تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
شنبه 29 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

وزیر ارتباطات: فیلترینگ خارج از چارچوب تصمیم گیری دولت است.
چرا وزیر ارتباطات توپ را به زمین پلتفرم‌ها می‌اندازد؟

تراژدی فیلترینگ تبدیل به کمدی شده است

وزیر ارتباطات: فیلترینگ خارج از چارچوب تصمیم گیری دولت است.

تریبون‌نیوز/ از نیمه دوم سال گذشته، وضعیت اینترنت ایران با افت بسیار شدیدی مواجه شده است. اینترنتی که تا پیش از این، نیز در مقایسه با دیگر کشورهای جهان و منطقه از کیفیت مناسبی برخوردار نبود. همزمان با کندی اینترنت، پیام‌رسان‌های خارجی نیز فیلتر شدند. بسیاری از کسب‌وکارهای ایرانی که از طریق اینستاگرام فعالیت می‌کردند، پس از این اتفاق با مشکلات بسیار زیادی مواجه شدند. بسیاری از کسب‌وکارها ضررهای هنگفتی کردند و تعداد بسیار زیادی از مشتریان خود را از دست دادند. در همین برهه خیلی از کسب‌وکارها به ویژه کسب‌وکارهای حاضر در اقتصاد دیجیتال نابود شدند.

با کاهش محسوس کیفیت اینترنت و فیلترشدن پلتفرم‌های خارجی، بسیاری از فعالان اقتصادی و کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستار رفع این چالش‌ها و بهبود وضعیت شدند. به همین جهت، از راه‌های مختلف درخواست خود را با عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کردند. در واقع فعالان اقتصادی و کسب‌وکاری کشور اولین مسئول فیلترینگ و کندی اینترنت را وزیر ارتباطات می‌دانستند.

با وجود درخواست‌های مکرر مردم و فعالان اقتصادی برای بهبود کیفیت اینترنت و رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های خارجی، عیسی زارع‌پور جواب مشخص و قانع‌کننده‌ی ارائه نکرده است. وزیر ارتباطات در طول این مدت سعی کرده است به صورت کلی یا صورت مسئله را نادیده بگیرد و یا مسئولیت را به گردن دیگری بیندازد.

در نمایشگاه اینوتکس 2023 زارع‌پور در جواب سوالی درباره‌ی رفع فیلتر پلتفرم‌های خارجی به‌ویژه اینستاگرام و گوگل پلی یک پاسخ تکراری را بیان کرد: فیلترینگ در دست ما نیست. او این جواب را از روزهای ابتدایی افت کیفیت و فیلترینگ همواره تکرار کرده است. او همچنین تاکید داشت که پلتفرم‌های خارجی برای ادامه‌ی فعالیت خود باید در ایران دفتری دایر کنند و ذیل قوانین ایران فعالیت کنند.

زارع‌پور در یکی دیگر از اظهار نظرهای خود، در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ 2023 گفت که اینترنت ایران با مشکلی مواجه نیست و حتی سرعت آن در مقایسه با گذشته نیز افزایش پیدا کرده است. همچنین او به خبرنگاران گفت که کاربران ایرانی به دلیل پایین بودن ارتباطشان با خارج از کشور، نیازی به پیام‌رسان‌های خارجی ندارند و می‌توانند از پلتفرم‌های داخلی استفاده کنند.

زارع‌پور چهارشنبه، 14تیرماه در حاشیه‌ی نشست هفتگی دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره‌ی مشکلات اینترنت و رفع فیلترینگ گفته‌های گذشته‌ی خود را تکرار کرد. او بار دیگر مدعی شد که رفع فیلترینگ از توان دولت و وزارت ارتباطات خارج است و تصمیم‌گیری در این خصوص در جای دیگر اتفاق می‌افتد. این درحالی است که زارع‌پور علی‌رقم این پرسش مهم و پرتکرار، هیچگاه به صورت صریح و شفاف درباره‌ی نهاد یا نهادهای تصمیم‌گیر در این حوزه صحبت نکرده است و صرفا خود را از انتقادات مبرا دانسته است.

امروز وزیر ارتباطات همچنین مقصر کندی اینترنت را شرکت مخابرات و برخی دیگر از مجموعه‌های فعال در این حوزه دانست. زارع‌پور هموار سعی داشته است که به جای پاسخ به این پرسش‌ها، درباره‌ی پروژه‌ی فیبرنوری و تاثیرات آن بر کیفیت اینترنت صحبت کند. این درحالی است که جهان در حال عبور از تکنولوژی فیبرنوری و جایگزینی آن با اینترنت ماهواره‌ی است. چندی پیش حتی دولت عراق به عنوان یک کشور جهان سومی، اعلام کرد که به جای استفاده از فیبرنوری، در حال مذاکره با شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی اینترنت ماهواره‌ی است تا اینترنتی بهتر و آزادتر را در دسترس مردم این کشور قرار دهد.

عیسی زارع‌پور همواره‌ درباره‌ی کیفیت اینترنت بیان داشته است که اینترنت ایران از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است. این درحالی است که حجم بالای شکایات از کیفیت اینترنت آنقدر زیاد شده است که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کارگروهی را با عنوان پیگیری وضعیت اینترنت تشکیل داده است. حالا با توجه به برنامه‌های اقتصادی کشور و سهم اقتصاد دیجیتال در GDP که اینترنت یکی از زیرساخت‌های حیاتی آن محسوب می‌شود، آینده‌ی فعالان حوزه‌ی کسب‌وکارهای آنلاین و اقتصاد دیجیتال چه خواهد بود؟ چه کسی پاسخ‌گوی نیازهای این بخش از اقتصاد کشور است؟ و مهم‌تر از همه موارد، ضررهای ناشی از فیلترینگ و محدودیت اینترنت از طریق چه دستگاه و نهادی باید پیگیری شود؟

معین شاکری/تریبون‌نیوز

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار تریبون‌نیوز
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها