تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
شنبه 29 اردیبهشت 1403

اتاق خبر بورس انرژی ایران

اتاق خبر بورس انرژی ایران

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مطرح کرد؛

عرضه برق در بورس انرژی موجب تعادل قیمت

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، درباره طرح بخشی خصوصی در رابطه با حل بحران برق در 2 سال گفت: ما یک طرح داریم که دولت در بخش صنعت که یک سوم برق کشور را مصرف می‌کند، اجازه دهد که نیروگاه‌ها در بورس انرژی برق را عرضه کنند و صنایع نیز از آنجا برق بخرند. دولت باید اجازه دهد خرید و فروش برق در بورس انرژی شروع شود تا قیمت هم تعادلی شود. نیروگاه دار‌ها نیز در این بین منتفع می‌شوند و نیروگاه‌های دیگری راه می‌اندازند یا نیروگاه خود را توسعه می‌دهند. با این حساب طی 3 سال کمبود برق کشور جبران می‌شود.

به گزارش تریبون‌نیوز به نقل از روابط عمومی بورس انرژِی ایران، ناترازی برق در تابستان به حد قابل توجهی رسیده و بعضا شاهد قطعی برق صنایع در نقاط مختلف هستیم. بخش خصوصی در این بین معتقد است که می‌تواند با بهره گیری از پتانسیل های بازار این چالش را حل کند اما نگاه های دولتی مانع حل بحران برق است.

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، در آغاز درباره طرح‌ بخشی خصوصی در رابطه با حل بحران برق در 2 سال به «انتخاب» گفت: ما یک طرح داریم که دولت در بخش صنعت که یک سوم برق کشور را مصرف می‌کند، اجازه دهد که نیروگاه ها در بورس انرژی برق را عرضه کنند و صنایع نیز از آنجا برق بخرند. دولت باید اجازه دهد خرید و فروش برق در بورس انرژی شروع شود تا قیمت هم تعادلی شود. نیروگاه دار ها نیز در این بین منتفع می شوند و نیروگاه های دیگری راه می اندازند یا نیروگاه خود را توسعه می دهند. با این حساب طی 3سال کمبود برق کشور جبران می شود.

او در ادامه درباره نقش واقعی دولت در صنعت برق اشاره کرد: دولت 45درصد نیروگاه های کشور را در اختیار دارد و می تواند برق خانگی را تامین کند؛ ما در بورس انرژی می توانیم یک تابلو هم برای دولتی ها داشته باشیم که برق خود را بفروشند. اما دولت باید اجازه دهد بخش صنعت که مشکلی برای پرداخت پول برق ندارد، از این پتانسیل استفاده کند و قطعی برق خود را به صورت دائمی حل کند. دولت باید پای خود را از برق صنعت بیرون بکشد و با اعتماد به بخش خصوصی درآمد بیشتر و دردسر کمتر داشته باشد. هزینه ترانزیت برق برای دولت عدد بزرگی است که از فعالیت های اقتصادی فعلی اش در حوزه ی برق بیشتر است. صنعت برق یک صنعت زیرساختی است و نباید با آن شوخی کرد. دولت باید یک جا بالاخره جواب این خاموشی‌ها را بدهد.

صالحی در پایان درباره توجیهات دولت برای عدم اجرا این طرح گفت: دولت مسائل مختلفی مطرح می‌کند از جمله بحث قیمت گذاری ها که دولت ایراداتی بر سر آن دارد. هرچند صنایع الان قیمت برق را به صورت واقعی دریافت می کنند و برخی کارخانه جات مهم مانند فولاد نیز قیمت هایشان جهانی است. در ایران فقط نیروانسانی ارزان است وگرنه باقی قیمت ها با جهان محاسبه می شود. متاسفانه وزارت نیرو هم سرمایه گذاری در زمینه ساخت نیروگاه نکرده است و تکلیف اقتصاد برق روشن نیست. این بی توجهی ها باعث کمبود برق تابستان شده است. با این پیشنهاد ما کاری می کنیم که طی 2الی3 سال مشکلات برقی حل شوند. ما نیروگاه هایی داریم که منتظر اندک پولی برای تکمیل هستند و از این طریق هزینه های اجرایی شان تامین می شود. وزارت نیرو و توانیر باید تصمیم بگیرند که اقتصاد برق به چه صورت پیش برود. تجارت دولت در زمینه ی برق درست نیست و باعث می شود صاحب نیروگاه نتواند کار خود را توسعه بدهد.

اتاق خبر بورس انرژی ایران

اتاق خبر بورس انرژی ایران

0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها