تریبون نیوز
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران

پانزدهمین نشست کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران برگزار شد

پانزدهمین نشست کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران برگزار شد
در 13 خرداد 1403 ساعت 10:36 ق.ظ

پانزدهمین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران با محوریت بررسی حکمرانی سازمان بین‌المللی استاندارد، تعامل با این نهاد و ترجمه‌هایی که از استانداردها انجام شده است، برگزار شد. در این جلسه روی این نکته تاکید شد که استاندارد برای بخش خصوصی است؛ نه دولت. این جلسه هم‌چنین نخستین جلسه رسمی کمیته فنی 309 بود.

به گزارش تریبون‌نیوز، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه کمیته فنی 309 در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد، گفت: «از همان ابتدا ما تلاش‌هایی را در اتاق بازرگانی تهران آغاز کردیم که سازمان ملی استاندارد را مجاب به تاسیس کمیته مجاور کنیم و چند سالی طول کشید تا این موفقیت حاصل شد.»

حسن فروزان‌فرد افزود: «ما برای نشان دادن اهمیت موضوع خودمان ترجمه این استاندارد را انجام دادیم، تا آن را به سازمان ملی استاندارد معرفی کنیم. آخرین کاری که انجام شد ترجمه استاندارد راهنمای ایزو ۳۷هزار بود که در سال ۲۰۲۰ انجام شد. بنابراین کمیته فنی به‌رغم اینکه کار خود را دیر آغاز کرد، اما سه استاندارد را ترجمه و تدوین کرد.»

این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: «البته کمیته‌های فنی نباید صرفاً خود را ملزم به ترجمه استاندارها بدانند. شایسته است که ما بتوانیم به موقع و همزمان با تدوین استانداردهای بین‌المللی، نظرات و پیشنهاداتی هم برای بهبود استانداردها داشته باشیم. متاسفانه اطلاعات ما در خصوص سازمان استاندارد بین‌المللی کم است و علت آن فراهم نشدن تعامل لازم بین ما و این سازمان است. تلاش ما این است که زمینه مشارکت عمومی در این خصوص را فراهم کنیم و آگاهی خود در این زمینه را افزایش دهیم.»

سیدامین صدرنژاد، نایب‌رئیس کمیسیون، نیز با اشاره به اینکه سازمان استاندارد بر پایه اعضای خود استوار است، گفت: «استاندارد و استانداردسازی حاصل رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی، تشخیص و پیشنهادهای بخش خصوصی است. در کشور ما ادراک برعکس است. دیدگاه‌ها به سازمان استاندارد، دیدگاهی اجرایی است. امیدواریم این ادراک در کشور جا بیافتد که استاندارد برای بخش خصوصی است نه دولت.»

در ادامه این نشست نیز گزارشی با عنوان «مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی ایزو» اهمیت عضویت در سازمان بین‌المللی استاندارد، آشنایی با کمیته فنی و کمیته‌های متناظر آن، روند تدوین استانداردهای بین‌المللی، ساختار کمیته‌های فنی و وظایف اعضای آن توسط حسن فروزان‌فرد ارائه شد.

هم‌چنین گزارش دیگری با عنوان «آشنایی با کمیته 309 سازمان بین‌المللی استاندارد» ارائه شد که طی آن حوزه فعالیت‌های این کمیته فنی، استانداردها و اعضای کمیته، استاندارد 37000، سلسله مراتب قوانین، رهنمودها و سایر اقدامات موثر بر حکمرانی سازمان‌ها و مزایای منحصر بفرد راهنمای استاندارد حکمرانی سازمانی تشریح شد.

در پی ارائه این گزارش‌ها پیشنهاداتی در مورد ترجمه دقیق و واژه‌یابی برای اصطلاحات تخصصی، دعوت از نخبگان و خبرگان و نهادهای خاص مانند سازمان بورس و اوراق بهادار و انجمن حسابرسان خبره برای حضور در جلسات کمیته فنی و لزوم برقراری ارتباط موثر با تشکل‌ها و اندیشکده‌ها مطرح شد.

در پایان مقرر شد کمیته فنی 309 در اولین ماموریت خود نمایندگان سازمان‌ها و نهادها، اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های فعال در حوزه حکمرانی را در راستای ایفای نقش موثرتر در پیشبرد اهداف کمیته و به‌منظور مشارکت در نشست‌های آینده شناسایی و دعوت کند.

 

https://triboon.news?p=43804