تریبون نیوز
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
اعضای تشکل‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران تاکید کردند؛

ضرورت تعطیلی شنبه به‌جای پنجشنبه برای صنعت و بازرگانی کشور

ضرورت تعطیلی شنبه به‌جای پنجشنبه برای صنعت و بازرگانی کشور
در 8 خرداد 1403 ساعت 10:30 ق.ظ

محمدرضا فرشچیان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران و وحید قندچی‌زاده، دبیر انجمن شرکت‌های آب شیرین‌کن استان تهران، با دفاع از مصوبه مجلس در خصوص تعطیلی شنبه، این اقدام را در راستانی هماهنگ‌سازی و همخوانی تعطیلات داخلی با تعطیلات بین‌المللی و افزایش روزهای کاری در حوزه تعاملات خارجی دانسته و خواستار تایید نهایی آن شدند.

به گزارش تریبون‌نیوز، به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی تهران،‌ لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در مجلس به تصویب رسیده و در انتظار تایید شورای نگهبان است. به موجب این لایحه شنبه به عنوان دومین روز تعطیل شناخته شده و تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثناء واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت‌رسانی از قبیل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج‌شنبه تنظیم کنند.

تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه، مطالبه بخش خصوصی و به ویژه اتاق بازرگانی تهران و سایر تشکل‌های اقتصادی بود. فعالان اقتصادی با استدلال ایجاد مطابقت با روزهای تعطیل کشورهای شریک تجاری از جمله کشورهای همسایه و تسهیل تجارت، خواستار اعمال این تغییر در روزهای تعطیل هفته بودند که در نهایت مجلس با واقع نگری و در پی رایزنی‌ها و تعامل بخش خصوصی به نفع تعطیلی روز شنبه رای داد.

تصویب تعطیلی روز شنبه با اقبال گسترده اتاق تهران و تشکل‌های اقتصادی مواجه شد و هر یک از تشکل‌ها در نامه‌های جداگانه‌ای از این تصمیم قدردانی کردند. اکنون اما اجرایی شدن تعطیلی روز شنبه مستلزم آن است که این مصوبه موافقت شورای نگهبان را نیز جلب کند. اما تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه چه تاثیری بر فضای کسب و کار گذاشته و چه منافعی را برای اقتصاد کشور به دنبال دارد؟

محمدرضا فرشچیان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در این باره گفت: «هر کسی که اندکی از تجارت بداند، به اهمیت تسهیل مراودات با دیگر کشورها که یکی از اصول اولیه آن، ایجاد همخوانی در روزهای کاری است، واقف خواهد بود.»

محمدرضا فرشچیان افزود: «در حال حاضر، فعالان اقتصادی که با سایر کشورها مراوده دارند، کالا صادر کرده یا در حوزه واردات فعال هستند، تنها طی سه روز در هفته امکان فعالیت دارند؛ به این دلیل واضح که پنجشنبه، جمعه در ایران و شنبه و یکشنبه در اغلب کشورها تعطیل است. بنابراین اکنون که موضوع ساماندهی تعطیلات پایان هفته مطرح شده، باید این مساله را به صورت منطقی و اصولی حل کرد.»

فرشچیان تاکید کرد که در بحث ساماندهی تعطیلات پایان هفته، دیگر موضوع منفعت بیشتر مطرح نیست بلکه، تعطیلی روز شنبه یک ضرورت است.

همچنین، وحید قندچی‌زاده، دبیر انجمن شرکت‌های آب شیرین‌کن نیز عنوان کرد که با تعطیلی روز شنبه، یک روز به روزهایی که امکان ارتباطات خارجی فراهم ‌می‌شود، افزوده می‌شود و این امکان برای همه صنایع و کسب‌وکارها و فعالان اقتصادی کشور از جمله صنعت آب شیرین‌کن برای برقراری تعاملات بیشتر موثر خواهد بود.

https://triboon.news?p=43466