تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403

اتاق خبر اتاق بازرگانی تهران

رئیس اتاق بازرگانی تهران در دومین همایش صنعت لبنیات مطرح کرد
 رئیس اتاق بازرگانی تهران در دومین همایش صنعت لبنیات مطرح کرد

توزیع شیر یارانه‌ای و شیر مدارس مجدد اجرا شود

رئیس اتاق بازرگانی تهران در دومین همایش صنعت لبنیات مطرح کرد

به گزارش تریبون‌نیوز به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در دومین همایش صنعت لبنیات و صنایع وابسته با تاکید بر ضرورت احیای دو برنامه توزیع شیر در مدارس و توزیع شیر یارانه‌ای برای سه دهک کم‌برخوردار جامعه، از تمام فعالان بخش خصوصی در حوزه صنایع لبنی خواست به طور جدی برای حذف سیاست قیمتگذاری دستوری تلاش کنند.

دومین همایش صنعت لبنیات و صنایع وابسته بعدازظهر دوشنبه 20 تیرماه 1402 با حضور جمع کثیری از فعالان زنجیزه تولید مانند دامداری و نهاده‌های دامی، تولید شیر، صنعت لبنیات و فرآورده‌ها و صنایع وابسته در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد.

در این همایش که با ارائه گزارش‌های آماری و داده‌های مختلف از کاهش مصرف سرانه شیر و لبنیات در جامعه همراه بود، رئیس اتاق تهران با اعلام هشدار نسبت به بروز زیان‌های هنگفت کاهش مصرف شیر در سال‌های آینده خواستار بازگشت برنامه توزیع شیر در مدارس برای کودکان و توزیع شیر یارانه‌ای برای سه‌ دهک کم‌برخوردار جامعه شد.

 محمود نجفی‌عرب در ابتدای سخنان خود در این همایش به تاریخچه توزیع شیر رایگان در مدارس اشاره داشت و گفت: در دهه 1330 براساس پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی توزیع شیر در مدارس کشور و بین کودکان آغاز شد. در آغاز روند اجرا به این صورت بود که به مدارس شیرخشک وارداتی داده می‌شد تا با آب‌جوش قاطی کنند و بین دانش‌آموزان توزیع کنند. بعد از مدتی با راه‌اندازی کارخانه شیر پاستوریزه تهران، شیر به صورت پاکتی و بسته‌بندی به دانش‌آموزان داده می‌شد.

او ادامه داد: مطالعات زیادی هم در رابطه با تاثیر مثبت شیر در رشد بدنی و ذهنی کودکان وجود دارد که جای هیچ شک و تردیدی در ضروری بودن این امر برجای نمی‌گذارد. برنامه توزیع شیر در مدارس با تغییرات مختلف تا اواخر دهه 1380 اجرا می‌شد اما دولت به بهانه ناتوانی در تامین هزینه‌ها این طرح را لغو کرد. هم‌چنین توزیع گسترده شیر یارانه‌ای با هدف اصابت به سه دهک کم‌برخوردار نیز اجرا می‌شد که آن هم متاسفانه متوقف شد. قطع این دو برنامه آسیب جدی به سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور زد و در حالی که با تلاش‌های زیاد سرانه مصرف تا سال 1389 با اجرای این برنامه‌ها به 98 کیلوگرم رسیده بود، تا سال 1401 به کمتر از 70 کیلوگرم رسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با هشدار به وزارت بهداشت تاکید کرد که نتیجه کاهش مصرف شیر و لبنیات، بیش از همه هزینه‌های سنگینی به وزارت بهداشت و درمان وارد می‌کند که در سال‌های آینده باید با آسیب‌های جدی از جمله پوکی استخوان مواجه شود و پول زیادی صرف دارو و درمان و واردات پروتز کند. او افزود: به نظر من وزیر بهداشت و درمان باید بیشتر از همه مدعی از سرگیری این برنامه‌ها باشد چرا که آمار مصرف نشان می‌دهد که تا چه اندازه سهم لبنیات در سبد مصرفی خانوار پایین آمده یا از آن خارج شده است.

نجفی عرب با توصیه به فعالان صنایع لبنی برای مطالبه‌گری بازگشت برنامه‌های توزیع شیر یارانه‌ای گفت: برای من جای تعجب دارد که دولت به شکر و روغن که برای سلامت انسان کاملاً مضر هستند، یارانه می‌دهد اما با یک قیام و عقود برنامه شیر مدارس و شیر یارانه‌ای را قطع می‌کند. زمانی به بهانه اعطای یارانه نقدی این اتفاق افتاد اما اکنون که با تورم بالا قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته، لبنیات در حال خروج کامل از سفره مردم است.

رئیس اتاق تهران با اشاره به بررسی برنامه هفتم در مجلس، از همه فعالان صنایع لبنی خواست با تمام توان خود وارد مذاکره و چانه‌زنی با نمایندگان مردم در تهران و دیگر استان‌ها شوند تا بتوانند برنامه توزیع شیر در مدارس و برای دهک‌های کم‌برخوردار را مجدد به برنامه سلامت کشور برگردانند.

او هم‌چنین در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌های سیاست قیمتگذاری دستوری پرداخت و گفت: ما در کشور طی سال‌های پس از انقلاب و مدتی که صنعت شیر و صنایع لبنی آزاد گذاشته شد، توانستیم از یک واردکننده به صادرکننده محصولات باکیفیت تبدیل شویم. زنجیره تولید محصولات لبنی در کشور تقریباً کامل شد و سرانه تولید شیر در کشور ما در سطح مناسب و رقابتی با سایر تولیدکننده‌ها بود. شیر تولیدشده در کشور ما بار میکروبی بسیار پایین و کیفیت بسیار بالایی داشت. اما با اجرای برخی سیاست‌های غلط مانند قیمتگذاری دستوری، به تدریج کار به جایی رسید که دامداران ما گاوهای شیرده را به دلیل ناتوانی در تامین علوفه و خوراک به کشتارگاه بسپرند.

محمود نجفی‌عرب با اشاره به یک کار مطالعاتی که در اتاق تهران با همکاری اندیشکده کسب‌وکار شریف روی بررسی آثار و تبعات قیمتگذاری دستوری در هشت صنعت صورت گرفته است، گفت:‌ صنعت لبنیات هم در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و به صورت علمی و آماری نشان داده‌ایم که این صنعت تا چه اندازه از قیمتگذاری دستوری آسیب دیده و سرانه مصرف کاهش یافته است. دولت باید قیمتگذاری دستوری را رها کند و مطمئن باشد که با آزادسازی، قیمت پایین‌تر هم می‌آید و کیفیت بالاتر می‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در جمع‌بندی سخنان خود با تاکید مجدد بر هم‌افزایی همه فعالان بخش خصوصی در دوره تصویب برنامه هفتم در مجلس برای گنجاندن اهدافی که به بخش خصوصی و معیشت و سلامت مردم کمک می‌کند، گفت: باید با تمام توان مطالبه‌گری و چانه‌زنی کنیم تا هم قیمتگذاری دستوری حذف شود، هم برنامه‌هایی مانند توزیع شیر در مدارس و شیر یارانه‌ای مجدد اجرایی شود.

اتاق خبر اتاق بازرگانی تهران

آخرین اخبار اتاق خبر اتاق بازرگانی تهران
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها