تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

کارخانه نوآوری آزادی حراج شد
آما، آب پاکی را روی دست ساکنان کارخانه نوآوری ریخت

آزادی حراج شد!

کارخانه نوآوری آزادی حراج شد

ده باری شاید افتتاح شد. بارها و بارها آمدند، عکس گرفتند و افتتاح کردند و رفتند. به آن بالیدند. ژست نوآورانه گرفتند و قبل از پاره کردن روبان، حرف‌های قشنگ قشنگ زدند. حالا دیگر انگار این آکواریوم ترک برداشته؛ آکواریومی که در روزگار نه‌چندان دور زینت فناوری و نوآوری کشور بود و بسیاری از شهرهای ایران از این مدل استفاده کردند. اما دیگر اوضاع مثل قبل نیست. دیگر کسی دلش نمی‌خواهد روبان پاره کند؛ عکس بگیرد یا دستاوردسازی کند. کارخانه نوآوری آزادی این‌روزها اسیر ترس و بلاتکلیفی است. وضعیتی که پارادوکس غریبی با نام این کارخانه دارد. خبر کوتاه اما دلهره‌آور است. آما ملک را برای مزایده گذاشته است.

برخی معتقدند مالک زیاده‌خواهی می‌کند. مالک مالک است دیگر. حق دارد؛ مالک که نباید جور رسالت نوآوری کشور را به دوش بکشد. برخی می‌گویند داستان مربوط به دست‌های پشت پرده است. کدام دست و کدام پرده نمی‌دانم. پرونده جلب رضایت مالک برای تمدید قرارداد کارخانه نوآوری ماه‌هاست باز است. گاهی خبری درز می‌کند و ولوله می‌اندازد و خاموش می‌شود؛ اما این‌بار فرق دارد. مالک عزمش را جزم کرده و می‌خواهد کار را یک‌سره کند. از زمانی که سعید رحمانی سکوتش را شکست، امیدها برای حل و فصل ماجرای کارخانه نوآوری افزایش یافت. با تغییر مدیریت سرآوا و با آمدن فرزین فردیس این امید تقویت شد. اما هرگاه سراغ تعیین تکلیف قرارداد را می‌گیریم جز پاسخ کلی «در حال مذاکره هستیم» چیزی دستمان را نمی‌گیرد.

پیش‌تر، در تیرماه سال جاری هم حواشی متعددی که برای کارخانه نوآوری به وجود آمد. انتشار یک فیلم بهانه‌ای شد تا فشارهای بیرونی مضاعفی بر کارخانه نوآوری آزادی وارد شود. حتی معاون علمی و ‌فناوری هم اعلام کرد که تمدید قرارداد کارخانه منوط به رعایت قانون پوشش است. او در ویراستی نوشت: «هر محل عمومی که در ساختار و یا حمایت دولت است باید به قوانین پوشش عمومی پایبند باشد. مدت زمان ۵ ساله قرارداد این کارخانه، به اتمام رسیده و حمایت برای تمدید آن مستلزم احترام و رعایت قوانین پوشش کشور برای همه افراد خدمت گیرنده از این مجموعه خواهد شد.»

مسئله قانون پوشش عمومی که فعلا فقط به صورت آزمایشی در حال اجرا است، محترم و قطعا لازم‌الاجرا است. چه برای کارخانه نوآوری و چه سایر نهادهای دولتی یا خصوصی تحت حمایت دولت. اما گره‌زدن سرنوشت مکانی که هسته‌‌ی شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری و استارتاپی کشور است به این مسئله، بیشتر شبیه شانه‌خالی‌کردن از مسئولیت است. پرسش اینجاست که آیا مسئله پوشش به هیچ شکل دیگری قابل پیگری نیست؟ آیا فقط ایجاد موقعیت تهدیدآمیز برای کل اکوسیستم استارتاپی و نوآوری کشور راهکار ماجراست؟ و از همه مهمتر در بند 3 ماده 13 لایحه قانون عفاف و حجاب که مستقیما وظایف معاونت علمی و فناوری را مشخص کرده است، بازنگری در ادامه همکاری با مراکز نوآوری دست این معاونت را برای هرگونه برخورد قهری باز گذاشته است. این یعنی قانون‌گذار به هزینه‌های احتمالی ناشی از قطع حمایت و از بین بردن زیرساخت‌ها توجهی نداشته است و در هنوز بر همان پاشنه قبل می‌چرخد. هزینه‌هایی که طی این سالها چه در قالب حمایت‌های دولتی و چه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دود می‌شود و به هوا می‌رود. این هزینه سنگین آیا به هیچ روش منطقی دیگر پیش‌گیری نیست؟ چرا دیوار کسب‌وکارها همواره باید در هر شرایطی کوتاه‌تر از همه دیوارها باشد؟ آیا هزینه سنگین روانی و تزریق ناامیدی و سیل مهاجرت در محاسبات قانون‌گذاران آمده؟

مسئله مزایده ملک کارخانه نوآوری آزادی، فقط یک مسئله حقوقی نیست. این آکواریوم که روزی مسئولان با چشمان ذوق‌زده نگاهش می‌کردند حالا ترک برداشته و هر آن تمام حیاتش در معرض خطر است. این اتفاق منجر به تلفات بسیاری خواهد شد و بیشترین ضربه آن مرگ امید بی‌رمقی است که امروز دیگر ذره‌ای از آن کیمیاست.

 

 

 

 

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار تریبون‌نیوز
آخرین اخبار منتشر شده
محمدفواد رحمان‌سرشت، مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران شد بیانیه اتاق ایران در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراهش پیام تسلیت معاون علمی رئیس‌جمهور در پی شهادت دکتر رئیسی و همراهان ایشان تا پایان امسال، مشعل آهن اسفنجی اردبیل روشن می‌شود پیام تسلیت رئیس اتاق اصناف ایران درپی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شهادت در راه خدمت به وطن واحدهای فناور مستقر در شهرک‌های صنعتی نوسازی و بازسازی می‌شوند ۲۰ طرح قابل سرمایه‌گذاری در رویداد تبادل فناوری شناسایی شد طرح تعطیلات زمستانی مدارس و کاهش آلودگی هوا مطرح شد بدون مشارکت مردم، جهش تولید و رشد پایدار حاصل نمی‌شود برگزاری رویداد فناورانه «اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند در پالایشگاه آبادان» نشست هدایت شغلی مهندسی پزشکی برگزار شد اطلاعیه سازمان نصر درباره دریافت ثبت سفارش و اخذ کد تخصیص از بانک مرکزی در سال 1403 اعلام حمایت همه‌جانبه تشکل‌های بخش خصوصی از تصمیم مجلس در تعطیلی شنبه‌ها توانمندسازی شرکت‌های حوزه سلامت در اولویت قرار گیرد
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها