تریبون نیوز
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران

از طرح‌‌های فناورانه در حوزه جمع‌آوری و ذخیره کربن حمایت می‌شود

از طرح‌‌های فناورانه در حوزه جمع‌آوری و ذخیره کربن حمایت می‌شود
در ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت 11:29 ق.ظ

معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، با همراهی ستاد ویژه توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته، فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه در حوزه جمع‌آوری، ذخیره و تبدیل کربن را در اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳، منتشر کرده‌اند.

به گزارش تریبون‌‌نیوز، به نقل از برنامه نوآفرین، این فراخوان با رویکرد حمایت از پژوهشگران، فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه مواد و ساخت پیشرفته برگزار شده است. توسعه فناوری در هر کدام از محورهای ذکر شده، نیازمند حمایت مادی و معنوی دارد؛ در همین راستا برنامه نوآفرین با هدف تعیین نقشه راه فناوران و اعطای حمایت‌های بلاعوض به محققین و دانشگاهیان شکل گرفته است.

علاقه‌مندان جهت تکمیل پرسشنامه و ثبت طرح خود باید ابتدا در سایت نوآفرین عضو شوند و پس از ورود به صفحه فراخوان، روی دکمه تکمیل پرسشنامه کلیک کرده و وارد صفحه پرسشنامه شوند و اطلاعات مربوط به ایده فناورانه‌شان را وارد کنند.

میزان حمایت نهادهای حامی جهت توسعه طرح‌های فناورانه

ستاد ویژه توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته تا سقف 20 میلیارد ریال
صندوق نوآوری و شکوفایی تا سقف 5 میلیارد ریال
شرکت توسعه و مهندسی گازتا سقف 30 میلیارد ریال
شرکت ملی گاز تا سقف 40 میلیارد ریال

لازم به ذکر است که موضوعات صرفاً پژوهشی، اعم از پایان‌نامه یا مقاله به تنهایی در این طرح مورد پذیرش نیست و بایستی یک کاربرد صنعتی با مشتری بالقوه یا به صورت کلی مسیر تجاری‌سازی محتمل برای ایده ارائه شده موجود باشد. همچنین، وجود نمونه آزمایشگاهی و یا اثبات عملکرد مفهوم ایده توسط فناور برای دریافت حمایت الزامی است.
گفتنی است، این فراخوان تا 20 خرداد ماه 1403 ادامه دارد و مهلت تکمیل پرسشنامه‌ نیز تا همین تاریخ است.

حوزه‌های مربوط به فراخوان حمایت از طرح‌‌های فناورانه

• جذب، ذخیره و به‌کارگیری کربن با هدف کاهش گازهای گلخانه‌ای با استفاده از مواد پیشرفته و یا روش‌های نوین
• جمع‌آوری گازهای ایستگاه‌های تقویت فشار گاز طبیعی و تبدیل آن به محصولات با ارزش افزوده همچون متانول، اتانول و بایواتانول، گاز طبیعی مصنوعی (SNG)، هیدروژن، مواد پایه کربنی
• جمع‌آوری و ذخیره گاز به روش جذب کربن فعال بهبودیافته، زئولیت‌ها، مواد پایه کربنی پیشرفته و غیره

 

شرایط شرکت در این فراخوان

** شرط نخست برای شرکت در این فراخوان این است که موضوعات صرفا پژوهشی، اعم از پایان‌نامه یا مقاله به تنهایی مورد پذیرش نیست و بایستی یک کاربرد صنعتی با مشتری بالقوه یا به صورت کلی مسیر تجاری‌سازی محتمل برای ایده ارائه شده موجود باشد.

** شرط دوم برای شرکت در این فراخوان، وجود نمونه آزمایشگاهی و یا اثبات عملکرد مفهوم ایده توسط فناور برای دریافت حمایت الزامی است.

** شروط صندوق نوآوری و شکوفایی به شرح زیر است:

جهت مشاهده شرایط صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری به منظور حمایت از طرح‌های فناورانه، روی این لینک کلیک کنید.
علاقه‌مندان برای شرکت در این فراخوان کافی است که ابتدا در سایت نوآفرین ثبت‌نام کرده و با ورود به صفحه فراخوان و کلیک بر روی گزینه تکمیل پرسشنامه در همین صفحه، اطلاعات مورد نیاز را در پرسشنامه، وارد کنند. طرح‌های ارسالی مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت تأیید اولیه، جلسه ارزیابی تخصصی طرح با حضور داوران و نماینده ستاد مربوطه برگزار خواهد شد.

این فراخوان در دو مرحله غربالگری(ارزیابی اولیه) و داوری کامل برگزار خواهد شد. در صورت تأیید طرح در جلسه ارزیابی و بر اساس نتیجه جلسه، میزان حمایت از طرح مشخص خواهد شد. گفتنی است ثبت طرح به منزله پذیرش طرح و ورود به جلسه ارزیابی نخواهد بود. فرم‌های پروپوزال اولیه که از طریق پست الکترونیک و سایر روش‌ها ارسال شوند، مورد بررسی قرار نخواهند گرفت.

https://triboon.news?p=43967