامه داد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان از زیست بوم فناوری و نوآوری ارزیابی کاملی دارد و بخش کوچکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور که در محرومیت زدایی تجربه و توانمندی دارند، دستاوردهایشان را در قالب نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا که ذیل برنامه ملی آبادیران برگزار شد، عرضه کرده‌اند.

دهقانی ادامه داد: ظرفیتی در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود داشت و تعدادی از این شرکت‌ها، فرصت‌هایی را در مناطق محروم و کم‌تر برخوردار کشف کرده‌اند و فناوری‌هایی را توسعه داده‌اند که می‌تواند کارکرد بسیار خوبی در ایجاد اشتغال، آبادانی و خلق ارزش افزوده داشته باشند. این تعداد از شرکت‌ها شناسایی شدند و از میان آن‌ها 370 شرکت در نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا حضور یافتند. این نمایشگاه به عنوان حسن مطلع برنامه ملی آبادیران، فرصتی فراهم کرد تا ضمن معرفی بخش کوچکی از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق در محرومیت زدایی، مجال و فرصت پیوند این توانمندی‌ها به استعدادها و ظرفیت‌های مناطق به اصطلاح محروم فراهم شود. چراکه باور دارم این مناطق، نه تنها محروم نیستند، بلکه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خارق‌العاده‌ای را در دل خود دارند که کارکردی شدن و شکوفایی آن‌ها نیازمند توجه است.

او با بیان این‌که «توجه بخشی به استعدادهای انسانی و سرزمینی مناطق کم‌تر برخوردار» از نقاط محوری برنامه ملی آبادیران است، ادامه داد: در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان پس از بررسی‌ها و نشست‌های متعدد، به این نتیجه رسیدیم که اگر یک برنامه ملی وجود داشته باشد می تواند ظرفیت‌های بکر مناطق محروم را از حیث منابع انسانی و ظرفیت‌های سرزمینی کشف و در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق قرار دهد ضمن آن‌که مجالی برای پیوند میان فناوری و نوآوری شرکت‌ها با این ظرفیت‌های بکر و بالقوه فراهم می شود، در سایه یک هم افزایی مطلوب و اثربخش، قطعاً شاهد تحولی در رفع نیازهای مناطق محروم و رونق کسب و کارهای یادشده خواهیم بود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، طراحی برنامه ملی آبادیران در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و همکاری دستگاه‌های مختلف و بخش‌های مردمی را نقطه عطف این رویداد دانست و گفت: مهم‌ترین رسالت این برنامه ایجاد ارتباط میان نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق با توده مردم در جای جای کشور از جنس ارتباط و تعاملی سازگار و سازنده است.

دهقانی بیان کرد: گرد هم آمدن شرکت‌ها، دستگاه‌های مرتبط و اثرگذار، سمن‌ها و گروه‌های جهادی و مردمی زیر سقف این نمایشگاه، نمایان‌گر عزم جدی بخش‌های مختلف برای رفع محرومیت و ایجاد آبادانی در نقاط مستعد و البته کم‌تر برخوردار، به کمک فناوری، نوآوری و خلاقیت است. برخی از این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند اما نقطه وصل تمامی این شرکت‌ها، توجه و تجربه فعالیت در مناطق محروم است. این برنامه افق و چشم انداز خوبی را از آن‌چه که می‌توانیم و می‌بایست انجام دهیم، به نمایش گذاشت و سال آینده باید میزان توسعه بازار در مناطق محروم، حل اشتغال ایجاد این مناطق و شور و هیجان و انرژی در همراهی مردم، مورد ارزیابی قرار بگیرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری درباره نا‌گذاری رویداد ملی آبادیران توضیح داد: برنامه ملی آبادیران مزین به یک نام ایرانی و بومی است؛ برنامه ملی آبادیران که البته مهم‌ترین خواست و تمنای هر ایرانی وطن دوست را در دل خود گنجانده، نامی بومی و درخور شأن ایران و ایرانی برگزیده است تا اهمیت آبادی ایران عزیز را بار دیگر یادآور شود.

دهقانی ادامه داد: برگزیدن این نام ایرانی، نشان از هدف‌مندی، عزم، اراده و راهبرد برگزارکنندگان این برنامه ملی، برای آبادی ایران عزیز است. اگر از هر ایرانی که این وطن را دوست دارد چه در ایران و خارج از کشور سکونت داشته باشد بخواهیم خواست و دعایی را بیان کند، قطعاً ندای آباد ایران و دعای آبادی ایران را زمزمه خواهد کرد. دعای ما نیز این است که «آباد باشد ایران».

دهقانی، نقش حمایتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان را تکلیف این معاونت در قبال پیشران‌های اقتصاد، اشتغال و آبادانی کشور دانست و گفت: معتقدم شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که حمایت و کمک واقعی از کشور را انجام می‌دهند و شأن این شرکت‌ها را بسیار بالاتر از نیاز به حمایت و کمک می‌دانم. کاری که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و سایر دستگاه‌های مرتبط باید برای این شرکت‌ها انجام دهند، کارسازی، تسهیل‌گری و انجام وظایف خود در قبال این شرکت‌ها به عنوان پیشران‌های اقتصاد کشور و حرکت دهنده به سوی توسعه و تعالی است.

او افزود: از میان تمامی وظایفی که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان وظایف مختلفی در قبال این شرکت‌ها دارد، مهم‌ترین آن‌ها را توسعه بازار این شرکت‌ها می‌داند. عزم خود را جزم کرده‌ایم تا برای شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاقی که به سطحی از توانمندی رسیده‌اند، در شئون مختلف از حاکمیتی، سیاستی، اجرایی و انجام اقدامات تسهیل‌گرانه مانند تخصیص فضای استقرار، ایجاد بستر به اشتراک‌گذاری توانمندی چند شرکت با یکدیگر به طوری که پاسخ‌گوی مسائل و نیازهای یکدیگر باشند‌، تسهیلات مالی، کمک به سرمایه‌گذاری، معافیت‌ها، همراهی برای رسیدن به یک فناوری یا نوآوری، را محقق کنیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، هم‌افزا کردن بیش از 28 دستگاه، نهاد، گروه و سازمان مختلف در قالب برنامه ملی آبادیران را، تلاشی برای فراهم آوردن امکانات و فرصت‌های تسهیل‌گری کار شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق در راستای محرومیت زدایی دانست و گفت: از معاونان خود مؤکدا خواسته‌ام در این نمایشگاه حضورداشته باشند و هرکدام با تعداد مشخصی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نشست وگفت‌وگو داشته باشند تا در نهایت ضمن حل مسائل و نیازهای شرکت‌ها، راه برای نقش آفرینی پررنگ‌تر در حل مسائل مناطق محروم هموار شود.

گفتنی است، نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا (آبادیران) با هدف کمک به توسعه مناطق محروم از طریق معرفی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور برای پاسخ به چالش‌ها، ایجاد اشتغال پایدار، توسعه بازار و تسهیل خرید کالا و خدمات‌ این شرکت‌ها برای محرومیت‌زدایی 23 تا 25 خردادماه 1402 از ساعت ۹ تا ۱۷ در مصلی امام خمینی (ره) پذیرای عموم علاقمندان است.

اتاق خبر معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

آخرین اخبار اتاق خبر معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان
فرآیندهای سازمان غذا و دارو با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان برون‌سپاری می‌شود چهارمین دوره مسابقه برنامه‌نویسی صبا برگزار شد معاونت علمی برای توسعه نوآوری‌های فراگیر اجتماعی برنامه‌های حمایتی دارد درج نشانگر باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک‌ها و فرهنگ‌سازی مصرف پروبیوتیک‌ها ضروری است معاونت علمی از مراکز نوآوری درون سازمانی و ایده‌های نوآورانه شرکتی حمایت می‌کند افزایش چهار برابری شرکت‌های‌ دانش‌بنیان حوزه نفت نسبت به دو سال قبل دو تجهیز راهبردی جدید استخراج نفت در کشور بومی‌سازی می‌شود رونمایی از نقشه راه توسعه صادرات و پلتفرم تخصصی صادرات ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی ایران یک میلیارد دلار قرارداد بین وزارت نفت و دانش‌بنیان‌ها منعقد شد دانش فنی تکنولوژی طرح تبدیل دی‌اکسید کربن به متانول با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری ثبت شد نسل جدید کاتالیست‌های خالص‌سازی هیدروژن، در کشور تولید می‌شود علی اکرمی‌فر، عضو شورای راهبردی هوش مصنوعی شد نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء آغاز به کار کرد اختتامیه «فن‌تز صنایع غذایی» همزمان با رویداد ملی فبین‌فود برگزار شد گردهمایی برترین فعالان رسانه و تبلیغات بین‌المللی در اینوتکس 2024 برگزار می‌شود
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها