تریبون نیوز
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران

کارخانه فرآوری لجن و پودرهای اکسیدی فولاد تاسیس شد

کارخانه فرآوری لجن و پودرهای اکسیدی فولاد تاسیس شد
در ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت 12:26 ق.ظ

با حضور معاون علمی رئیس‌جمهور، کارخانه فرآوری لجن و پودرهای اکسیدی فولاد مبارکه در کارخانه فولاد مبارکه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش تریبون‌‌نیوز، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، کارخانه فرآوری لجن و پودرهای اکسیدی فولاد مبارکه با هدف تولید سالیانه 25 هزار تن کنسانتره از بازیابی پسماند با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی رییس جمهور افتتاح شد.

یکی از مشکلات اساسی واحدهای ذوب آهن و فولاد، وجود آلاینده‌ها و ریزذره‌هایی است که به مرور زمان، علاوه بر مشکلات زیست محیطی، زمینه‌ساز بیماری در کارکنان واحدهای صنعتی می‌شود.

با توجه به ضرورت پاک‌سازی محیط کاری از آلایده های زیست محیطی و رفع مشکل پسماندهای انباشت شده، مجموعه فولاد مبارکه با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شدند واحد فرآوری لجن و پودرهای اکسیدی را راه‌اندازی کنند که در این کارخانه از روش BOT استفاده شده است. اجرای این پروژه از سال ۱۴۰۰ آغاز و تا سال ۱۴۰۲ به همت شرکت دانش‌بنیان فولاد اکسیر فدک با استفاده از فناوری‌های نانوکاتالیست، اکسیداسیون پیشرفته و خشک کن‌های آنی ادامه یافت و امروز این پروژه به بار نشسته و افتتاح شد.

کارخانه فرآوری لجن و پودرهای اکسیدی فولاد مبارکه به صورت BOT در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع، با اعتبار یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال و تحت نظارت مدیریت توسعه آهن سازی فولاد مبارکه بهره‌برداری شد و با بهره‌برداری از آن امکان اشتغال مستقیم ۳۵ نفر فراهم شده است.

یکی از مزیت‌های این خط تولید آن است که فعالیت آن هیچ‌گونه پسماند یا آلایندگی محیطی نداشته و مواد ناخالصی جدا شده در خط دیگری به محصولات ساختمانی تبدیل می‌شود.

پسماند پودر اکسیدی که در واحد اسیدشویی نورد سرد تولید می‌شود دارای حجم قابل توجهی از یون کلر است. میزان کلر موجود در این پسماند در بعضی موارد به ۱۲ درصد وزنی نمونه اولیه نیز می‌رسد. با توجه به خوردگی بالا و قدرت اسیدی زیاد یون کلر، وجود این ناخالصی می‌تواند مشکلات عدیده‌ای در استفاده مجدد از آن و یا کاربرد در صنایع دیگر ایجاد کند. در خط بازیابی، محتوای کلر در ساختارهای نانویی با مساحت سطح بالا درگیر شده و در مرحله بعد، با استفاده از تجهیزات ویژه دانش‌بنیان از پودر اکسیدی جدا می‌شود.

pH نهایی محصول در محدوده خنثی تنظیم می‌شود، محصول خالص‌سازی شده هم امکان استفاده به عنوان کنسانتره در واحد آهن‌سازی مجتمع فولاد را داشته و هم می‌تواند به عنوان اکسید آهن با خلوص و قیمت بالا در بازارهای هدف به فروش رسد.

لجن کالریفایرها، بیش از %۱۵ حاوی ناخالصی‌های روغن سنگین و رطوبت است. این لجن‌ها بر اثر ماندن در پوندهای نگهداری بر اساس فشار توده مواد، به کلوخه‌های بسیار سخت تبدیل می‌شود. روغن‌های سنگین موجود در این پسماند از نظر شیمیایی پایدار است. استفاده از این پسماند در فرآیندهای با دمای بالا منجر به سوختن و ایجاد محصولات آلوده کننده محیط زیست می‌شود.

در خط فرآوری شرکت فولاد اکسیر فدک این آلودگی‌ها با استفاده از نانوکاتالیست‌ها و بر مبنای نانواکسیدهای آهن و تابش UV، شکسته شده و به محصولات بی‌خطر نظیر آب و ۲CO تبدیل می شود. پسماند باقیمانده، پس از عملیات خالص‌سازی دارای محتوای آهن مناسب بوده که با عبور از فرآیند تنظیم ابعاد و رطوبت، به کنسانتره آهن با خلوص بالا جهت استفاده در واحد آهن‌سازی تبدیل می‌شود. راه‌اندازی این خط، پایه‌گذاری توسعه اقتصاد چرخشی در صنعت فولاد کشور بوده و مجتمع فولاد مبارکه اصفهان خواهد بود.

https://triboon.news?p=44998