تریبون نیوز
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران

آیین‏‏‌نامه حمایت از کسب‌و‌کارهای اقتصاد دیجیتال کاربردی نیست

آیین‏‏‌نامه حمایت از کسب‌و‌کارهای اقتصاد دیجیتال کاربردی نیست
در 7 خرداد 1403 ساعت 11:43 ق.ظ

مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مفاد آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال آن را فاقد جذابیت و کارآیی برای کسب‌وکارهای این حوزه عنوان کرد که به چالش‌های اصلی این کسب‌وکارها نمی‌پردازند و صرفاً برای کسب‌وکارهای خانگی و کوچ دادن آنها از پلتفرم‌های بین‌المللی به پلتفرم‌های داخلی ساخته و پرداخته شده است.

به گزارش تریبون‌نیوز، به نقل از روابط‌‌عمومی اتاق بازرگانی تهران، در آبان ماه سال 1401 مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال تحت عنوان «آیین‌‌‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌و‌کارهای اقتصاد دیجیتال» برای اجرا ابلاغ شد که یکی از تبصره‌‌‌های مهم آن مربوط به پرداخت تسهیلات به کسب‌و‌کارهای حقوقی، صنفی و حقیقی حوزه اقتصاد دیجیتال است. به همین منظور، سازمان فناوری اطلاعات سال گذشته با انتشار اطلاعیه‌‌‌ای اعلام کرد که به کسب‌و‌کارهای فعال روی پلتفرم‌‌‌‌‌‌های داخلی تسهیلات ۵۰۰، ۳۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومانی پرداخت خواهد کرد اما از زمان انتشار این اطلاعیه تا پایان سال ۱۴۰۲ گزارشی از روند پرداخت این تسهیلات منتشر نشد.

در ادامه، سازمان فناوری اطلاعات ایران در اواسط اردیبهشت‌‌‌ماه سال‌جاری اعلام کرد که به کسب‌وکارهای حقیقی، حقوقی و صنفی که دارای حداقل سه ماه سابقه فعالیت در زمینه فروش کالا یا ارائه خدمات روی سکوهای مشمول هستند، تسهیلات ۵۰۰، ۳۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومانی تعلق می‌گیرد. یکی از شروط اصلی دریافت این وام فعالیت روی سکوها و پلتفرم‌‌‌های داخلی همچون ایتا، روبیکا، سروش پلاس، شیپور، کسبینو، ‌‌‌آی‌‌‌گپ و بله است.

داشتن بیش از ۳۰ تراکنش موفق ماهانه (برای سه ماه آخر)، ۱۵ میلیون تومان حجم تراکنش ماهانه، ‌هزار فالوور بر بستر سکوهای مشمول و انتشار ماهانه ۱۰ آگهی روی این بستر از دیگر شروط اعلامی برای پرداخت این وام‌‌‌هاست. علاوه بر این، با اینکه بازپرداخت این تسهیلات پس از شش ماه تنفس شروع خواهد شد، اما کارمزد ۱۵درصدی آن برای کسب‌و‌کارهای حقوقی و صنفی محل انتقاد است. البته این نرخ برای کسب‌و‌کارهای حقیقی صفر‌ درصد است.

در همین رابطه رئیس کمیسیون تحول و نوآوری اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این موضوع گفت: «۳۰۰ میلیون تومان معادل چهار ماه حقوق برنامه‌‌‌نویس شرکت‌های بزرگ دیجیتال است. اگر این مبلغ را به ارز تبدیل کنید، به ۱۰‌هزار دلار هم نمی‌رسد و مشکلی از مشکلات کسب‌و‌کارها حل نخواهد کرد و مبالغ آن برای مشاغل این حوزه خنده‌‌‌دار است.»

مازیار نوربخش با بیان اینکه احتمالاً این تسهیلات برای کسب‌و‌کارهای خانگی جذاب خواهد بود، اظهار کرد: در کل تسهیلات سازمان فناوری اطلاعات برای شرکت‌های بزرگ حوزه اقتصاد دیجیتال جذابیتی ندارد و از آنجا که دولت این طرح را برای کوچ کسب‌و‌کارها به پلتفرم‌‌‌های داخلی برای خرید و فروش خدمات و محصولات تدوین کرده، ممکن است برای آن دسته از کسب‌و‌کارهای خانگی که در اینستاگرام فعالیت می‌‌‌کردند و برخی از آنها مهاجرت اجباری به پلتفرم‌‌‌ها و پیام‌‌‌رسان‌‌‌های داخلی داشتند، جذاب باشد.

رئیس کمیسیون تحول و نوآوری اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که او تاکنون از پرداخت این تسهیلات به کسب‌وکارها اطلاعی ندارد. نوربخش افزود: در کل، این وام با شرایط اعلام شده، صرفاً مشوقی برای مهاجرت کسب‌و‌کارهای فعال در پلتفرم‌‌‌های بین‌المللی به پلتفرم‌‌‌ها و سکوهای داخلی است. همچنین، نوع ارائه و میزان مبالغ آن به درد کسب‌و‌کارهای خانگی می‌‌‌خورد.

مشکل کسب‌و‌کارها وام نیست

مازیار نوربخش با اشاره به چالش‌‌‌های اصلی کسب‌و‌کارهای دیجیتال توضیح داد: «درد اصلی کسب‌و‌کارهای دیجیتال وام نیست؛ بلکه چالش آنها در شرایط دست‌‌‌وپاگیر مجوزها، نبود چشم‌‌‌انداز شفاف از آینده، ابلاغ یکباره و کارشناسی‌نشده بخشنامه‌‌‌ها و مهاجرت نیروی انسانی است.»

او ادامه داد: «اگر دولت می‌‌‌خواهد طرح حمایتی برای کسب‌وکارها پیاده کند، بهتر است اول پای صحبت‌‌‌های آنها بنشیند و رفع مشکلات آنها را اولویت‌‌‌بندی کند. در مواردی حمایت و کمک به کسب‌وکارها این است که دولت فقط دخالتی در امور آنها نکند. در خصوص پرداخت تسهیلات به کسب‌و‌کارهای دیجیتال هم بهتر است تا اصل موضوع را فراموش نکنند و به جای پرداخت وام مشکلات کلان را حل کنند.»

 

https://triboon.news?p=43377