تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

مدیریت‌ منابع مالی بزرگترین چالش کسب‌وکارها در سال جدید خواهد بود
مجید کمالو، هم‌بنیان‌گذار رتیبا در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز مطرح کرد:

مدیریت‌ منابع مالی بزرگترین چالش کسب‌وکارها در سال جدید خواهد بود

مدیریت‌ منابع مالی بزرگترین چالش کسب‌وکارها در سال جدید خواهد بود

سرمایه‌گذاری در نوآوری همیشه با افت‌و‌خیزهای بسیاری مواجه بوده است. اگرچه ماهیت این حوزه به خودی خود چالش‌پذیر بوده اما در سال گذشته نوسانات ارزی و اقتصادی کشور و همچنین قیمت‌های ناگهانی تأثیرات گسترده‌ای بر سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ایران داشته است. این امر می‌تواند سرمایه‌گذاران را به رویکردهای مختلفی برای مدیریت ریسک و سوددهی وادار کند. به طور کلی، اقتصاد پرنوسان می‌تواند تأثیرات متنوعی بر سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ایران داشته باشد و تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران را تحت تأثیر قرار دهد. به همین خاطر به سراغ یکی از فعالان حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه رفتیم و از او درباره چالش‌های سال گذشته و پیش‌بینی سال جدید پرسیدیم. در ادامه گفت‌وگوی تریبون‌نیوز را با مجید کمالو، هم‌بنیان‌گذار رتیبا می‌خوانید.

آقای کمالو سال گذشته را در فضای سرمایه‌گذاری کشور چطور ارزیابی کردید و خواسته شما از نهادحاکمیت چیست؟

در سال گذشته در زمینه نرخ ارز، ما وضعیت باثباتی داشتیم، اما تورم همچنان در کشور تمام ابعاد کسب‌و‌کارها را تحت تاثیر قرار می‌داد. در فضای سرمایه‌گذاری خطرپذیر و نوآوری کشور نگرش سرمایه‌گذاری بلندمدت تقریبا کمرنگ شد تا جایی‌که شاهد کاهش سرمایه‌گذاری خطرپذیر بودیم. از طرفی تامین‌مالی‌های کوتاه‌مدت روی سکوی‌های کراود فاندینگ (Crowdfunding) با نرخ‌های نسبتا بالا زیاد شد و کسب‌و‌کارها متوجه شدند که می‌توانند با نرخ‌های بالا از روی سکو‌ها تامین مالی کنند. طبیعتا با وضعیت فعلی کشور قرار نیست که روند سرمایه‌گذاری در نوآوری متوقف شود. در حال حاضر، فقط کسانی سرمایه‌گذاری می‌کنند که هدفمندند و در زنجیره ارزش خودشان به دنبال توسعه کسب‌و‌کارهای نوآورانه و کوچک هستند.

با توجه به این موضوعات، فعالیت سی‌وی‌سی‌ها در سال 1402 افزایش یافت و قانون‌گذاری دولت با توجه به موضوع معافیت مالیاتی به این فرآیند کمک کرد. شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌های صنعتی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری شدند، اما با توجه به اینکه هنوز کسی نتوانسته است از معافیت مالیاتی استفاده کند خواسته ما از رگولاتور شفافیت موضوع معافیت مالیاتی است، چراکه اگر قانون‌گذار در این زمینه سلیقه‌ای عمل نکند و آن را درقالب قانونی منسجم و مشخص برای کسب‌و‌کارها ارائه کند، باعث رونق در حوزه سرمایه‌گذاری کشور
خواهد شد. من فکر می‌کنم فضای سرمایه‌گذاری وی‌سی تا چند سال آینده در ایران با هیجان و رونق گذشته فعال نباشد و در حد بذرپاشی برای شکل‌گیری هسته‌های فناور ادامه می‌یابد و در نهایت خروجی آنها برای سی‌وی‌سی‌ها ارسال می‌شود.

سال جدید را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

تورم همچنان در سال 1403 حاکم خواهد بود و طبیعتا فضای نوآوری با رکود مواجه خواهد شد. در سال آینده سرمایه‌گذاری سخت‌تر خواهد شد و سرمایه‌گذاران با وسواس بیشتری سرمایه‌گذاری خواهند کرد، در ادامه اقدامات سال 1402، تامین مالی گران‌قیمت و کوتاه مدت روی سکوها انجام می‌شود؛ به نحوی‌که اثرات آن به طور جداگانه باید بر کسب‌و‌کارها بررسی شود. به‌نظرم سال آینده سرمایه‌گذاری بیش از 2 هزار میلیارد تومان در حوزه سی‌وی‌سی کشور اتفاق می‌افتد و احتمالا منابع بانکی در کشور کاهش می‌یابد، در نتیجه شرکت‌ها در این شرایط باید بر روی مدل بوت‌استرپ و رسیدن به نقطه سر به سر تلاش کنند. به‌نظرم چالش اصلی کسب‌و‌کارها در سال آینده، مدیریت هزینه‌ها و حقوق است؛ شرکت‌ها باید برنامه‌‌هایی با رشد معقول و کم ریسک را انتخاب کنند.

نویسنده: هانیه عرفانی‌نژاد

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار تریبون‌نیوز
آخرین اخبار منتشر شده
محمدفواد رحمان‌سرشت، مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران شد بیانیه اتاق ایران در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراهش پیام تسلیت معاون علمی رئیس‌جمهور در پی شهادت دکتر رئیسی و همراهان ایشان تا پایان امسال، مشعل آهن اسفنجی اردبیل روشن می‌شود پیام تسلیت رئیس اتاق اصناف ایران درپی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شهادت در راه خدمت به وطن واحدهای فناور مستقر در شهرک‌های صنعتی نوسازی و بازسازی می‌شوند ۲۰ طرح قابل سرمایه‌گذاری در رویداد تبادل فناوری شناسایی شد طرح تعطیلات زمستانی مدارس و کاهش آلودگی هوا مطرح شد بدون مشارکت مردم، جهش تولید و رشد پایدار حاصل نمی‌شود برگزاری رویداد فناورانه «اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند در پالایشگاه آبادان» نشست هدایت شغلی مهندسی پزشکی برگزار شد اطلاعیه سازمان نصر درباره دریافت ثبت سفارش و اخذ کد تخصیص از بانک مرکزی در سال 1403 اعلام حمایت همه‌جانبه تشکل‌های بخش خصوصی از تصمیم مجلس در تعطیلی شنبه‌ها توانمندسازی شرکت‌های حوزه سلامت در اولویت قرار گیرد
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها