تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
شنبه 29 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

نشست خبری نمایشگاه ایران ساخت برگزار شد
در نشست خبری یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و آزمون پیشرفته ایران ساخت مطرح شد:

صادرات محصولات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است

نشست خبری نمایشگاه ایران ساخت برگزار شد

نشست خبری یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و آزمون پیشرفته «ایران ساخت» امروز شنبه نهم دی ماه با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، در سالن ۵ معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار شد.

به گزارش تریبون‌نیوز، جواد مشایخ، دبیر یازدهمین دوره نمایشگاه «ایران ساخت»‌ در این نشست خبری به اهداف برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: «در این ده دوره شاهد شکل‌گیری بانک اطلاعاتی جامع و گسترده‌ای در حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی بوده‌ایم. این کلان داده می‌تواند دستمایه دستاوردهای بعدی باشد‌.» مشایخ توضیح داد که از زمان راه‌اندازی این نمایشگاه سعی شده ضمن توانمند کردن شرکت‌های دانش‌بنیان، اشتغال‌زایی نیز مورد توجه قرار بگیرد. طبق آمار اعلامی مشایخ، در ده دوره گذشته این نمایشگاه بیش از ۷۲۰۰ نفر به دنیای کار راه‌یافته‌اند و برایشان اشتغال‌زایی انجام شده است.

دبیر یازدهمین دوره نمایشگاه «ایران ساخت»‌ که از ۱۲ تا ۱۵ دی‌ماه در سالن‌های میلاد، خلیج‌فارس و ۴۰ نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، اعلام کرد که جذب و نگه‌داشت نیروی متخصص یکی از موضوعاتی است که بسیاری از کسب‌وکارها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. او همچنین اظهار داشت که تولید تجهیزات در سال‌های اخیر نقش قابل توجه‌ای در جلوگیری از خروج ارز داشته است و در نمایشگاه «ایران ساخت»، تجهیزاتی که پیش از این در کشور ساخته نمی‌شدند و فقط از طریق واردات به کشور می‌آمدند، وجود دارد. مشایخ در ادامه صحبت‌هایش گفت که با این نمایشگاه توانسته‌اند تحدید را به فرصت تبدیل کنند و در این راه معاونت علمی نقش تاثیرگذاری در عرضه و تقاضا داشته است.

به گفته دبیر یازدهمین دوره نمایشگاه «ایران ساخت»‌، در ده دوره گذشته این نمایشگاه بیش از هزار و ۶۴۷ میلیارد تومان فروش داشته که در این میان، نمی‌توان سهم ۳۵ درصدی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان را نادیده گرفت. مشایخ اظهار داشت که تولیدکنندگانی که در این نمایشگاه حضور دارند از یارانه حمایتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان بهره‌مند خواهند شد.

جواد مشایخ، دبیر یازدهمین دوره نمایشگاه «ایران ساخت»‌

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز در این نشست به رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در چند دهه اخیر اشاره کرد و گفت که حرکت دانش‌بنیان‌ها از اوایل دهه ۹۰ آغاز شده بود و کم‌کم دانشگاه‌ها تولید فناوری را سرلوحه خود قرار داده بودند اما در تولید تجهیزات همچنان مشکلاتی مانند از دست رفتن تاریخ انقضا، خرابی و نداشتن قطعات یدکی و افزایش دانشجویان و کمبود تجهیزات برای آن‌ها وجود داشت. به همین خاطر در این ده سال نمایشگاه «ایران‌ ساخت» برگزار شد تا ابزار آزمون و تجهیز تست ساخته شوند و اشتغال‌های تخصصی شکل بگیرند. دهقانی، دسترسی‌پذیری سازندگان را یکی از مهم‌ترین اهداف نمایشگاه‌هایی مانند ایران ساخت و تولید تجهیزات ایرانی عنوان کرد.

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به تحولات دوره یازدهم نمایشگاه ایران ساخت افزود: «در ده دوره گذشته نمایشگاه تاکید ما بر معرفی و خرید تجهیزات بود اما در حال حاضر بازار تجهیزات به اشباع رسیده است و برای آن‌که گام بلندی برای توسعه و دانش‌بنیان شدن اقتصاد برداریم، باید ساخت تجهیزات را در حوزه‌های مختلفی چون کشاورزی، صنایع غذایی، خودروسازی و آزمون پیشرفته صنعتی ادامه دهیم.»

دهقانی فیروزآبادی گفت که تاجرانی از کشورهای همسایه و گروه‌های تجاری کشورهای مختلف در نمایشگاه امسال شرکت می‌کنند و این نمایشگاه می‌تواند به رویدادی بزرگ برای عرضه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان به کشورهای همسایه تبدیل شود. به گفته معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، چهارده مسئول و مدیر بلندپایه ازبکستان در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. دهقانی در ادامه صحبت‌های خود از ساخت یک پارک علم و فناوری مشترک با ازبکستان خبر داد و گفت: «رقم صادرات دانش‌بنیان کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ میلیون دلار بود و این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۸۵۰ میلیون دلار رسید و امسال صادرات محصولات دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار رسیده است که امیدواریم تا پایان سال این رقم افزایش چشمگیری داشته باشد.»

در یازدهمین نمایشگاه ایران ساخت قرار است از ۸ تجهیزات آزمون جدید برای اولین بار رونمایی شود. از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه که از ۱۲ تا ۱۵ دی ماه برگزار می‌شود می‌توان به برگزاری تورهای دانشجویی و دانش‌آموزی، برگزاری سومین دوره جایزه طراحی ایران و برنامه‌ریزی جهت برگزاری نشست‌های B2B با گروه‌های خارجی اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر از سومین دوره جایزه طراحی ایران می‌توانید به سایت مرکز طراحی ایران مراجعه کنید.

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار تریبون‌نیوز
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها