تریبون نیوز
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
مظاهر مرجانی، رئیس کمیسیون نرم‌افزار نصر تهران:

اهمیت ائتلاف سرآمد به حضور همزمان جوانان و باتجربه‌هاست

اهمیت ائتلاف سرآمد به حضور همزمان جوانان و باتجربه‌هاست
در ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت 7:21 ب.ظ

یکی از موضوعات داغ این روزها، انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به‌عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار بخش خصوصی در زمینه کسب‌وکارهای اینترنتی و رایانه‌ای است. این انتخابات که فردا سه‌شنبه ۲۸ آذرماه برگزار می‌شود، در هفتمین دوره خود توجه رسانه‌ها و فعالان اقتصادی را به خود جلب کرده و یک دوراهی میان دو ائتلاف «هم‌آفرینی» و «سرآمد» ایجاد کرده است. ما در تریبون‌نیوز سعی کردیم با اعضای هر دو ائتلاف گفت‌وگو کنیم و صحبت‌های آن‌ها را بشنویم.

مظاهر مرجانی، بنیان‌گذار شرکت پارمیس و رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی، پخش و اصناف دوره ششم سازمان نصر استان تهران، یکی از افرادی است که در دوره هفتم انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در ائتلاف «سرآمد» کاندید شده است. در ادامه گفت‌وگوی تریبون‌نیوز را با این عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌خوانید.

آقای مرجانی، لطفاً قبل از آن‌که درباره انتخابات نصر و صنف سرآمد صحبت کنیم، درباره دستاوردهای ششمین دوره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران بگویید.

فکر می‌کنم که بهتر است پیش از هر چیزی به صنعت فاوا و نقش آن در اقتصاد اشاره کنم. صنعت فاوا یکی از مهم‌ترین صنایع زیرساختی کشور است. در واقع، یکی از عوامل توسعه هر کشوری، فناوری اطلاعات است و کشور ما نیز سهم قابل توجه‌ای در حوزه فناوری اطلاعات دارد. با این حال، ما راهی طولانی را باید در این زمینه طی کنیم. در این مسیر وجود شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات بسیار اهمیت دارد. از طرفی، شرکت‌های نرم‌افزاری با چالش‌ها دغدغه‌ها و نگرانی‌های بسیاری روبه‌رو هستند و می‌خواهند که سازمان نظام‌ صنفی به عنوان یک نهاد متولی، آینده بهتری را برای فناوری اطلاعات کشور رقم بزند و اهمیت سازمان نظام صنفی را بیش از پیش بالا ببرد.

از حدود ۶ سال پیش که من وارد نصر شدم به دنبال ایجاد کمیسیونی با نام کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی، پخش و اصناف بودم که با همکارانم در سازمان نظام صنفی توانستیم این کمیسیون را راه‌اندازی کنیم و این اولین قدم ما برای شناخته‌شدن شرکت‌های نرم‌افزاری بود. شرکت‌های نرم‌افزاری در این حوزه‌‌ها بیشترین تعداد کاربر را دارند. حداقل بالای یک و نیم میلیون نرم‌افزار کاربردی در کشور وجود دارد و جایگاه و اهمیت این شرکت‌ها به اقتصاد جامعه کمک می‌کند. ما در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران تلاش کردیم چالش‌های شرکت‌های نرم‌افزاری را شناسایی کنیم و اقدامات لازم را برای آن‌ها انجام دهیم.
تدوین استانداردهای یکسان‌سازی قراردادهای فروش و پشتیبانی، همچنین ایجاد برخی استانداردها در دسته‌های سخت‌افزاری، پیگیری مسائل و مشکلات فنی شرکت‌ها از دستاوردهای سازمان در دوره ششم بود. با این‌که تعامل شرکت‌ها در ماه‌های گذشته با سازمان نظام‌ صنفی کمتر شده بود اما ما سعی کردیم این تعامل را حفظ کنیم.

کمیسیون ما در اکثر کمیسیون‌های سازمان چون کمیسیون مالیات و بیمه،‌ کمیسیون دیجیتال، کمیسیون نرم‌افزارهای پیشرفته نماینده داشت و هم‌اندیشی با اعضای کمیسیون‌ها حفظ شد. ما سعی کردیم با دیگر کمیسیون‌ها هم ارتباط داشته باشیم تا فضای گفتمانی حفظ شود.

چه شد که ائتلاف سرآمد را انتخاب کردید؟

می‌خواستیم که دغدغه‌های کمیسیون را برطرف کنیم و چون شرکت‌های نرم‌افزاری به کرسی‌های بیشتری نیاز دارند، ترجیح دادم که در این دوره نامزد انتخابات شوم. به نظرم برای بررسی دغدغه‌هایی که شرکت‌های نرم‌افزاری دارند،‌ قدرتی در لایه هیئت‌مدیره نباشد اقدامات با سرعت کمتری انجام می‌شود. برای آن‌که بتوانیم مسائل شرکت‌های فناوری اطلاعات به‌ویژه شرکت‌های نرم‌افزاری را پیش ببریم، سعی کردیم در هیئت مدیره باشیم.

یکی از دلایل انتخاب ائتلاف سرآمد هم این است که سرآمد ترکیبی از جوانان و باتجربه‌هاست. در نصر سرآمد جوانانی هستند که تجربه حضور در هیئت‌مدیره را ندارند و در عین حال کسانی هم هستند که چند دوره عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌ صنفی رایانه‌ای تهران بوده‌اند. در ائتلاف سرآمد، شش-هفت کرسی برای شرکت‌های نرم‌افزاری در نظر گرفته شده است و افرادی که در این ائتلاف حضور دارند، در حوزه‌های مختلفی چون تامین، افتا، اینترنت و استارتاپ‌ها فعالیت کرده‌اند. ما ساعت‌ها برای برنامه‌ریزی در این ائتلاف وقت گذاشتیم که برگرفته از تجارب و دغدغه‌های اعضا در کمیسیون‌هاست. امیدوارم در انتخابات شاهد موفقیت این گروه باشیم.

 

پروانه حسین‌زاده

https://triboon.news?p=32165