تریبون نیوز
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران مطرح شد؛

ناترازی انرژی با افزایش ساخت‌وساز غیراصولی

ناترازی انرژی با افزایش ساخت‌وساز غیراصولی
در ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت 2:23 ب.ظ

کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، صبح دوشنبه پانزدهم آبان ماه، نشستی را با موضوع «ارائه برنامه‌های کمیسیون انرژی، ارائه پیشنهادات در خصوص مباحث ارتقای بهینه‌سازی مصرف انرژی، استفاده از ظرفیت‌ بخش خصوصی و دغدغه‌های ناترازی تولید و مصرف گاز کشور» برگزار کرد. در این نشست بیش از هر چیز به مسئله کمبود انرژی در کشور و ایجاد سلسله جلسات رسیدگی به این موضوع اشاره شد.

به گزارش تریبون‌‌نیوز، آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در این نشست با اشاره به کمبود انرژی در کشور به‌ویژه در زمستان گفت: «۳ سال است که مبحث ناترازی انرژی را مطرح می‌کنیم اما هیچ‌کسی راه‌حل ارائه نمی‌کند. سوخت انرژی کشور در زمستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد که رقم قابل توجهی است.» نجفی، ضمن تقدیر از صداوسیما و سایر رسانه‌ها، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در زمینه صرفه‌جویی مصرف انرژی یک امر ضروری دانست. او در ادامه توضیح داد که کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران قصد دارد در آینده نزدیک جلساتی را با همراهی مسئولین دولتی و بخش خصوصی برگزار کند تا کنترل و ذخیره انرژی به‌صورت جدی‌تری بررسی شود.

جعفر قرائتی ستوده، دبیر انجمن تولیدکنندگان و فن‌آوران صنعتی ساختمان نیز در این نشست روی پذیرش مسئولیت اجتماعی برای جهش تولید مسکن تاکید کرد. قرائتی، اعلام کرد که در سال‌های اخیر به دلیل رشد ساخت شهرک‌ها شاهد افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی مصرف انرژی بوده‌ایم. دبیر انجمن تولیدکنندگان و فن‌آوران صنعتی ساختمان تصریح کرد: «ساخت و ساز در کشور افزایش یافته است. ما نگاهی به مصرف انرژی نداریم و فقط در حال ساخت‌وساز هستیم. باید در نظر داشته باشیم که به دو طریق سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری و بهینه‌سازی در کشور را شاهد خواهیم بود. یکی از این روش‌ها ارتقای سطح کیفی مصالح و کیفیت کارخانجات و صنعت است و راهکار دیگری که وجود دارد، افزایش استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر است.»

قرائتی بر این باور است که صنعتی‌سازی ساخت مسکن موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود و باید راهکارهای را برای صرفه‌جویی در انرژی ایجاد کنیم. در ادامه این نشست از پژوهشی که مرکز تحقیقات راه‌وشهرسازی با عنوان «سرو سبز» انجام داده و به صورت کتاب منتشر کرده است، رونمایی شد.
نجفی در تکمیل صحبت‌های قرائتی اظهار داشت که افزایش سقف ساختمان‌سازی سبب رشد استفاده از انرژی می‌شود. او ادامه داد: «کنترل هزینه، زمانی که ساختمان‌سازی افزایش می‌یابد کار دشواری است، اما در این شرایط می‌توانیم هزینه‌هایمان را مدیریت کنیم.»

نجفی در ادامه به تفاهم‌نامه‌ای اشاره کرد که اتاق بازرگانی با وزارت دارایی در خصوص بهینه‌سازی واحد‌های تولیدی امضا کرده است. در ادامه این نشست، فاطمه زاهد، عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره کتاب «سرو سبز» و داده‌های آن صحبت کرد. زاهد توضیح داد که در این پژوهش انواع سیستم‌های رتبه‌بندی انرژی و ساختمان‌سازی بررسی شده‌است. به گفته این پژوهشگر، کشورهای مختلف استانداردهای رتبه‌بندی انرژی متفاوتی دارند که در این پژوهش، سیستم‌های ژاپن، قطر و ترکیه بررسی شده است.

به گفته زاهد، هر کدام از این سیستم‌ها شاخص‌هایی را برای بهبود کیفیت محیط سیستم ساختمان سبز و پایدار و سلامت و آسایش انسان در طول حیات در نظر گرفته‌اند و «سرو سبز» با بررسی این شاخص‌ها الگوهای ساختمان‌سازی‌ را ایجاد کرده است. انرژی، نوآوری، بهره‌وری آب و …. از منابعی هستند که در سرو سبز مطرح شده‌اند.

رونمایی از کتاب سرو سبز در نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران
عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران توضیح داد که براساس امتیازات به دست آمده به ساختمان‌ها امتیاز داده می‌شود؛ این امتیازات شامل مواردی چون کاهش آلودگی و راه‌حل‌های کاهش آلاینده‌ها، دسترسی به حمل و نقل عمومی، کاهش نیاز به مصرف آب، کنترل دما، بازیافت و کنترل آب‌های قابل تصفیه و اثر ساختمان بر محیط است. زاهد، معتقد است که مصالح ساختمانی مورد استفاده یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ساختمان‌سازی است. طبق گفته‌های این پژوهشگر، روند ساختمان‌سازی با مدیریت منابع و استفاده از مصالحی که کمترین ردپای کربن را دارند، به سمت انرژی‌های سبز می‌رود.

پس از ارائه فاطمه زاهد درباره کتاب «سرو سبز»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران به برچسب انرژی اشاره کرد و گفت: «لازمه بروز و ظهور برچسب انرژی این است که بدانیم با چه قیدی از آن‌ها استفاده کنیم و عمر مفید ساختمان را در نظر بگیریم.»

در ادامه این نشست، برخی از حاضران درباره توجیه اقتصادی و روند اجرایی شدن ساختمان‌‌های سبز، همین‌طور بهینه‌سازی الگوهای شهرسازی و انرژی گفت‌وگو کردند. امیر پویا اصغری،‌ عضو انجمن صنفی فناوران خاطرنشان کرد:‌ «برای رسیدن به شهر پایدار باید الگوی شهرسازی‌مان اصلاح شود.» مداحی،‌ عضو هیئت‌مدیره انجمن فناوران نیز در ادامه صحبت‌های اصغری گفت: «ابتدا باید الزامات شهرسازی و طراحی ساختمان در نظر گرفته شود. همین‌طور تعاریف و روش‌های شهرسازی مشخص شود.»

نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران
امیر افشین رئیسی‌نژاد، مدرس دانشگاه و عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران با تاکید بر همراهی دانشگاه‌ها و ایجاد کارگروه‌هایی برای توجه به مبحث انرژی افزود: «در کشورمان به موضوع انرژی اندیشیده نشده است. این موضوع، ابعاد مختلفی مانند ترافیک و اشتغال را شامل می‌شود. » رئیسی‌نژاد پیشنهاد کرد از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها برای اجرایی کردن این طرح‌ها استفاده شود.

زنگنه، عضو انجمن فناوران هم از پایداری ساختمان‌‌های سبز گفت و با تاکید بر شکاف کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در زمینه انرژی گفت: «نیاز به مسکن با تقاضا متفاوت است و ناترازی انرژی به دلیل ناپایداری ساختمان‌های سبز اتفاق می‌افتد.»

در پایان این نشست، آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران از افزایش بهره‌وری در حوزه انرژی با ادامه‌ یافتن نشست‌های مشابه خبر داد.

 

https://triboon.news?p=27425