تریبون نیوز
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
روایت دو عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از همراهی با وزیر امور خارجه در سفر به پاکستان

ضرورت برقراری تعرفه ترجیحی میان ایران و پاکستان

ضرورت برقراری تعرفه ترجیحی میان ایران و پاکستان
در ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت 11:09 ق.ظ

حمیدرضا صالحی و محمدرضا غفراللهی، دو عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که در سفر هیات سیاسی-تجاری ایران به پاکستان حضور داشتند، از ظرفیت‌های بالای همکاری بین دو کشور و به طور خاص بین بخش خصوصی ایران و پاکستان گفتند.

به گزارش تریبون‌نیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران، هیات تجاری اعزامی اتاق بازرگانی تهران به پاکستان، وزیر امور خارجه کشورمان را در سفر به پاکستان همراهی ‌کردند. در سفر سه روزه وزیر امور خارجه کشور به پاکستان، نمایندگانی از بخش خصوصی از جمله دو عضو هیات نمایندگان و معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز حضور داشتند. حمیدرضا صالحی و محمدرضا غفراللهی، دو عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در این سفر بودند که در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران، ضمن تشریح دستاوردهای این سفر از ضرورت توسعه همکاری‌ها با پاکستان سخن گفتند.

در روز سوم این سفر و در جریان همایش فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و پاکستان یک تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق بازرگانی تهران و اتاق صنعت و بازرگانی کراچی به امضا رسید. هم‌چنین توافقاتی برای اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه‌های نساجی، برق و صنایع شیمیایی حاصل شد و بازدیدهایی از مراکز صنعتی مستقر در کراچی صورت پذیرفت. در عین حال مقرر شده است که ظرف روزهای آتی تعدادی از فعالان اقتصادی پاکستانی برای ادامه مذاکرات به تهران سفر کنند.

امکان اجرایی شدن پروژه احداث نیروگاه 1500 مگاواتی در پاکستان

حمیدرضا صالحی، یکی از اعضای هیات‌نمایندگان اتاق تهران، که در سفر هیات سیاسی-تجاری ایران به پاکستان حضور داشت با اشاره به اینکه پاکستان با جمعیتی معادل 200 میلیون نفر، بازار بزرگی برای ایران محسوب می‌شود، گفت: پاکستان در بخش‌های مختلفی دارای مزیت‌ است و در یک سری از حوزه‌ها نیز ایران می‌تواند برای عرضه محصولات و توانمندی‌های خود از ظرفیت این بازار بزرگ استفاده کند.

او در ادامه به جلسات مشترکی که در این سفر با حضور بخش خصوصی دو کشور برگزار شده، گفت: تصور ما این است که دولت‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند و کار خود را می‌کنند؛ اما بخش خصوصی ایران و پاکستان نیز باید برای اجرایی شدن پروژه‌ها همکاری‌های مشترکی را آغاز کنند. یکی از این پروژه‌ها اتصال قوی شبکه برق در قالب ایجاد نیروگاه‌های جدید با ظرفیت یک هزار و 500 مگاوات در جنوب غربی پاکستان است. به این منظور تفاهم‌نامه‌ای هم با بخش خصوصی این کشور به امضا رساندیم که می‌تواند این منطقه را از کمبود برق نجات دهد.

صالحی با بیان اینکه ارزش پروژه مذکور به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد، افزود: این پروژه سال‌هاست که متوقف شده و قرار بوده با سرمایه‌گذاری دولت‌ها اجرا شود که به دلیل ضعف توان مالی در بخش دولت متوقف مانده بود. اکنون اگر بخش خصوصی ایران و پاکستان کنسرسیومی ایجاد کنند و این پروژه را از منابع خارجی تامین مالی کنند، ادامه اجرای این پروژه و به سرانجام رساندن آن امکان‌پذیر است.

او توضیح داد: توافق دیگری که در این سفر حاصل شد، ایجاد یک زون انرژی در مرز ایران و پاکستان است تا با استفاده از امتیازهایی که در مناطق آزاد وجود دارد، منطقه مشترک انرژی ایجاد شود و پاکستانی‌ها نیز در طرح‌های توسعه بخش گاز مشارکت کنند.

به گفته این عضو هیات نمایندگان صادرات تجهیزات برق به پاکستان از دیگر توافقاتی بود که در این سفر شکل گرفت.

ضرورت برقراری تجارت ترجیحی میان ایران و پاکستان

محمدرضا غفراللهی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که در این سفر حضور داشت نیز اشاره کرد که این سفر و مذاکرات آن دارای دو وجه دولتی و خصوصی بود. به گفته غفراللهی، توافقات دولتمردان حول مساله تهاتر و فعال‌سازی این مکانیزم می‌چرخید که ظاهرا توافقات خوبی در این زمینه شکل گرفته و در انتظار نهایی شدن است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه با اشاره به مزیت جمعیت 200 میلیون نفری پاکستان و همچنین حسن همجواری گفت: به رغم وجود این دو مزیت، سبد کالاهایی که پاکستان از ایران وارد می‌کند، متناسب با ظرفیت‌های ایران نیست. از این رو برای توسعه مراودات لازم است که آشنایی و شناخت ظرفیت‌ها، هیات‌هایی به صورت متقابل تبادل شود.

غفراللهی ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر اینکه، بسیاری از کالاهای ایرانی که دارای مزیت رقابتی به علت تعرفه بالا در پاکستان یا به این کشور صادر نمی‌شود یا به صورت قاچاق وارد این کشور می‌شود. به همین سبب لازم است، سازمان توسعه تجارت با همکاری اتاق بازرگانی، برقراری تعرفه‌های ترجیحی میان دو کشور را مورد پیگیری قرار دهند. می‌دانیم که نقاط مرزی دو کشور از مناطق کمتربرخوردار تشکیل شده و چنانچه حجم مبادلات دو جانبه افزایش پیدا کند، قطعاً شرایط رفاهی و معیشتی بهتری برای مردم این مناطق و کل کشور رقم خواهد خورد.

https://triboon.news?p=17500