تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آغاز به کار یازدهمین نمایشگاه ایران‌ساخت

آغاز به کار یازدهمین نمایشگاه ایران‌ساخت با حضور معاونت علمی رئیس‌جمهور

آغاز به کار یازدهمین نمایشگاه ایران‌ساخت

امروز سه‌شنبه دوازدهم دی‌ماه ۱۴۰۲، یازدهمین نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران‌ ساخت با حضور معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌الملی تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش تریبون‌نیوز، جواد مشایخ، رئیس نمایشگاه ایران‌ساخت در مراسم افتتاح این نمایشگاه از تلاش‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور تقدیر کرد و گفت که این نهاد تلاش کرده با اعتمادسازی، جریان ساخت داخل را تقویت کند.

مشایخ در ادامه افزود: «در حال حاضر ۴۰۰ شرکت فعال در حوزه تجهیزات دانشگاهی داریم که ۱۰۰ شرکت آن به بلوغ رسیده‌‌اند و توانسته‌اند اعتباراتی را به دست آورند.» رئیس نمایشگاه ایران ساخت، دستاورد یازده دوره قبلی این نمایشگاه را پیاده‌سازی سیاست تحریک تقاضا، ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع در حوزه مواد، جلوگیری از خروج ارز، پیاده‌سازی پلتفرم‌هایی برای عرضه و ارائه محصولات دانش‌بنیان به دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی و برقراری ارتباط بدون واسطه و مستقیم میان تولیدکنندگان و استفاده‌کنندگان از محصولات عنوان کرد.

او که معاون اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری نیز هست، آماری از فروش محصولات دانش‌بنیان نمایشگاه ساخت ایران در ده دوره گذشته ارائه کرد و گفت: «فروش قطعی محصولات آزمایشگاهی در ده دوره گذشته این نمایشگاه ۱۶۴۷ میلیارد تومان بوده و تنها در دهمین دوره نمایشگاه ایران ساخت منجر به فروش قطعی ۲۹۱ میلیارد تومان شده است.» او همچنین این نمایشگاه را فضایی برای بهبود اشتغال‌زایی دانسته که توانسته برای ۷۲۰۰ نفر که بیشتر آن‌ها دارای تحصیلات تکمیلی بوده‌اند، اشتغال‌ ایجاد کند.

جواد مشایخ، رئیس نمایشگاه ایران ساخت

جواد مشایخ، توضیح داد که حمایت‌های معاونت علمی و فناوری به‌صورت اعتبار خرید و لیزینگ بوده است. او افزود: «تسهیلات لیزینگ با نرخ ۹ تا ۱۱ درصد تا سقف یک میلیارد تومان و تنفس ۳ تا ۶ ماهه و بازپرداخت حداکثر ۲۰ ماهه به خریداران ارائه می‌شود.»

به گفته معاون اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، محصولات دارای سطح یک فناوری با ۴۰ درصد تخفیف، محصولات سطح دو با ۲۵ درصد تخفیف، محصولات سطح سه با ۱۰ درصد و محصولات دارای سطح ۴ فناوری بدون حمایت در نمایشگاه‌های ایران ساخت عرضه شده‌اند و معاونت علمی حمایت‌های متعددی را برای خرید محصولات این نمایشگاه به دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی خواهد کرد.
او درباره سیاست‌های دوره یازدهم ایران‌ساخت تصریح کرد: «تنوع بخشی به ابزارهای حمایتی از سیاست‌های این دوره از ایران‌ساخت است. همچنین ابزار حمایتی یارانه خرید و لیزینگ تقویت خواهند شد و یارانه خرید به سایر مراکز زیست بوم نوآوری نیز تعلق خواهد گرفت.» مشایخ همچنین از رشد ۳۷ درصدی نمایشگاه دهم نسبت به نمایشگاه نهم و افزایش ۲۴ درصدی یارانه دانش‌بنیان‌ها در دوره دهم ایران ساخت خبر داد.

طبق اعلام رئیس نمایشگاه ایران ساخت، در دوره یازدهم این نمایشگاه ۱۰ هزار و ۸۰۷ قلم محصول و تجهیزات آزمایش و تست به دبیرخانه نمایشگاه ارائه شده بود که ۱۰ هزار و ۳۵۶ محصول و تجهیز جانبی تایید شدند. از ۳۶۲ شرکت واجد شرایط حضور در این نمایشگاه نیز ۳۲۳ شرکت در نمایشگاه ایران ساخت حضور یافتند. از برنامه‌های این نمایشگاه که از ۱۲ تا ۱۵ دی برگزار می‌شود، می‌توان به رونمایی از محصولات دانش‌بنیان، برگزاری نشست‌های B2B، میزبانی از هیئات خارجی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و برگزاری تورهای دانشجویی و دانش‌آموزی اشاره کرد. همزمانی این نمایشگاه با سال نو میلادی یکی از چالش‌های برگزاری آن بود که توسط رئیس نمایشگاه ایران‌ساخت مطرح شد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه ایران ساخت. دهقانی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: «بازار داخلی در حوزه ابزارها و تجهیزات آزمایشگاهی در کشور اشباع شده است چون بالغ بر ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز آزمون‌های پژوهشی در کشور تولید می‌شود.» دهقانی همچنین آماری از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در ۳ سال گذشته ارائه کرد و گفت: «در سال ۹۸، نرخ صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار بود. سال ۹۹ به دلیل کرونا نرخ صادرات به ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافت و در سال ۱۴۰۰ دوباره به رقم ۶۰۰ میلیون دلار رسیدیم. صادرات دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۵۰ میلیون دلار بود و براساس آمار، تا پایان آبان ماه امسال نرخ صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار رسیده است که پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال رقمی بین ۲ تا ۲/۲ میلیارد دلار شود. این آمار نشان‌ می‌دهند که صادرات دانش‌بنیان در ۳ سال گذشته ۲۰۰ درصد رشد داشته است.»

بازدید روح‌الله دهقانی از نمایشگاه ایران ساخت

در پایان این مراسم، دهقانی فیروزآبادی از ۹ محصول فناورانه رونمایی و از نمایشگاه بازدید کرد.

 

 

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار تریبون‌نیوز
3 1 رای
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها