تریبون نیوز
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران

بیست‌وچهارمین نمایشگاه تلکام، امیدی است که جوانه می‌زند؟

بیست‌وچهارمین نمایشگاه تلکام، امیدی است که جوانه می‌زند؟
در ۴ دی ۱۴۰۲ ساعت 5:55 ب.ظ

بیست‌وچهارمین نمایشگاه تلکام از دوم تا پنجم دی‌ماه، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است. همزمانی این نمایشگاه، با نمایشگاه‌های ایران ریتیل شو(Iran retail show)، ایران کمیکال، پدافند غیرعامل و ایران ژئو، سبب شده تا این نمایشگاه حال‌وهوای متفاوتی را به خود بگیرد. البته یکی دیگر از دلایل توجه به تلکام ۲۰۲۳ برپایی دوباره آن پس از یک وقفه چند سال است.

این روزها که باران، جان تازه‌ای به تهران همیشه آلوده داده است و آسمان شهر دیگر خاکستری نیست، ترافیک سنگینی را در محدوده نمایشگاه بین‌المللی شاهد هستیم. نمایشگاه ایران ریتیل شو، پنجمین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته با وجود آژانس‌های تبلیغاتی، شرکت‌های حمل‌ و توزیع کالا، هایپرمارکت‌ها، شرکت‌های بازی‌سازی و برخی از شرکت‌های پرداختی، توجه کاربران و خرده‌فروشان را به خود جلب کرده است. مشاهدات خبرنگار تریبون‌نیوز نشان می‌دهد که این نمایشگاه، نسبت به تلکام و دیگر نمایشگاه‌هایی که در حال برگزاری هستند، شلوغ‌تر بوده است.

نمایشگاه بین‌المللی ایران ژئو که امسال برای سومین دفعه برگزار می‌شود را خلوت‌تر از سایر نمایشگاه‌ها یافتم. ایران ژئو با همکاری شرکت آوای موفق ایرانیان برگزار شده و جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح این نمایشگاه را روز دوم دی افتتاح کرده است.

ایجاد یک فضای توسعه‌ای، بهبود بازاریابی و بازارسازی و توسعه تعاملات دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و مهندسان متخصص و در نهایت حمایت از تولیدکنندگان، از اهداف این نمایشگاه عنوان شده‌ است. همزمان با این نمایشگاه‌ها، هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع بومی پدافند غیرعامل نیز در یک شنبه‌ی بارانی توسط سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، علائی طباطبائی رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ج.ا.ایران و سایر مسئولان و مقامات در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی افتتاح شد. حدود ۹۳ شرکت در این نمایشگاه حضور یافته‌اند و دستاوردهای خود را در حوزه‌های صنایع بومی پدافند سایبری، زیستی، شیمیایی، غذایی و سایر گروه‌های مرتبط اعلام کردند.

در نهایت، نخستین نمایشگاه ایران کمیکال صنایع پتروشیمی نیز کار خود را با ۷۰ شرکت فعال در این حوزه همزمان با دیگر نمایشگاه‌ها آغاز کرده است. برای کسی که به محیط نمایشگاه بین‌المللی آشنا نباشد و آن را خوب نشناسد، این همزمانی و تنوع گیج‌کننده است. این مسئله همچنین چالشی را برای خبرنگاران ایجاد کرده تا نتوانند به تک‌تک این نمایشگاه‌ها توجه کنند. ما در تریبون‌نیوز، تلاش کرده‌ایم به تمام این نمایشگاه‌ها سر بزنیم و از دغدغه فعالان حوزه‌های مختلف آگاه شویم. با این حال، تمرکز ما بیشتر در نمایشگاه‌ بین‌المللی تلکام بود.
بیست‌وچهارمین نمایشگاه تلکام که بر موضوعات مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال متمرکز است با شعار «تحول دیجیتال و اتصال‌پذیری» در ابتدای زمستان ۱۴۰۲ کار خود را با حضور بیش از ۱۵۰ شرکت داخلی و ۶ شرکت چینی در مساحت ۲۱ هزار متر آغاز کرده است. لازم به ذکر است که معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، معاون وزیر صمت، معاون وزیر ارتباطات، رایزن علمی و فناوری روسیه و سفیر فیلیپین در افتتاحیه این نمایشگاه حضور یافتند.

توسعه فیبر نوری، دغدغه مدیران مخابرات

اگر از در جنوبی نمایشگاه بین‌المللی تهران وارد فضای این نمایشگاه شوید، سالن ۷ و ۸ نمایشگاه را می‌بینید. اپراتورها و شرکت‌های فعال در زمینه زیرساخت فضای سالن ۸ را پر کرده‌اند و سالن ۷ که با غرفه مخابرات شهید قندی آغاز می‌شود، مخصوص مخابرات ایران، تهران و شرکت‌های دانش‌بنیانی است که با مخابرات همکاری می‌کنند.

شرکت‌ مخابرات ایران امسال حضور پرشوری در نمایشگاه تلکام داشته و نکته قابل توجه‌ای که وجود دارد، تاکید مدیران مخابرات در زمینه فیبر نوری است. مجید سلطانی که سه سال است مدیر مخابرات ایران است، آینده را در توسعه فیبر نوری توصیف می‌کند. این نکته را سید علی ملک جعفریان، رئیس مخابرات منطقه تهران نیز تاکید می‌کند. ملک جعفریان بر این باور است که تا پنج سال آینده، استان تهران تحت پوشش كامل فیبر نوری قرار می گیرد. عبدالله بیان، مدیر مخابرات استان البرز و مسئول دبیرخانه دائمی انقلاب صنعتی چهارم شرکت مخابرات ایران، علاوه بر تکرار صحبت‌های همکارانش در مخابرات ایران و تهران، از ورود مخابرات به حوزه‌هایی چون هوش مصنوعی، بلاک‌چین و اینترنت اشیا نیز اشاره می‌کند. وقتی صحبت این مدیران را می‌شنویم، سوالی که ذهن ما را درگیر می‌کند این است که ما چقدر از دیگر کشورهایی که مدت‌هاست توسعه فیبرنوری را اجرایی کرده‌اند، عقب هستیم و چه زمانی می‌توانیم پا به پای جهان اولی‌ها در این زمینه پیش برویم؟

رایانش ابری، ترند تلکام

در نمایشگاه تلکام ۲۴ به‌طور پراکنده شرکت‌هایی را می‌بینیم که در حوزه‌ی رایانش ابری کار می‌کنند و غرفه استارتاپ‌های فعال در زمینه اقتصاد دیجیتال نیز لابه‌لای غرفه‌های بزرگ اپراتورها به چشم می خورد. با دیدن غرفه‌‌‌های مربوط به شرکت‌های رایانش ابری و استقبالی که از آن‌ها می‌شود، به این نکته پی می‌بریم که اگرچه از دنیا جا مانده‌ایم اما در تلاش هستیم تا جایگاه از دست رفته‌مان را احیا کنیم و شرکت‌های خصوصی و دولتی با وجود اختلاف نظراتی که دارند، در تلاش هستند تا در کنار هم این مسئله را محقق کنند. جالب است که حتی مخابرات ایران نیز به حوزه رایانش ابری وارد شده و این موضوع را به ترند نمایشگاه تلکام تبدیل کرده است. تریبون‌نیوز امسال در سالن ۷ نمایشگاه حضور دارد و اخبار این نمایشگاه را منتشر می‌کند.

 

پروانه حسین‌زاده

https://triboon.news?p=32628