تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
شنبه 29 اردیبهشت 1403

اتاق خبر اسنپ

حفاظت از خرس قهوه‌ای

مشارکت اسنپ در طرح حفاظت از خرس قهوه‌ای

حفاظت از خرس قهوه‌ای

طرح جدید نیکوکاری اسنپ‌کلاب با عنوان «حفاظت از گونه‌ی خرس قهوه‌ای» آغاز شد. این طرح که با همکاری «انجمن پایشگران حامی محیط زیست» و با مشارکت نیکوکارانه شما انجام می‌شود، چهاردهمین طرح نیکوکاری باشگاه مشتریان اسنپ در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی است. دستیابی به تغییرات مثبت در حوزه‌ی حفاظت از گونه‌ی خرس قهوه‌ای از طریق بالا بردن سطح آگاهی و ایجاد انگیزه در جامعه‌ی محلی و کاهش تعارضات بین انسان و خرس از اهداف این طرح است.

اهمیت حفاظت از خرس قهوه‌ای

زیستگاه‌ خرس قهوه‌‌ای اغلب مناطق جنگلی و کوهستانی است؛ به همین دلیل این گونه در اکثر مناطق کوهستانی رشته کوه‌های زاگرس و البرز و همچنین جنگل‌های خزر و ارسباران، خراسان شمالی، آذربایجان، لرستان، خوزستان و فارس یافت می‌شود.

اهمیت توجه به خرس قهوه‌ای در این است که این گونه در گروه گونه‌های چتر قرار می‌گیرد؛ گونه‌ی چتر یا سایبان به جانورانی اطلاق می‌شود که زیست آن‌ها سبب حمایت از حیات دیگر گونه‌ها خواهد بود.

در واقع اگر تلاشی در راستای حفاظت از گونه‌ی چتر برداشته شود، حیات سایر گونه‌ها نیز به طور غیر مستقیم حفظ می‌شود.

لازم به یادآوری است که هر چند خرس قهوه‌ای در حال حاضر در طبقه‌بندی گونه‌های در حال انقراض قرار نمی‌گیرد، اما به دلیل سطح تعارض بالایی که با انسان دارد می‌تواند به گونه‌ای کمیاب بدل شود.

مشارکت اسنپ در طرح حفاظت از خرس قهوه‌ای

اسنپ با مشارکت شما و همراهی موسسه‌ی پایشگران حامی محیط زیست (پاما)، طرح حفاظت از خرس قهوه‌‎ای را طی چند گام در استان مازندران به عنوان یکی از زیستگاه‌های اصلی این گونه اجرا خواهد کرد.

گام اول: آگاهی‌بخشی جامعه به‌ویژه جامعه‌ی محلی

این مرحله شامل برگزاری کارگاه‌های متنوع آموزشی با جامعه‌ی محلی، تهیه و نصب اینفوگراف گونه‌ی خرس قهوه‌ای در محل‌های تردد روستاییان، توزیع بروشور شیوه‌های رفع تعارض با خرس، ثبت حضور و رفتار گونه در محیط‌های طبیعی جهت ارائه در کارگاه‌های آموزشی خواهد بود.

گام دوم: مشارکت در اجرای پروژه پژوهشی راهکارهای کاهش تعارضات خرس و انسان

در این مرحله طی یک مطالعه‌ی پژوهشی، دو منطقه با میزان تعارض بالا با خرس انتخاب خواهد شد. این دو منطقه از نظر شرایط جغرافیایی، میزان حملات خرس، نوع محصول کشاورزی، فاصله از زیستگاه، مساحت و سایر متغیرهای معنی‌دار در تعارض خرس قهوه‌ای با انسان شرایط یکسان و مشابهی خواهند داشت؛ در یکی از این مناطق از راهکارهای میدانی و عملیاتی کاهش تعارض استفاده می‌شود تا در نهایت با مقایسه تعداد تعارض در هر دو منطقه اثرگذاری و موفقیت این روش‌ها سنجیده شود. نتایج این پژوهش با ارزیابی کارایی روش‌های عملیاتی در کاهش تعارضات خرس و انسان کمک شایانی به حفظ این گونه خواهد کرد.

مشارکت در طرح‌های نیکوکاری اسنپ کلاب

شما می‌توانید بدون پرداخت هیچ مبلغی و تنها با استفاده از امتیازهای اسنپ‌کلاب خود در این طرح نیکوکاری سهیم شوید. به ازای هر ۲۰۰۰ امتیاز شما، مبلغ ۴۰۰۰ تومان برای تأمین هزینه‌ی حفاظت از گونه‌ی خرس قهوه‌ای پرداخت می‌شود. همچنین می‌توانید در طرح‌های دیگر نیکوکاری اسنپ‌کلاب، از جمله کمک هزینه‌ی درمان کودکان پروانه‌ای و تامین هزینه‌ی ساخت زمین فوتبال برای کودکان و نوجوانان شهرستان قصرقند در جنوب استان سیستان و بلوچستان نیز مشارکت کنید.

عکس و ویدئو از حامد تیزرویان، کاوه آتنی فرد و اسحاق ساداتی

منبع

اتاق خبر اسنپ

0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها