تریبون نیوز
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران مطرح کرد

محدودیت واردات، به جای بررسی دلایل کاهش صادرات

محدودیت واردات، به جای بررسی دلایل کاهش صادرات
در 12 خرداد 1403 ساعت 5:49 ب.ظ

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به تراز تجاری منفی 17 میلیارد دلاری سال 1402 گفت: «به نظر ‌می‌رسد دستگاه‌های اجرایی به جای اینکه به دنبال رفع مشکلات در حوزه صادرات باشند و علت کاهش صادرات را جست‌وجو کنند، متاسفانه برای بهبود تراز تجاری، به محدود کردن واردات روی آورده‌اند.»

به گزارش تریبون‌‌نیوز، به نقل از روابط‌عمومی اتاق تهران، محمد لاهوتی در ادامه به برخی چالش‌های حوزه تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: «صدور مجوز ثبت‌سفارش و کد 8 رقمی در ابتدا با تاخیر و سپس تقریباً متوقف شد. البته شاید این پذیرفتنی باشد که تخصیص و تامین ارز نیمایی توسط بانک مرکزی منوط به ورود ارز به کشور است و باید ارزی وجود داشته باشد که بانک مرکزی آن را تخصیص داده و تامین کند. اما مسئله مهم‌تر این است که هم واردات در مقابل صادرات خود و هم واگذاری کوتاژ به واردکنندگان که نیازمند تخصیص ارز نیست و طی آن ارز صادرکننده به طور مستقیم دراختیار واردکننده قرار می‌گیرد هم با اختلال جدی مواجه شده است. به این صورت که تایید واردات در مقابل صادرات خود با تاخیر بسیار طولانی مواجه می‌شود و واگذاری کوتاژ نیز اصلاً پذیرفته نمی‌شود. در جلسات بررسی این سیاست‌ها هم مسایلی در دفاع از آنها مطرح ‌می‌شود که دفاعیات مستدل و منطقی محسوب نمی‌شود.»

لاهوتی، با اشاره به اینکه بالغ بر 85 درصد واردات به کالاهای واسطه تولید و مواد اولیه کارخانجات اختصاص دارد، گفت: «اگرچه اعمال سیاست‌های محدودکننده واردات ممکن است تراز منفی تجاری را کمتر کند اما سیاست‌گذار به جای آنکه دلایل کاهش صادرات را مورد بررسی قرار دهد، واردات را محدود کرده است.»

او با تاکید بر اینکه اعمال محدودیت بر واردات به موجب آنچه در دستورالعمل‌های اخیر مشاهده شده است، خواسته یا ناخواسته تاثیر منفی خود را بر صادرات نیز خواهد گذاشت، ادامه داد: «این سیاست به قیمت کاهش تولید، کاهش صادرات، افزایش قیمت مواد اولیه در داخل و در نهایت کاهش ظرفیت تولید کارخانجات و افزایش بیکاری تمام خواهد شد. این درحالی است که سال جاری عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» را بر پیشانی دارد و برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌ها باید فرصتی برای تحقق شعار سال را فراهم کند.»

https://triboon.news?p=43769