تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
شنبه 29 اردیبهشت 1403

اتاق خبر اتاق بازرگانی تهران

عقب ماندن صنعت نساجی از بازارهای بین‌المللی
در یازدهمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران عنوان شد؛

عقب ماندن صنعت نساجی از بازارهای بین‌المللی

عقب ماندن صنعت نساجی از بازارهای بین‌المللی

نمایندگان بخش خصوصی در نشست یازدهم کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران میزبان فعالان صنعت نساجی و پوشاک بودند و عمده‌ترین مشکلات این صنعت مانند تخصیص و بازگشت ارز صادراتی، قاچاق به‌ویژه قاچاق پوشاک استوک و عدم برگزاری نمایشگاه پوشاک در سایت نمایشگاه بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که موجب دور ماندن این صنعت کاملاً خصوصی از بازارهای بین‌المللی شده است.

به گزارش تریبون‌نیوز به نقل از گزارش روابط عمومی اتاق تهران، یازدهمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق که بازرگانی تهران که اولین جلسه این کمیسیون در سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شد با دستورکار تحلیل و بررسی چالش‌ها و مشکلات صنعت نساجی برگزار شد.

هرویک یاریجانیان، رئیس کمیسیون صنعت و معدن در آغاز این نشست با اشاره به نامگذاری سال 1403 به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و عدم‌انجام هیچ اقدام موثری در رابطه باتحقق این شعار، گفت: «با وجود گذشت یک ماه از سال جدید، هنوز همه صنایع درگیر بلاتکلیفی هستند. ما نمی‌دانیم قیمت ارز در روزها و ماه‌های آتی چه روندی را طی خواهد کرد و این یعنی نمی‌توانیم برای ورود به بازارهای بین‌المللی و فعالیت در آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. بی‌ثباتی طی سال‌های اخیر باعث شده است که ما متاسفانه از تمام بازارهای بین‌المللی دور بمانیم.»

در ادامه نایب‌رئیس این کمیسیون هم با بیان اینکه 15 سال است که مقام معظم رهبری سال‌ها را با شعارهای اقتصادی نامگذاری کرده‌اند، گفت: «متاسفانه به این شعارها آن‌گونه که باید توجهی نمی‌شود. ما ادعا می‌کنیم در سطح کلان استراتژی صنعتی اما حتی مسئله توسعه در استان تهران به عنوان مرکز کشور هم مشخص نیست و نمی‌دانیم توسعه صنعتی در تهران باید چگونه و براساس چه استراتژی یا برنامه‌ای باشد. این موضوعی است که اتاق باید به آن بپردازد.»

سیدعلی صدری افزود: «باید اجماعی شود و اتاق برای خود تکلیفی ایجاد کند که یک سند استراتژیک تدوین و بررسی شود که در تهران به چه چیزی نیاز داریم.»

عدم تحقق شعار سال آسیب‌شناسی شود

مهدی پورقاضی، عضو سابق هیئت نمایندگان اتاق تهران، نیز در آغاز سخنان خود از ضرورت آسیب‌شناسی عدم‌تحقق شعارهای سال گفت. او توضیح داد: «یک‌ونیم دهه است که شعار هر سال اقتصادی است اما محقق نمی‌شود. به نظرم دفتر رهبری باید تحلیل کنند و ببینند چرا شعارهای قبلی انجام نشده است. باید تکلیف را مشخص کنیم که استراتژی توسعه اقتصادی در کشور باید به چه شکلی باشد. به نظر من اینکه بخواهیم برنامه بگذاریم توسعه صنعتی را بدون تدوین استراتژی توسعه داشته باشیم، تردید دارم که به نتیجه برسیم.»

پورقاضی ادامه داد: «آنچه صنایع را رنج می‌دهد، این است که سیاست‌های پولی و بانکی و ارزی است که بانک مرکزی و دولت به کار می‌گیرند همان سیاست‌هایی است که سال‌ها به کار برده شده و نتایجش هم معلوم است. برای مثال اصرار دارند که نرخ دستوری پایینی برای ارز اعلام کنند و از این طریق به افراد و گروه‌های خاص ارز ارزان بدهند.»

در ادامه این نشست مسئله بررسی مسائل و مشکلات صنعت نساجی و پوشاک مورد بحث و بررسی اعضای کمیسیون قرار گرفت. ابتدا امین مقدم، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، با تاکید بر اهمیت بحث صادرات در کشور که توسعه و پیشرفت به آن وابسته است، گفت: «ما در زمان برگزاری رویداد اکسپو 2024 نمایندگانی ازکشورهای آفریقایی را دعوت کرده‌ایم که به این نمایشگاه بیایند و از توانمندی صادراتی کشور بازدید داشته باشند. جمعیت کشورهای آفریقایی‌ رو به افزایش است و از این منظر برای صنعت نساجی و پوشاک بازار هدف محسوب می‌شوند.»

مقدم افزود: «با وجود اهمیت بالای صنعت نساجی در روابط با آفریقا اما مشکلات بانکی سد راه ماست. باید مشکلات موجود در حوزه نقل‌وانتقال پول، مبادلات ارزی و بازگشت ارز صادراتی رفع شود.»

این عضو هیئت مدیره انجمن تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: «ما پس از بررسی‌های کارشناسی فراوان در انجمن نساجی و پوشاک درخواست کردیم، ارز حاصل از صادرات به خودمان برگردد. تراز صنعت نساجی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن ۳ برابر منفی شده در حالی که حدود ۸۰درصد کالاهای ما در کشور در حال تولید است.»

رفع تعهد ارزی، اصلی‌ترین چالش صنعت نساجی

مسعود شاه‌بختی، بازرس اتحادیه تولید و صادرات نیز در سخنانی با اشاره به اینکه صنعت نساجی یکی از باسابقه‌ترین صنایع کشور و زنجیره این صنعت یکی از بزرگترین زنجیره‌های تولید است و ارزش‌آفرینی بالایی ایجاد می‌کند، گفت: «جهش تولید در صنعت نساجی و به طور کلی دیگر صنایع اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه سیاست‌های بانکی ما اصلاح شود. در حال حاضر بسیاری از کشورها از ما تقاضای کالا دارند اما همکاران ما در این صنعت به دلیل تحریم‌های بانکی و مشکلات ارزی قادر به صادرات کالا را صادر کنند.»

مرکز توزیع کالای استوک منطقه هستیم

سعید جلالی‌قدیری، دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران نیز تاکید کرد: «مسئله اول ما تخصیص ارز و مساله دیگر قاچاق است. در مورد تخصیص ارز شفافیت وجود ندارد و همه اعم از صراف و ترخیص‌کار از رانت‌های موجود استفاده می‌کنند. در مورد قاچاق هم با وجود ممنوعیت واردات پوشاک که ما مخالف آن هستیم اما اکنون مرکز توزیع کالای استوک در منطقه شده‌ایم. پنج سال است تلاش می‌کنیم بگوییم قاچاق بد است. ما نباید واردات را ممنوع کنیم و ممنوعیت واردات مشکلی از ما حل نخواهد کرد.»

او ادامه داد: «ما در صادرات پوشاک و نساجی مزیت داریم؛ اما اینکه با چه مدلی جلو برویم مهم است. متاسفانه با وجود اهمیت بالای نمایشگاه پوشاک برای صنعت، این نمایشگاه را از ما گرفته‌اند و از اتاق درخواست داریم در حوزه نمایشگاه ارتباطی ایجاد شود که بتوانیم نمایشگاه را مجددا برگزار کنیم.»

در همین راستا سید علی صدری، نایب‌رئیس کمیسیون با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه باید در ید اتاق باشد و اتاق از ظرفیت تشکل‌ها در برگزاری نمایشگاه استفاده کند، گفت: «نمایشگاه برای بخش خصوصی و ابزار دست بخش خصوصی است اما امروز به مشکل بزرگی بدل شده است.»

صنعت پوشاک خصوصی‌ترین صنعت کشور است

مجید نامی، نایب‌رئیس انجمن تولید و صادرات نساجی و پوشاک هم با تاکید بر اینکه که صنعت نساجی خصوصی‌ترین بخش صنعتی کشور است اما با وجود مشکلات بسیار زیاد، کمترین توجه به آن می‌شود، گفت: «چشم امید بخش خصوصی به اتاق بازرگانی به عنوان مرجع قابل قبول برای حاکمیت است که بتوانیم حرف‌هایمان را بزنیم. ما در بخش نساجی و پوشاک حدود ۱۶ میلیارد دلار گردش مالی داریم که حداقل ۱۰ میلیارد دلار آن مربوط به صنعت پوشاک است. در این صنعت تصمیم‌گیران بسیار زیادی حضور هستند که همین مساله ما را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. برای مثال در دوران کرونا اولین جایی که بسته شد فروشگاه‌های صنعت پوشاک بود. برخورد با این صنعت غیرمنصفانه است و دلیلش هم کاملا خصوصی بودن این بخش است. به همین دلیل است که نیازمند حمایت ویژه اتاق بازرگانی تهران از صنعت نساجی هستیم.»

صنعت پوشاک باید نمایشگاه داشته باشد

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت نیز در این نشست با اشاره به اینکه انجمن نساجی باید به صورت مساله‌محور دنبال چالش‌ها باشد، این رویکرد را راهگشا دانست.

محسن گرجی گفت: «یک صنعت قدیمی اثرگذار در کشور امروز نباید بگوید چرا نمایشگاهم حذف شده است. این بدیهیات است که نمایشگاه باید باشد. تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای در این شرایط راهگشاتر است. ما آماده هستیم در موضوع شفافیت و دیگر مشکلات صنعت نساجی کمک کنیم و اهتمام ما بر آن است که کمک کنیم مسیر بخش خصوصی هموارتر شود.»

علی نبوی، عضو هیئت‌نمایندگان اتاق تهران با اشاره به موقعیت مکانی نمایشگاه بین‌المللی تهران که مشکلاتی را برای ترافیک شهری و رفت‌وآمد ایجاد کرده است، گفت: «سال‌هاست به نمایشگاه‌های پرتردد و پراستقبال فشار وارد می‌شود که در محل نمایشگاه بین‌المللی فعالیت نداشته باشند و احتمالاً دلیل خروج نمایشگاه پوشاک از لیست همین مساله است. در حالی که فکر می‌کنیم باید این مساله دقیق‌تر و کارشناسی‌شده بررسی شود و پیشنهاداتی برای حل مشکل داده شود.»

 

اتاق خبر اتاق بازرگانی تهران

آخرین اخبار اتاق خبر اتاق بازرگانی تهران
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها