تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

در پنل صنعت بلاکچین، حکم‌رانی یا نابودی مطرح شد؛

کاربردپذیری صنعت بلاکچین باید مورد توجه قرار بگیرد

صنعت بلاکچین به دلیل ویژگی‌هایی از جمله شفافیت، امنیت و غیرقابل تغییر بودن داده‌ها، در بسیاری از حوزه‌ها کاربرد قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است. از جمله کاربردهای بلاکچین می‌توان به افزایش اعتماد در معاملات مالی، بهبود زنجیره تأمین با ردیابی دقیق تاریخچه محصولات، ارتقاء امنیت در حوزه سلامت، استفاده در حوزه هویت دیجیتال و حتی انتخابات الکترونیک اشاره کرد. این فناوری می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی در فرآیندها منجر شود.

در نوزدهمین رویداد فیناپ، پنل گفت‌وگوی صنعت بلاکچین، حکم‌رانی یا نابودی، این حوزه به صورت اختصاصی مورد ارزیابی قرار گرفت. اعضای این پنل،علی روحانی، معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، عباس آشتیانی، عضو هیئت مدیره انجمن بلاکچین ایران، امیرحسین مردانی، مدیرعامل بیت‌پین، مهدی فاطمیان، رئیس هیئت مدیره انجمن فین‌تک و امیرحسین راد، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل صرافی ارزدیجیتال نوبیتکس بودند.

علی روحانی، معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص آینده اقتصاد کلان با توجه به صنعت بلاکچین بیان کرد: «رمزارزها به شدت محدودکننده قدرت سیاست‌گذاری پولی هستند. ثبات مالی که یکی از نکات مهم سیاست مالی است، عمدتا در بحث کریپتوکارنسی به شکل تهدیدگونه‌ای وجود دارد و رمزارزهایی که مبتنی بر دارایی هستند، می‌شود گفت آثار جدی در بحث ثبات مالی نخواهند داشت.»

او ادامه داد: «در اقتصاد کلان، ارزش افزوده‌ای که بلاکچین می‌تواند ایجاد کند، هدف‌مند شدن پرداخت‌ها، مشاهده‌پذیری و قابلیت رصد است. همچنین قراردادهای هوشمند، دارای ظرفیت‌های بسیار عظیمی است و حوزه‌های مختلفی را می‌تواند متحول کند. مثلا ثبت اسناد، تفاوتی با صد سال پیش به لحاظ روشی ندارد که در این مورد، تحولات ارزنده‌ای حاصل خواهد شد. این‌ها نکات مثبتی است که ما می‌توانیم بر آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.»

عباس آشتیانی، عضو هیئت مدیره انجمن بلاکچین ایران در مورد تاثیرات اقتصادی رمزارزها در ایران توضیح داد: «این فناوری توانسته ابعاد جدیدی در بحث سیستم مالی و مدیریت دارایی به دنیا معرفی کند و شبیه یک اکتشاف بوده است. در این راستا، نمی‌توان آن‌هارا صرفا تهدیدآمیز دانست و تنها آن‌هارا باید ابزارهای جدید قلمداد کرد. بلاک‌چین را می‌توان شکل دیگری از ریال دانست و باید آن را با دید کاربردپذیری تحلیل کرد.»

او ادامه داد: «بعد از دوران کرونا، اقتصاد بی‌مرز و بدون محدودیت‌های فیزیکی، رشد چشمگیری داشت و در وهله جایگزینی اقتصاد سنتی، قابل توجه بود. مهم‌ترین ویژگی اقتصاد آینده، اقتصاد دیجیتال است. در این راستا بسیاری از کشورهای دنیا برای افزایش سهم خود، برنامه‌های زیادی تدوین کردند. ایران در مقایسه با آن‌ها کند عمل کرده اما همواره با شفاف‌سازی مفاهیم کلیدی، به دستاورهای قابل توجه‌ای خواهیم رسید.»

عباس آشتیانی در خصوص فرصت دانستن صنعت بلاکچین گفت: «با وجود ویژگی مهم مشاهده‌پذیری این صنعت فرصت قلمداد می‌شود. کم‌ترین میزان استفاده از دارایی‌ها برای ابزار جرایم، دارایی‌های رمزنگاری شده و رمزارزی است. به این دلیل که ماهیت شفافی دارد و کشورها با حمایت پتلفرم‌های داخلی فعال در این حوزه، مشاهده‌پذیری آن را حداکثر کردند.»

امیرحسین مردانی، مدیرعامل بیت‌پین در مورد صنعت بلاکچین توضیح داد: «همانطور که شاهد هستیم، تبادل در این حوزه بیش‌ از همه چیز مورد توجه قرار گرفته است. درحالی که این موضوعی ثانویه در راستای پروژه‌های بلاکچینی است. مسئله این است که اگر دارایی دیجیتالی بخواهد بوجود آید، توکنی برای پشتوانه آن دارایی در نظر گرفته می‌شود و هرچه پروژه موفق و کاربردپذیرتر باشد، این توکن‌ها قیمت بالاتری پیدا می‌کنند. در نتیجه در بازارهای ثانویه، در بازار تبادل شده و مورد عرضه و تقاضا قرار می‌گیرد. این قسمت مهم‌ترین بخش صنعت بلاکچین است و تحت عنوان اقتصاد توکن تلقی می‌شود.»

مردانی در خصوص ظرفیت‌هایی که در حوزه رمزارز کشور وجود دارد و مغفول مانده شده است گفت: «کاربردپذیری این حوزه بدون اقتصاد توکن امکان‌پذیر نیست. این زیرساخت مهم در ابتدا به بورس و فرابورس واگذار شد که متاسفانه نتایج چشمگیری از آن به‌دست نیامد و در بانک مرکزی نیز مورد بررسی قرار نگرفت. حوزه تبادل برای پیشرفت در کشور، نیازمند زیرساخت است. با فراهم‌سازی این زیرساخت‌ها، جریان سرمایه، جذب سرمایه خارجی برای صرافی‌های ارزدیجیتال، نقل ‌و انتقال پول و رشد اقتصادی حاصل می‌شود.»

مهدی فاطمیان، رئیس هیئت مدیره انجمن فین‌تک گفت: «ما در بحث رگولاتوری با ادبیات شفافی روبه‌رو نشدیم. این حوزه تاکنون متحمل دیدگاه‌های نادرست زیادی شده است. در بسیاری از نهادها مثل مجلس و وزارت اقتصاد و دارایی، هم‌سویی فکری قابل ملاحظه‌ای وجود دارد. اما یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، عدم شفاف‌سازی از سوی بانک مرکزی است.»

امیرحسین راد، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل صرافی ارزدیجیتال نوبیتکس در خصوص اعتمادسازی در این حوزه توضیح داد: «اعتماد از دو مسیر شکل می‌گیرد. یکی مجوز است و یکی پشتوانه‌ای که دولت، مثل نهاد بانک مرکزی برای یک کسب‌وکار ایجاد می‌کند. در کشور ما این مسیرها بالغ نبوده و آن‌طور که باید اتفاق نیوفتاده و نتایج ثمربخش آن به واسطه نهادهایی مثل انجمن‌ها محقق شده است. مجوز نیز به تنهایی برای اعتمادسازی کافی نیست. بسیاری از کسب‌وکارها با بدهی سنگین و مشتریان زیان‌دیده مواجه شدند. چیزی که مکمل است و باعث خلق بهتر اعتماد می‌شود، عملکرد درست مطابق با استانداردهای کسب‌وکار است که به مرور زمان، باعث ایجاد اعتماد برای مشتریان می‌شود.»

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: «برای کسب و افزایش دانش مربوط به موضوعاتی نظیر بلاکچین که در انقلاب صنعتی چهارم شاهدش هستیم، از اکوسیستم نوآوری استفاده شده است و اعلام می‌کنیم که با مشارکت فعالان این حوزه، اقدامات لازم را از سوی دولت شاهد خواهیم بود.»

 

سوره پوراشرف

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار تریبون‌نیوز
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها