تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

رکود اقتصادی تاثیرات جبران‌ناپذیری روی بخش خصوصی می‌گذارد
فعالان حوزه گردشگری در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز مطرح کردند:

رکود اقتصادی تاثیرات جبران‌ناپذیری روی بخش خصوصی می‌گذارد

رکود اقتصادی تاثیرات جبران‌ناپذیری روی بخش خصوصی می‌گذارد

استارتاپ‌های حوزه گردشگری در سال گذشته با افت و خیزهای بسیاری روبرو بوده‌اند. به گفته برخی از بازیگران حوزه گردشگری عدم توجه رگولاتوری به بخش خصوصی، محدودیت و فیلترینگ‌های اینترنت و قانون‌گذاری‌های غیر منعطف از جمله اتفاقاتی است که آنها در سال گذشته تجربه کرده‌اند.
از طرفی تورم حاکم بر کشور و اقتصاد ناپایدار موجود باعث شده که بسیاری از افراد، گردشگری را از سبد خانوار خود حذف کنند. در همین راستا، به بهانه شروع سال جدید به سراغ تعدادی از بازیگران حوزه گردشگری رفتیم و نظرشان را درباره چالش‌های سال گذشته و پیش‌بینی‌شان از سال 1403 پرسیدیم. در ادامه گفت‌وگوی تریبون‌نیوز، با مهدیه زادشیر، موسس و مدیر عامل کوچی‌نو، بابک سهرابی، بنیان‌گذار جاجیگا، بهرام مشرفی، مدیرعامل یوتوپین و طاها رضوی، مدیرعامل شب می‌خوانید.

مهدیه زادشیر، موسس و مدیر عامل کوچی‌نو درباره تجربه خود از سال ۱۴۰۲ بیان کرد: «در سال ۱۴۰۲، به دلیل تبلیغات موثر، تجربه‌ی یک سال موفق را داشتیم. در این سال توانستیم گشت‌های محلی کمتر شناخته شده را با موفقیت به فروش برسانیم و مخاطبان بسیاری را جذب کنیم. متأسفانه، یکی از چالش‌های ما در این سال، مشکلات در دسترسی به پروازها و بلیت قطار بوده است که برای برنامه‌ریزی سفرهای گروهی مشکل‌ساز بوده و منجر به خرید بلیت با نرخ‌های بالاتر از قیمت مصوب شده است.»

حاکمیت در تصمیم‌گیری‌های خود به بخش خصوصی توجه کند

زادشیر، درباره پیش‌بینی خود از سال جدید گفت: «برای سال ۱۴۰۳، قراردادهای جدیدی با شرکت‌های مختلف داریم و پیش‌بینی شده که فروش ما به ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت.»

موسس و مدیر عامل کوچی‌نو، ضمن اشاره بر نقش انکارناپذیر رگولاتوری در رفع چالش‌های موجود گفت: «درخواست ما از رگولاتوری این است که در تصمیم‌گیری‌هایشان، بخش خصوصی را نیز در نظر بگیرند. به عنوان مثال، قطع اینترنت هزینه‌های اضافی را برای استفاده از فیلترشکن به بار می‌آورد و محدودیت‌های اینترنت گاها خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به کسب‌وکارها اعمال می‌کند. از طرفی، قانون‌گذاری‌هایی مانند قطع دسترسی کسب‌وکارها به وزارت امور خارجه به دلیل عدم تکمیل اطلاعاتشان در سامانه سادرا مشکلات جدیدی برای کارآفرینان حوزه گردشگری ایجاد می‌کند.»

بابک سهرابی، بنیان‌گذار جاجیگا نیز درباره چالش‌های سال گذشته گفت: «سال ۱۴۰۱ در مجموع سال خوبی برای جاجیگا بود، در این سال تعطیلات نوروز تا پایان تعطیلات شهریور تقریبا در آرامش سپری شد که به معنی رشد خوب سفرها و رزروها بود. در اواخر سال هم سهام واگذار شده از حرکت اول بازخرید شد و به بنیانگذاران جاجیگا بازگشت.»

شرایط اقتصادی و اجتماعی ناپایدار؛ بزرگترین چالش امروز استارتاپ‌هاست

سهرابی در خصوص پیش‌بینی خود از سال ۱۴۰۳ گفت: «به‌نظرم سال ۱۴۰۳، طبق پیش‌بینی‌ها سال سختی خواهد بود، همانطور که از رزروهای کم رمق نوروزی پیداست. به غیر از مصادف شدن تعطیلات نوروز با ماه رمضان، به نظر می‌رسد شرایط اقتصادی و انتظار تورمی بالا موجب احتیاط بیش از پیش سفر روها و لذا کاهش سفر نسبت به روال فصلی سفرها شده و باید دید در ادامه شرایط سفر و گردشگری با بزرگ شدن نرخ تورم و کوچک شدن جیب خانوار به چه سمتی خواهد رفت. بزرگترین چالش استارتاپ‌ها و همه کسب‌و‌کارهای خردوکلان ایرانی، شرایط نگران‌کننده اقتصادی و اجتماعی‌ست که هرازگاه با تصمیمات حاکمیت نابلد، متلاطم‌تر از پیش می‌شود.»

در سال آینده تورهای اقتصادی جایگزین سفرهای فعلی خواهند شد

بهرام مشرفی، مدیرعامل یوتوپین نیز در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز سال گذشته را سال متلاطمی به لحاظ ناپایدارهای اقتصادی در کشور دانست و گفت: «در سال گذشته، ما شاهد تورم نزدیک به صد درصدی در قیمت مواد غذایی و حمل‌و‌نقل بودیم که منجر به افزایش قیمت تورهای داخلی شد. این افزایش قیمت‌ها تا نوروز امسال اثرات خود را نشان داده است. تورهایی که سال گذشته با قیمت ۶ میلیون تومان قابل خریداری بودند، امسال با افزایش بیش از دو درصد به ۱۳ میلیون رسیده‌اند که برای خانواده‌ها بسیار سنگین است.»

مشرفی، درباره پیش‌بینی خود از سال آینده نیز گفت: «با توجه به شرایط فعلی، به نظر من در سال آینده به سمت تورهای اقتصادی و با قیمت مناسب‌تر حرکت خواهیم کرد، زیرا جامعه توان پرداخت این هزینه‌ها را با وجود تورم فعلی ندارد.»

رگولاتوری باید نگاه تسهیل‌گر به نوآوری داشته باشد

طاها رضوی نیز با اشاره بر اینکه در سال ۱۴۰۲، سهم بازارهای غیرضروری از سبد مردم به شدت کاهش پیدا کرده است، گفت: «با توجه به کاهش توان مردم برای استفاده از خدمات تفریحی و اقامت در سفر، ما شاهد کاهش فعالیت کسب‎وکارهای حوزه گردشگری در ایام نوروز و تعطیلات بودیم. علاوه بر این، زیرساخت‌های کشور به شدت ضعیف شده است و یافتن بلیت‌های قطار، اتوبوس و هواپیما بسیار دشوار شده که باعث سختی در فروش سفر در سال ۱۴۰۲ شده است. با این حال، با تلاش‌هایی که تیم ما انجام داد، موفق شدیم رشدی سه برابری در تعداد رزروها داشته باشیم.»

رضوی، در خصوص پیش‌بینی خود از سال ۱۴۰۳ گفت: «نسبت به سال آینده، خوشبین نیستم، زیرا تدابیری برای حل موانع فعلی اتخاذ نشده است. درخواست من از مقامات رگولاتوری این است که تا جای ممکن حجم مصرف منابع خود را کاهش دهند و نقش تسهیل‌کننده را در قانون‌گذاری ایفا کنند.»

نویسنده: هانیه عرفانی‌نژاد

 

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار تریبون‌نیوز
آخرین اخبار منتشر شده
محمدفواد رحمان‌سرشت، مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران شد بیانیه اتاق ایران در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراهش پیام تسلیت معاون علمی رئیس‌جمهور در پی شهادت دکتر رئیسی و همراهان ایشان تا پایان امسال، مشعل آهن اسفنجی اردبیل روشن می‌شود پیام تسلیت رئیس اتاق اصناف ایران درپی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شهادت در راه خدمت به وطن واحدهای فناور مستقر در شهرک‌های صنعتی نوسازی و بازسازی می‌شوند ۲۰ طرح قابل سرمایه‌گذاری در رویداد تبادل فناوری شناسایی شد طرح تعطیلات زمستانی مدارس و کاهش آلودگی هوا مطرح شد بدون مشارکت مردم، جهش تولید و رشد پایدار حاصل نمی‌شود برگزاری رویداد فناورانه «اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند در پالایشگاه آبادان» نشست هدایت شغلی مهندسی پزشکی برگزار شد اطلاعیه سازمان نصر درباره دریافت ثبت سفارش و اخذ کد تخصیص از بانک مرکزی در سال 1403 اعلام حمایت همه‌جانبه تشکل‌های بخش خصوصی از تصمیم مجلس در تعطیلی شنبه‌ها توانمندسازی شرکت‌های حوزه سلامت در اولویت قرار گیرد
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها