تریبون نیوز
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
رضا حیدری، دبیر اجرایی نمایشگاه الکامپ اعلام کرد:

سعی کردیم الکامپ را در بدترین دوره و موقعیت برگزار کنیم

سعی کردیم الکامپ را در بدترین دوره و موقعیت برگزار کنیم
در ۱۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت 12:29 ق.ظ

در دومین روز از برگزاری بیست‌وهفتمین نمایشگاه الکامپ، یک نشست خبری با حضور علی حکیم‌جوادی، رئیس نصر کشور، رضا حیدری، دبیر اجرایی نمایشگاه الکامپ و مهرداد ذوالفقاریان، دبیر نصر تهران برگزار شد که در آن خبرنگاران سؤالات خود را درباره نمایشگاه الکامپ مطرح کردند.

به گزارش تریبون‌نیوز، به نقل از کارنگ، رضا حیدری، دبیر اجرایی نمایشگاه الکامپ، در این نشست خبری به بد بودن زمان برگزاری الکامپ اذعان کرد، اما تأکید داشت که این تاریخ تنها زمانی بود که می‌توانستند الکامپ را در سال ۱۴۰۳ برگزار کنند.

نکته جالب توجه دیگر در صحبت‌های حیدری، انکار حضورنداشتن پانصد استارتاپ در الکامپ بود که به‌نوعی صحبت‌های دبیر الکام‌استارز را رد می‌کرد.

تمام تلاش حاضران این نشست بر این بود که بیان کنند الکامپ با سختی‌های فراوان، سرانجام برگزار شد و این دستاورد بزرگی برای آنها به شمار می‌رود. با وجود تمام مخالفت‌های فعالان این حوزه که درباره زمان برگزاری این نمایشگاه، به دلیل تداخل با انتخابات ریاست‌جمهوری وجود داشت، اعضای حاضر در این نشست خبری، برگزار کردن الکامپ در این موقعیت را یک دستاورد بزرگ ‌خواندند و بر این باور بودند که هرکس برخلاف آن صحبت کند، نمی‌تواند بگوید که دلسوز صنف است. این در حالی است که بسیاری؛ ازجمله رسانه‌هایی همچون «راه پرداخت» و «کارنگ» در یک ماه گذشته نگرانی و مخالفت خود را درباره زمان برگزاری این رویداد اعلام کرده بودند. اکنون حتی روزنامه «هفت صبح» هم درباره برگزاری الکامپ گزارشی انتقادی نوشت و به زمان برگزاری این رویداد نقد وارد کرد.

اما به هر حال به نظر می‌رسد مسئولان برگزارکننده الکامپ ترجیح دادند رسانه‌های غیرهمسو با دولتی‌ترین الکامپ را از بیلبوردها و به‌نوعی از نمایشگاه حذف کنند. هرچند علی حکیم‌جوادی، رئیس نصر تهران، در پاسخ به خبرنگار کارنگ درباره دلیل حذف مجموعه رسانه‌های راه‌کار از نمایشگاه الکامپ، آن را به‌نحوی تکذیب کرد، اما رضا حیدری، دبیر اجرایی الکامپ، تلویحاً موضوع حذف را تأیید و اظهار کرد رسانه‌هایی که با نمایشگاه تعامل مستقیم داشتند، حامیان رسانه‌ای معرفی شدند.

او در این‌باره افزود: «حامیان رسانه‌ای ما آنهایی هستند که به‌صورت مستقیم با نمایشگاه الکامپ تعامل دارند و امکان تعامل دوطرفه برقرار شده است. ما رسانه‌ای را حذف نکردیم. شاید برخی دوستان، به‌ویژه در سیستم شما تعاملی با این فضا نداشته‌اند. مطالب شما برای سایر دوستان هم مشخص است؛ بنابراین ما از نظر خودمان پروسه حذف راه‌کار را نداشته‌ایم.»

رئیس نصر تهران نیز در ادامه گفت: «این‌طور نیست که اگر کسی از ما انتقاد کند، او را حذف کنیم؛ برعکس، از نقد استقبال می‌کنیم. انتقادها برای ما سازنده است، اما اگر خود دوستان متقاضی نبوده‌اند این را نباید به پای ما نوشت. ما درخواستی از طرف مجموعه شما برای شرکت در الکامپ نداشتیم و این اتفاق نیفتاده که ما راه‌کار را حذف کرده باشیم و من این را نمی‌پذیرم.»

البته واقعیت این است که مشخص نیست فرایند حضور در نمایشگاه به‌عنوان حامی رسانه‌ای به چه شکل بوده است و آیا باید درخواستی از طرف رسانه به‌عنوان حامی رسانه‌ای ارسال می‌شد یا خیر. ضمن اینکه رسانه‌ها طی جلسه‌ای در خردادماه یک کمیته رسانه تعیین کردند تا فرایند و مسائل مربوط به مقوله رسانه پیگیری شود، اما پس از آن جلسه، نه خبری از کمیته بود و نه حضور رسانه‌ها در الکامپ پیگیری شد، از همین رو مشخص نشد فرایندی برای حضور به‌عنوان حامی رسانه‌ای تعریف شده است یا خیر.

پانصد استارتاپ داده غلط است

در ادامه درباره دلیل کاهش استارتاپ‌ها از پانصد به صد در این نمایشگاه سؤال شد که رضا حیدری، دبیر اجرایی نمایشگاه الکامپ، آن را داده غلط نامید؛ در حالی که دبیر الکام‌استارز در گفت‌وگویی با وبسایت دیجیاتو بیان کرد که در آخرین الکام‌استارز پانصد تیم در پنج سالن حضور داشتند، اما اکنون با گذشت حدود چهار سال و نیم، این عدد به صد رسیده است. بنابراین مشخص نیست آقای حیدری کدام موضوع را داده غلط اعلام کرد و گفت که الکامپ هیچ‌گاه پانصد استارتاپ نداشته است.

او در این‌باره گفت: «تمام تلاش و همت سازمان نظام صنفی و ستاد اجرایی الکامپ در این جهت بوده که بتوانیم نمایشگاه را در بدترین دوره و موقعیت برگزار کنیم. اگر ما این امکان را مهیا نمی‌کردیم، قطعاً الکامپ را در سال ۱۴۰۳ نداشتیم. کسانی که دغدغه‌مندند و قلب‌شان برای این کشور می‌تپد، باید تلاش کنند روند کار را بهینه‌تر پیش ببرند.»

او در ادامه اظهار کرد: «سیاه‌نمایی و ارائه داده غلط، غیر از ایجاد یأس و ناامیدی، اثر دیگری نخواهد داشت؛ بنابراین ما سعی کردیم در این فضا کار را جلو ببریم. به‌طور میانگین در نمایشگاه‌های مختلف، شصت تا هفتاد یا صد کانتر استارتاپی داشتیم. از روز اولی که استارتاپ‌ها شکل گرفتند تا کنون وضعیت بسیار تغییر کرده است. برخی از این استارتاپ‌ها به شرکت‌های بزرگی تبدیل شده‌اند و ما به این موضوع افتخار می‌کنیم.»

از طرف دیگر در حالی دبیر الکام‌استارز درباره حضور صد تیم استارتاپی در نمایشگاه امسال سخن گفته که رضا حیدری، دبیر نمایشگاه الکامپ، اعلام کرد در بخش الکام‌استارز شصت تیم با هم رقابت می‌کنند. شاید برای شنیدن آمارهای دقیق و یکدست از این رویداد باید منتظر ماند و دید چه زمانی عددی درست ارائه خواهد شد.

 

منبع

https://triboon.news?p=45283