تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال
روز دوم همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال برگزار شد

صرفه‌جویی در هزینه‌ها در عصر دیجیتال

همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال

تریبون‌نیوز/ دومین روز همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال برگزار شد. به مانند روز اول، این برنامه به بخش‌های گوناگونی تقسیم شده بود و سخنرانان مختلفی در هر حوزه داشت. در بخش اول این برنامه که به رابطه عصر دیجیتال و صنایع بزرگ اختصاص یافته بود، چند تن از صاحب‌نظران حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال و فعالان صنایع بزرگ صحبت کردند. علی عبداللهی؛ رئیس مرکز ملی انفورماتیک در این نشست گفت: «در بسیاری از نقاط دنیا، کشورها برای حوزه‌ی دیجیتال و فناوری اطلاعات برنامه‌های مختلفی تدوین کرده‌اند. متاسفانه این اتفاق در ایران تاکنون رخ‌نداده است و ما برنامه و طرح مشخصی برای این حوزه نداریم. اگر می‌خواهیم به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کنیم، باید جهانی بیاندیشیم و جهانی نیز عمل کنیم».

همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال

او همچنین گفت: «مسئله مهم امروز داده است. باید به سمت داده‌محوری حرکت کنیم. داده بخش اصلی در تحول دیجیتال است. ما چالش عمده در زمینه دیتا داریم. دیتای هویتی که دیتا نیست. ما به دیتاهای آماری و هوشمند نیاز داریم».

همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال

در بخش دیگر این نشست، حمیدرضا عظیمیان؛ مدیرعامل سابق فولاد مبارکه صحبت کرد. او ابتدا به وضعیت فولاد در ایران و چگونگی تولید آن اشاره کرد. همچنین در ادامه گفت: «بخش اصلی و بزرگ بازار فولاد در دست کشور چین است. آنها توانستند در مدت زمانی کوتاه به رشد بسیار خوبی در زمینه‌ی تولید فولاد برسند و بخش عمده بازار را به دست آوردند. ما هم‌اکنون ۱۰ میلیون تن در فولاد مبارکه تولید می‌کنیم با حدود ۴۰ هزار نیروی انسانی. با قاطعیت می‌توانم بگویم نه تنها افزایش سودآوری بلکه تحول دیجیتال الزام و شرط بقا است و برای ادامه حیات صنایع باید به نسل چهارم تکنولوژی بپیوندیم».

همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال

محمودرضا حقی‌فام، معاون پژوهش و فناوری شرکت مپنا نیز در این نشست گفت: «باید در اکوسیستم تحول دیجیتال نقش خود را باز شناسایی کنیم و جایگاه خود را مشخص کنیم. در مجموعه مپنا شرکت‌های فناور زیادی مشغول فعالیت هستند و نگاه به اقتصاد در این شرکت‌های جدی است. اگر بخواهیم بهره‌وری را بالا ببریم باید سرمایه‌گذاری کنیم و فناوری‌های مرتبط را شناسایی کنیم. همچنین باید کسب‌وکارهای موجود را شناسایی کنیم. مدیرانی که افکار سخت دارند نمی‌توانند تحول دیجیتال را روی شانه‌های خود حمل کنند».

همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال

در نشست دیگر این رویداد، هوش مصنوعی مورد بحث قرار گرفت. مجید نیلی احمد‌آبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این نشست گفت: «هوش مصنوعی کمک می‌کند که برخی از چالش‌های جدی امروز را بتوانیم حل کنیم. این فناوری می‌تواند در بخش نیروی انسانی کمک کند و ما را هدایت کند تا اینکه منابع انسانی را کجا بکار بگیریم. هوش مصنوعی نیاز به چابکی را بیشتر کرده و خود نیز به عنوان ابزاری برای چابکی هر چه بیشتر به ما کمک می‌کند. بخش حاکمیت باید تلاش کند تا  هوش مصنوعی را به عنوان یک وسیله توسعه دهد. امروز نیاز داریم تا تبلور هوش مصنوعی را در برنامه‌های توسعه کشور مشاهده کنیم. اتصال هوش مصنوعی با اقتصاد می‌تواند بسیار موثر و مفید باشد».

همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال

مهدی خرازی؛ عضو هیئت علمی داشنگاه صنعتی شریف نیز در این پنل گفت: «با بکارگیری هوش مصنوعی، داده‌های بیشتری باید جمع‌آوری شود. همچنین  امنیت داده‌ها نیز  در این حوزه مهم‌تر می‌شود. بخش اصلی این موضوع به قسمت اطلاعات هویتی باز می‌گردد. بخشی که متاسفانه در ایران اهمیتی ندارد. اکنون داده‌های بیشتری می‌خواهیم جمع کنیم که خیلی دقیق‌تر رفتار و هویت افراد را ذخیره می‌کند. این موضوعی است که چالش‌های آن می‌تواند به اعتبار یک شرکت لطمه بزند و بقای آن را تهدید کند».

همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال

در نشست دیگری در این رویداد که به مسئله بیمه و عصر دیجیتال می‌پرداخت، حامد ولی‌پور؛ مدیر عامل پلتفرم ازکی در خصوص مشکلات این حوزه گفت: «بحث فروش در حوزه‌ی صنعت بیمه همچنان بخش اصلی و پایه در کشور است. دلیل آن بحث نقدینگی در شرایط تورمی کشور است. رگولاتور بیش از نظارت وارد فضای کسب‌وکارها شده است و رگولاتورها شبیه هیات مدیره در شرکت‌ها رفتار می‌کنند. سهم بازار استارت‌آپ‌های صنعت بیمه در ایران دو تا سه درصد است این در حالی است که این عدد در کشوری مثل ترکیه به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسیده است». 

همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال

 محمود اسعد سامانی نیز در این نشست گفت: «از ابتدا بحث فروش بیمه و تامین مالی مهم‌ترین وظایف شرکت‌های بیمه بوده است. این دو دستورالعمل در سرتاسر دنیا وظیفه شرکت‌های بیمه است. اما ضلع سوم دیگری نیز به شرکت‌های بیمه اضافه شده است و آن کاهش و تقلیل ریسک است.الزامات تضمین کیفیت و کاهش ریسک به ماموریت شرکت‌های بیمه اضافه شده و اتفاقات خوبی و نوآورانه را در شرکت‌های بیمه رقم زده‌اند.  پیشنهاد می‌کنم شرکت‌های بیمه در عنوان شرکت‌های بیمه عنوان مدیریت ریسک را به اسامی شرکت‌های بیمه اضافه کنند. در شرکت‌های بیمه در حال حاضر باید با بحث هوش مصنوعی، اینترنت اشیا فعالیت‌های نوآورانه را انجام دهند». 

همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال

در نشست دیگری که با موضوع سلامت برگزار شد، گلرخ داوران؛ مدیرعامل اسنپ دکتر گفت: «تا هنگامی که کسب‌و‌کارهای حوزه دیجیتال به رسمیت شناخته نشوند قدم برداشتن به جلو خیلی دشوار است. برخلاف پیش‌بینی‌ها مشاوره پزشکی بعد از کرونا فروکش نکرد و در حال رشد است.  این کسب‌وکارها برای افراد دسترسی به خدمات درمان و بهداشت ایجاد می‌کنند. این نوع از استارت‌آپ‌ها برای صنعت بیمه هم منافع زیادی دارند زیرا باعث می‌شوند که مشکل در مراحل اولیه بیماری شناخته شود و هزینه‌های جدی بعدی کاهش پیدا می‌کند».

همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال

مسعود اعتمادیان؛ رئیس بیمارستان هاشمی‌نژاد تهران نیز در خصوص اهمیت دیجیتالی شدن حوزه سلامت گفت: «اندازه بازار سلامت در ایران ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است. نیمی از این عدد در بیمارستان‌ها است. این عدد را می‌توان با دیجیتالی‌شدن بسیار بهینه کرد اما باید آن را در یک سامانه یکپارچه انجام داد. حداقل ۲۰ درصد این عدد صرفه‌جویی می‌شود بدون اینکه تغییری در ارائه خدمت ایجاد شود. این کار نیاز به اراده حاکمیتی دارد. اکنون این داده‌ها به صورت مجزا وجود دارد ولی یکپارچه نیست».

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار تریبون‌نیوز
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها