تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

اتاق خبر بورس انرژی ایران

اتاق خبر بورس انرژی ایران

پرونده معاملاتی آبان‌ماه بسته شد؛

رشد ۲۲ درصدی ارزش معاملاتی ماهانه در بورس انرژی

بورس انرژی ایران آبان‌ماه امسال میزبان دادوستدهایی به ارزش بیش از 1۶۳ هزار و ۸۲۲ میلیارد ریال بود که طی آن مالکیت انواع فرآورده‌ هیدروکربوری، برق، اوراق سلف، قرارداد آتی، گواهی ظرفیت، گواهی سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله و گواهی سپرده حامل‌های انرژی تغییر کرد.

به گزارش تریبون‌نیوز به نقل از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، در این ماه شاهد رشد ۲۲ درصدی ارزش معاملات نسبت‌به مهرماه بودیم.

در آبان‌ماه امسال نزدیک به ۶۳۱ هزار تن انواع حامل انرژی در تابلو نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی این بورس مورد مبادله قرار گرفت و ارزش این دادوستدها بر ۱۶۲ هزار و ۷۳ میلیارد ریال افزون شد.

در این ماه بیشترین سهم از ارزش معاملات به فرآورده «نفت سفید» به ارزش ۵۵.۴ هزار میلیارد ریال تعلق گرفت که ۳۳.۸ درصد از ارزش کل معاملات بورس انرژی را به خود اختصاص داد. «گاز مایع» دومین فرآورده با بیشترین ارزش معاملاتی در این ماه بود که با ۲۲.۳ هزار میلیارد ریال ارزش، ۱۳.۶ درصد از ارزش معاملات در بورس انرژی در آبان‌ماه را از آن خود کرد. «برش سنگین» با ارزش معاملاتی ۱۴.۱ هزار میلیارد ریال نیز سهم ۸.۶ درصدی از ارزش کل معاملات بورس انرژی داشت و سومین فرآورده با بیشترین ارزش معاملاتی در آبان‌ماه بود.

بورس انرژی در ماه هشتم سال ۱۴۰۲ شاهد معاملات بیش از دو هزار ورقه سلف موازی با سررسید یکسال و بیشتر به ارزشی بالغ بر ۱۱.۷ میلیارد ریال نیز بود.
در ماه آبان همچنین تبادل مالکیت افزون بر ۲۹۲ میلیون کیلووات‌ساعت برق فیزیکی به ارزش ۲۷۰.۷ میلیارد ریال به ثبت رسید. علاوه بر این، بورس انرژی در این ماه میزبان دادوستد ۱۴۴ میلیون و ۲۶۵ هزار کیلووات‌ساعت برق در قالب اوراق سلف به ارزشی نزدیک به ۱۱۶.۴ میلیارد ریال بود.

تالار برق سبز بورس انرژی نیز در ماه معاملاتی منتهی به ۳۰ آبان‌ماه شاهد دادوستد ۲۱.۱ میلیون کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر به ارزش ۳۷۰.۶ میلیارد ریال بود.

در آبان‌ماه همچنین بیش از ۱۱.۸ هزار برگه گواهی ظرفیت به ارزش بالغ بر ۹۷۹ میلیارد و ۴۷۳ میلیون ریال در بورس انرژی مورد دادوستد قرار گرفت.

عرضه‌کنندگان برتر

در ماه دوم فصل پاییز، شرکت نفت ستاره خلیج فارس با عرضه ۱۸۶ هزار و ۷۲۸ تن فرآورده عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده در بورس انرژی را به نام خود ثبت کرد. همچنین پتروشیمی بو‌علی‌سینا با ۱۴۶ هزار و ۸۸۷ تن عرضه و پالایش نفت آبادان با ۱۴۳ هزار و ۵۳۵ تن عرضه رتبه‌های دوم و سوم بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان این ماه را به خود اختصاص دادند.

شرکت‌های پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تبریز نیز به ترتیب با ۸۹ هزار و ۱۳۴ تن و ۸۲ هزار و ۱۱۳ تن عرضه فرآورده‌ها در رتبه‌های چهارم و پنجم عرضه‌کنندگان بزرگ در این ماه معاملاتی بورس انرژی قرار گرفتند.

فروشندگان برتر

در ماه هشتم امسال شرکت نفت ستاره خلیج فارس ۱۲۱ هزار و ۳۷ تن از فرآورده‌های خود را از طریق این بورس انرژی فروخت و جایگاه نخست را در لیست فروشندگان برتر بورس انرژی از آن خود کرد.

دومین شرکت با بیشترین حجم فروش از طریق بورس انرژی نیز پالایش نفت تبریز با ۷۱ هزار و ۵۳۸ تن بود.
شرکت پالایش نفت امام خمینی با ۷۱ هزار تن فروش فرآورده نیز در رتبه سوم لیست برترین فروشندگان این ماه قرار گرفت.
جایگاه چهارم و پنجم برترین فروشندگان بورس انرژی در این ماه را نیز شرکت‌های پتروشیمی نوری با دادوستد ۵۵ هزار و ۹۵۰ تن و شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم با فروش ۵۵ هزار تن فرآورده به نام خود ثبت کردند.

پرونده هفته پایانی آبان‌ماه

بورس انرژی ایران در هفته منتهی به یکم آذرماه شاهد معاملاتی به ارزش ۵۴ هزار و ۶۲۸ میلیارد ریال بود.

در این هفته بالغ بر ۲۰۸ هزار تن فرآورده هیدروکربوری به ارزش ۵۴ هزار و ۲۵۶ میلیارد ریال در تابلو نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی مورد داوستد قرار گرفت و یک‌هزار ورقه سلف موازی با سررسید یکسال و بیشتر به ارزشی نزدیک به ۵.۸ میلیارد ریال نیز در بازار مشتقه بورس انرژی خریدوفروش شد.

در هفته گذشته شاهد دادوستد ۴۶ میلیون و ۸۲۱ هزار کیلووات‌ساعت برق نیز به ارزش ۳۷ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال در بازار فیزیکی برق بودیم. همچنین در تالار برق سبز بورس انرژی نزدیک به ۹.۴ میلیون کیلووات‌ساعت برق به ارزش ۱۶۰ میلیارد و ۹۳۵ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

در هفته منتهی به یکم آذرماه دو هزار برگه گواهی ظرفیت به ارزش ۱۶۸ میلیارد ریال نیز در بازار سایر اوراق بهادار بورس انرژی مورد معامله قرار گرفت.

اتاق خبر بورس انرژی ایران

اتاق خبر بورس انرژی ایران

0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها