تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

هر سال می‌گوییم دریغ از پارسال!
سوده حیدری‌نسب، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه نقدینه در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز:

هر سال می‌گوییم دریغ از پارسال!

هر سال می‌گوییم دریغ از پارسال!

تغییرات مکرر در قوانین و مقررات می‌تواند باعث عدم پایداری محیط سرمایه‌گذاری شود و سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها منصرف ‌کند. عدم شفافیت در فرآیندهای تصمیم‌گیری و همچنین نوسانات ناگهانی در بازار ممکن است باعث افزایش ریسک و عدم پیش‌بینی بازار سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها شود. به گفته سوده حیدری‌نسب، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره صندوق سرمایه‌گذاری نقدینه کمبود نیروی کار متخصص و مشکلات مربوط به بازار کار فضای نوآوری موجود را با اختلالات بسیاری مواجه کرده است. او در گفت‌گو با تریبون‌نیوز درباره چالش‌های سال 1402 و پیش‌بینی سال آینده صحبت کرده که در ادامه آن‌را می‌خوانید.

خانم حیدری‌نسب، سال 1403 را در فضای نوآوری کشور چطور برآورد می‌کنید و انتظار شما از رگولاتوری چیست؟

سال 1402 را سال بلاتکلیفی در حوزه اکوسیستم نوآوری کشور دیدم، چراکه تصمیمات مشخص و قدرتمندی در فضای نوآوری کشور رخ نداد. انتظار ما از رگولاتوری آن است که با دیدگاهی منعطف‌تر و توسعه‌ای به اکوسیستم نگاه کنند. وضعیت امروز جامعه نوآوری دیگر از وضعیت بحرانی عبور کرده و شرایط حتی بدتر هم شده است، چون آخرین بازمانده‌های اکوسیستم به شدت ناامید بوده و ما با فرار مغزها از کشور مواجه هستیم. صاحبان کسب‌و‌کارها برای مسائل مالی خود با مشکل روبرو هستند و برای ادامه حیاتشان در اکوسیستم نوآوری می‌جنگند؛ به همین خاطر موضوع نگهداری نیروی متخصص بسیار پیچیده‌تر از گذشته شده و این موضوع نیازمند تغییر چارچوب‌ها و بازنگری در اولویت‌هاست. پیش از این شرکت‌ها افرادی را استخدام می‌کردند که سابقه کار مرتبط نداشتند، اما اکنون انگیزه‌ای برای آموزش نیروی متخصص وجود ندارد. از طرفی حقوق نیروهای متخصص آنقدر بالاست که شرکت‌ها توان پرداخت ندارند، به همین خاطر اغلب نیروی متخصص به صورت فریلنس و پروژه‌ای برای خارج از کشور کار می‌کنند و درآمدی به مراتب بالاتر از کشور خودشان را دریافت می‌کنند. انتظار من از رگولاتوری حمایت از کسب‌و‌کارهایی است که در شرایط فعلی کشور شغل آفرینی می‌کنند.

اکنون انقدر فضای نوآوری سخت و ملتهب شده است که سرمایه‌گذاران به جای سرمایه‌گذاری بر کارآفرینی ترجیح می‌دهند بر ارز و طلا سرمایه‌گذاری کنند. خواسته من از رگولاتوری حمایت از از کسب‌و‌کارهایی است که تلاش دارند در شرایط اقتصادی موجود دوام بیاورند، چون ما برای ایجاد موقعیت شغلی جذاب و جلوگیری از مهاجرت نیروهای متخصص به آنها نیاز داریم. در غیر این صورت با ادامه این روال هر روز با اعمال قوانین جدید فقط صاحبان کسب‌و‌کار را بی انگیزه‌تر می‌کنیم.

پیش‌بینی شما از سال آینده چگونه است؟

براساس روال ده سال اخیر پیش‌بینی من این است که می‌گویم هرسال دریغ از پارسال! سال 1403 به مراتب سال سخت‌تری از سال گذشته خواهد بود. به اعتقاد من، خروج کارآفرینان فجایع و بی‌انگیزگی بیشتری را در اکوسیستم به وجود می‌آورد. نگرانی من، عدم حمایت مسئولین از کارآفرینان است که باعث از بین رفتن مشاغل و ناامیدی در اکوسیستم نوآوری کشور می‌شود، وضعیت ارز و سرمایه‌گذاری‌ها را به جایی برساند که سرمایه‌گذاری خطرپذیر بسیار سخت‌تر شود.

نویسنده: هانیه عرفانی‌نژاد

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار تریبون‌نیوز
آخرین اخبار منتشر شده
آینده فن‌آفرینی با تعامل بین سرمایه‌گذاران و فن‌آفرینان محقق خواهد شد محمدفواد رحمان‌سرشت، مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران شد بیانیه اتاق ایران در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراهش پیام تسلیت معاون علمی رئیس‌جمهور در پی شهادت دکتر رئیسی و همراهان ایشان تا پایان امسال، مشعل آهن اسفنجی اردبیل روشن می‌شود پیام تسلیت رئیس اتاق اصناف ایران درپی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شهادت در راه خدمت به وطن واحدهای فناور مستقر در شهرک‌های صنعتی نوسازی و بازسازی می‌شوند ۲۰ طرح قابل سرمایه‌گذاری در رویداد تبادل فناوری شناسایی شد طرح تعطیلات زمستانی مدارس و کاهش آلودگی هوا مطرح شد بدون مشارکت مردم، جهش تولید و رشد پایدار حاصل نمی‌شود برگزاری رویداد فناورانه «اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند در پالایشگاه آبادان» نشست هدایت شغلی مهندسی پزشکی برگزار شد اطلاعیه سازمان نصر درباره دریافت ثبت سفارش و اخذ کد تخصیص از بانک مرکزی در سال 1403 اعلام حمایت همه‌جانبه تشکل‌های بخش خصوصی از تصمیم مجلس در تعطیلی شنبه‌ها
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها