تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403

اتاق خبر اتاق بازرگانی تهران

از سلسله رویدادهای پیوند؛

لجستیک، اقیانوس آبی برای استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران

رویداد تیک‌آف، با همکاری وستا و صندوق نوآوری و شکوفایی، در تاریخ 31 مرداد در مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. هدف این رویداد، تبادل فناوری و جذب سرمایه برای استارتاپ‌های حوزه لجستیک تعریف شد.همچنین 9 تیم منتخب استارتاپی به ارائه و معرفی کسب‌وکار خود نزد داوران منتخب در این رویداد پرداختند.

در ابتدای این رویداد، سحر بنکدارپور، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در خصوص اهداف برگزاری رویدادهای این‌ چنینی گفت:« اتاق بازرگانی با توجه به تغییر فضای کسب‌وکار و اقتصاد کشور، رویکردی پیش گرفت تا در این تغییر همسو باشد و در همین راستا، کمیسیون اقتصاد نوآوری تشکیل شد و همواره دغدغه این کمیسیون، در ارتباط با صنایع بزرگ در اکوسیستم نواوری این کشور بود و ایجاد بستری این چنینی، با هدف مشارکت در فناوری و جذب سرمایه برای استارتاپ‌های حوزه لجستیک است.»

رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران ادامه داد:« فراخوان رویداد در تاریخ 25 اردیبهشت منتشر شد تا تمام تیم‌های فعال در این حوزه اعلام آمادگی کنند. از بین 90 تیم، با اعمال شاخص‌ها حدود 20 تیم انتخاب شدند و در تاریخ 10 مرداد، جلسات منتورینگ برای آن‌ها برگزار شد. بعد از جلسات منتورینگ، 9 تیم به دلیل محدودیت زمانی در این روز منتخب شدند تا امروز با حضور سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و حضور داوران گرامی، به ارائه عملکرد تیم‌های خود بپردازند.

اقیانوس آبی استارتاپ‌ها

امیر قدیری، مدیرعامل صندوق وستا، در مورد صنعت لجستیک در دنیا گفت:« این حوزه می‌تواند یک اقیانوس آبی و بستری فوق‌العاده برای استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران کشور باشد. از سال 2014 تا 2021، در دنیا با رشد 70 درصدی حوزه لجستیک در دنیا مواجه هستیم. به واسطه بحران کرونا و مشکلات آسیب‌زا و اهمیت حمل‌ونقل، این حوزه تقویت شد.

او در مورد ظرفیت‌های مغفول مانده حوزه لجستیک در ایران افزود:« درباره موقعیت ایران در حوزه لجستیک، او طبق آمار جهانی اظهار داشت: کشورهای آمریکای شمالی، اروپای غربی و ژاپن در رده پیشرفته‌ترین‌ها در حوزه لجستیک جهان قرار دارند. اما ایران در رده‌های پایین‌تری از جدول قرار دارد. شاخص رشد ایران در این حوزه به ۲.۲ می‌رسد، که این آمار نشان‌دهنده عدم توسعه کافی در زمینه لجستیک است. به منظور بهبود وضعیت، ضروری است که شرکت‌های نوپا و تخصصی در حوزه لجستیک شکل گیرند و سرمایه‌گذاران از این استارتاپ‌ها حمایت کنند.»

سیاوش ملکی‌فرد، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد استارتاپ‌های گروه اول گفت:« استارتاپ‌های این چنینی، به الهام گرفتن و کپی کردن از استارتاپ‌های بزرگ و موفق دنیا هستند که در ایران هم استارتاپ‌های دسته اول نامیده می‌شوند. از جمله دیجی‌کالا و اسنپ که تنها در زمان تولد خود این رویکرد را پیش گرفتند و در ادامه به ایرانیزه کردن پرداختند. این شیوه ای درست است زیرا کمترین میزان ریسک را دارا خواهد بود.

او ادامه داد:« خلاقیت در کسب‌وکار لازمه رشد استارتاپ‌ها است تا بتوانند علی رغم ریسک پایین، بتوانند با مدلی خلاق و فناورانه به رشد و هدفی که برای خود تعیین می‌کنند دست یابند.»

در ادامه این رویداد، 9 تیم منتخب به ارائه و معرفی کسب‌وکار خود و همچنین گزارشاتی جزئی و کلی به داوران و سایر سرمایه‌گذاران ارائه دادند. داوران حاضر در رویداد، فرزین فردیس، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، شهره ناصری، مدیر پایش و کنترل پروژه‌های راهبردی شرکت فناپ و علی ناظمی، مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بودند که به داوری، نقد و بررسی ارائه تیم‌ها پرداختند.

 

شاخص رشد لجستیک در ایران ۲.۲ درصد است

در پایان، فرزین فردیس، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در مورد تیم‌های ارائه دهنده در این رویداد  گفت:« شاخص رشد لجستیک در ایران ۲.۲ درصد است و خود فرصتی است برای استارتاپ‌ها تا بتوانند در این حوزه نقش‌آفرینی کنند. همچنین عدم تسلط تیم‌ها به اعداد و ارقام باعث دوری از هدف نهایی می‌شود. ایده بسیار حائز اهمیت است اما داشتن اطلاعات قوی و گزارشات جامع و کامل از روند کلی و جزئی کسب‌وکارها، تیم‌ها را به هدف نهایی خود رهنمون می‌کند. مشارکت‌ تیم‌ها در کنار هم و دوام آن‌ها در شرایط سخت بسیار در رسیدن به اهداف تعیین و تعریف شده حائز اهمیت است.»

 

اتاق خبر اتاق بازرگانی تهران

آخرین اخبار اتاق خبر اتاق بازرگانی تهران
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها