تریبون نیوز
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
همایش قوانین و سیاست‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری میان ایران و ویتنام برگزار شد

مجلس و اتاق ایران، میزبان ویتنام

مجلس و اتاق ایران، میزبان ویتنام
در ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت 2:30 ب.ظ

تریبون‌نیوز/ همایش قوانین و سیاست‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری میان ایران و ویتنام برگزار شد. در این برنامه حسین سلاح‌ورزی؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران، وونگ دین هونه؛ رئیس مجلس ملی ویتنام، محمدرضا پورابراهیمی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، فعلان اقتصادی و علاقه‌مندان به بازار ویتنام حضور داشتند. در ابتدای این برنامه، حسین سلاح‌ورزی در خصوص حضور هیئت ویتنامی در ایران  گفت: «سفر رئیس مجلس ملی ویتنام به تهران به همراه هیئت 70 نفره و برگزاری جلسات متعدد میان سران دو کشور، نشان از اراده‌ی طرفین برای گسترش همکاری‌های مشترک است. در این زمان لازم است بخش‌های خصوصی دو کشور با همفکری، چگونگی افزایش همکاری‌ها را دنبال کنند. تدوین افق‌ها و استراتژی‌های جدید و آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی جهت همکاری‌های اقتصادی جزو مهم‌ترین اهداف ما در این همایش است».

حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق ایران در همایش فرصت‌های تجاری ایران و ویتنام

او در ادامه گقت: «دو کشور ایران و ویتنام با ظرفیت‌های قابل توجه اقتصادی که در بسیاری از زمینه‌ها، تکمیل کننده‌ی یکدیگر هستند، مانعی برای ادامه همکاری ندارند و از حمایت‌های دولت‌های دو کشور برخوردار هستند. مشکلاتی که در قسمت‌های تبادلات بانکی و حمل‌ونقل که در نتیجه تحریم‌های ظالمانه ایجاد گردیده است و هزینه تجارت دو کشور را افزایش داده است با راهکارهایی قابل رفع است. لذا حجم تجارت ۲۰۰ میلیون دلاری فعلی با ظرفیت‌های موجود در دو کشور همخوانی نداشته است و قابل افزایش است. افزایش حجم مبادلات نیازمند برنامه‌ریزی، تسهیل تبادل اطلاعات و راهکارهای مناسب و آشنایی هرچه بیشتر با ظرفیت‌های موجود با مشارکت در رویدادهای تجاری مثل نشست امروز است».

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: «هر دو کشور ایران و ویتنام در طی پنج دهه روابط دیپلماتیک، پیشرفت‌های مشترک خوبی داشته‌اند و در حوزه‌های مختلف اقداماتی را انجام داده‌اند. توسعه روابط با کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله ویتنام جزو اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. امیدواریم سفر رئیس مجلس ملی ویتنام به ایران به افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور کمک کند».

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس شورای اسلامی

او افزود: «دو کشور دارای ظرفیت‌های مکمل اقتصادی هستند و موافقت‌نامه‌های پایه‌ی اقتصادی از جمله موافقت‌نامه همکاری گمرکی، موافقت‌نامه حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری و اجتناب از مالیات مضاعف بین دو کشور امضا شده است. با توجه به ظرفیت‌ها و بهره‌گیری از مکانیزم‌های همکاری مانند کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیته مشترک بانکی و دیگر نشست‌های تخصصی می‌توانیم ضمن تسهیل، همکاری‌های تجاری را افزایش دهیم».

پورابراهیمی همچنین گفت: «با توجه به اینکه ایران با مشکلات تحریمی مواجه است، استفاده از ظرفیت تهاتر در حوزه اقتصادی می‌تواند یک راه حل باشد. استفاده از راهکار تهاتر با ‌کمک‌گیری از بورس‌های دو کشور می‌تواند به افزایش حجم تبادلات کمک کند».

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، رئیس گروه پارلمانی دوستی ایران و ویتنام نیز در این نشست گفت: «در گروه دوستی ایران و ویتنام، به دنبال یک هدف عمده هستیم. این هدف افزایش سطح روابط اقتصادی ایران و ویتنام و متوازن کردن آن با روابط سیاسی و تاریخی است. ایران دارای ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی بسیار زیادی است. همچنین اهمیت سیاست نگاه به شرق نیز برای همه مشخص است. ویتنام در شرق آسیا یکی از برترین رشدهای اقتصادی جهان را دارد. در واقع با توجه به ویژگی‌های ویتنام، این کشور برای ایران بسیار مهم و ارزشمند است». جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مجلس

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین افزود: «در ارتباط با همکاری اقتصادی ایران و ویتنام باید چند موضوع را جدی بگیریم. نخست باید مبادلات بانکی و مسئله تحریم‌ها را در نظر بگیریم. چالش دوم مسئله عدم شناخت ظرفیت‌های طرفین است. ما از اتاق بازرگانی و هر تلاشی که در راستای افزایش شناخت تجار ایرانی باشد حمایت می‌کنیم. همچنین باید بخش خصوصی خود را بیشتر حمایت کنیم در حوزه‌ی تجارت خارجی به ویژه در حوزه شرق آسیا».

در انتهای این برنامه، وونگ دین هونه؛ رئیس مجلس ملی ویتنام نیز گفت: «ویتنام در حال نوسازی زیرساخت‌هایش است و تبدیل به یک کشور امن و جذاب برای شرکت‌های خارجی شده است. بیش از ۳۷۰۰۰ مورد سرمایه‌گذاری در ویتنام انجام شده است که بیشتر این سرمای‌گذاری‌ها در حوزه نوآوری بوده است. باید چارچوب‌های حقوقی و کمیسیون مشترک ایران و ویتنام را ایجاد و در دو حوزه تبادل بانکی و تهاتر و صنایع حلال اقدام کنیم».

https://triboon.news?p=17827