تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

فرجه یک‌ماهه برای تخلیه کارخانه نوآوری آزادی

در تاریخ ۸ آبان ماه ۱۴۰۲، وکیل شرکت آما به همراه نماینده معاونت اجرایی اسناد رسمی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران، بدون اعلام قبلی، به‌منظور تخیله کارخانه نوآوری آزادی در مرکز کارخانه نوآوری آزادی حاضر شدند و اعلام کردند:« تنها یک ماه فرصت دارید تا کارخانه نوآوری آزادی در تاریخ ۸ آذر ماه ۱۴۰۲ به صورت کامل تخلیه کنید.»

در چند وقت اخیر، اخبار ضد و نقیضی در خصوص تعطیلی این مرکز نوآوری که به سیلیکون ولی ایران معرف است، بسیاری از کسب‌وکارها و شرکت‌های مستقر در این فضا مورد تهدید و عدم امنیت قرار داده است.

پیش‌تر با انتشار خبر مزایده کارخانه آزادی با فرزین فردیس مدیرعامل سرآوا گفتگو کردیم و او در این خصوص به تریبون‌نیوز گفت که با همکاری پارک پردیس در حال رایزنی با مالکان است و امیدوارست مشکلی برای شرکت‌های مستقر بوجود نیاید. متن این گفتگو را از اینجا بخوانید.

طبق بیانیه اعلام شده از سوی شرکت هم‌آوا، در تاریخ ۸ آبان ماه ۱۴۰۲، وکیل شرکت آما همراه با نماینده معاونت اجرایی اسناد رسمی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران، بدون هماهنگی و اطلاع‌رسانی قبلی به کارخانه نواوری مراجعه کردند و خبر از یک ماه فرصت برای تخلیه این مرکز دادند.
این در حالی است که علاوه بر امکان‌پذیر نبودن این تصمیم اتخاذ شده و انتقال شرکت‌های مستقر در این مرکز، فرآیند فعالیت بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی، استودیوهای پخش زنده، شتابدهنده‌ها و استارتاپ‌ها با اختلال روبه‌رو می‌شود و آسیب‌زا خواهد بود و خسارت‌های مالی برای فعالان این مرکز بوجود آورد.

شرکت هم‌آوا به‌عنوان مستاجر و طرف قرارداد شرکت آما، تخلیه، فروش، تمدید یا عدم تمدید قرارداد را حق قانونی شرکت محترم آما دانسته و تابع قانون است. اما در این خصوص در بیانیه خود اعلام کرد:« این ملک به‌هنگام تحویل، کارخانه‌ای متروکه و غیر قابل استفاده بود؛ شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر سرآوا، همراه با شرکت هم‌آوا برای بازسازی کارخانه نوآوری آزادی و شکل‌گیری اکوسیستم مربوطه، بیش از ۶۰ میلیارد تومان در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ هزینه کرده‌اند. همچنین دیگر شرکت‌های مستقر در کارخانه نوآوری نیز در طول شش سال گذشته، در مجموع رقمی قریب به ۳۴۰ میلیارد تومان را صرف بازسازی، تجهیز و ایجاد زیرساخت‌های فعلی آن کرده‌اند.»

در خصوص تعداد فعالانی که در این مرکز مشغول هستند، در متن بیانیه آمده است:« … روزانه چهار هزار نفر جوان کارآفرین از فضای کارخانه برای توسعه کسب‌وکار استارتاپی و دانش‌بنیان خود استفاده می‌کنند. کارخانه نوآوری آزادی یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز نوآوری در ایران و منطقه است که تبدیل به الگویی کارآمد و سرمایه ملی برای کشور شده است و با استیشن‌اف (Station F) در پاریس مقایسه می‌شود.»

این درحالی است که تمام تلاش‌های موسسان و فعالان اکوسیستم که کارخانه نوآوری آزادی به یک نماد جاودانه کارآفرینی در ایران تبدیل شود از سوی سیاست‌گذاران نادیده گرفته شده و هیچ‌کدام از پیامدهای منفی، خسارت‌های مالی و روانی، اختلال روند فعالیت آن‌ها و در نهایت ضربه‌ای که به اکوسیستم نوآور در کشور زده می‌شود، مورد ملاحظه و اهمیت واقع نشده است.

کارخانه نوآوری آزادی تهران، در سال 1396 توسط موسسان و سهامداران شرکت هم‌آوا، با هدف ایجاد بستری برای توسعه نوآوری، کارآفرینی، اکوسیستم استارتاپی و فضای کسب‌وکار کشور، در اختیار بازیگران فعال این عرصه قرار گرفت و به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین مرکز نوآوری در کشور فعالیت نمود. شرکت‌ها و کسب‌وکارهای متعددی در این مرکز استقرار یافته و استارتاپ‌ها نیز از خدماتی همچون شکل‌دهی، تسریع توسعه کسب‌وکارها، جذب سرمایه، و ورود به بازارهای اولیه استفاده می‌کردند و همواره توانستند در این بستر، به رشد و توسعه چشمگیری در اکوسیستم بی‌انجامند.

تخریب کارخانه نوآوری آزادی به عبارت دیگر، نابودی آن، یک عملی نه تنها تخریب کننده بناها و تجهیزات، بلکه تخریب آرزوها و امیدهای نسل جوان ایرانی است که با اختراع و کارآفرینی خود، به اقتصاد و جامعه کشور سرمایه افزوده بخش می‌دهند. این جوانان از راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوآورانه و تلاش‌های دلسوزانه خود، نمونه‌ای از تعهد به توسعه و پیشرفت کشور ارائه می‌دهند. تخریب کارخانه نوآوری آزادی به اساس، نه تنها به انزوای مادی و سرمایه‌ای نخبگان کارآفرین منجر می‌شود، بلکه رویاها و آرزوهای این نسل از جوانان را نیز نابود می‌کند. این تصمیم نه تنها به افراد مستقیماً درگیر با این مکان، بلکه به تمام جوانان و کسب‌وکارهای نوآور ایرانی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

در همین رابطه بخوانید:

اوضاع تحت کنترل است

آزادی حراج شد!

بیانیه شرکت هم‌آوا در خصوص تخلیه کارخانه نوآوری آزادی

سوره پوراشرف

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار تریبون‌نیوز
آخرین اخبار منتشر شده
آینده فن‌آفرینی با تعامل بین سرمایه‌گذاران و فن‌آفرینان محقق خواهد شد محمدفواد رحمان‌سرشت، مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران شد بیانیه اتاق ایران در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراهش پیام تسلیت معاون علمی رئیس‌جمهور در پی شهادت دکتر رئیسی و همراهان ایشان تا پایان امسال، مشعل آهن اسفنجی اردبیل روشن می‌شود پیام تسلیت رئیس اتاق اصناف ایران درپی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شهادت در راه خدمت به وطن واحدهای فناور مستقر در شهرک‌های صنعتی نوسازی و بازسازی می‌شوند ۲۰ طرح قابل سرمایه‌گذاری در رویداد تبادل فناوری شناسایی شد طرح تعطیلات زمستانی مدارس و کاهش آلودگی هوا مطرح شد بدون مشارکت مردم، جهش تولید و رشد پایدار حاصل نمی‌شود برگزاری رویداد فناورانه «اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند در پالایشگاه آبادان» نشست هدایت شغلی مهندسی پزشکی برگزار شد اطلاعیه سازمان نصر درباره دریافت ثبت سفارش و اخذ کد تخصیص از بانک مرکزی در سال 1403 اعلام حمایت همه‌جانبه تشکل‌های بخش خصوصی از تصمیم مجلس در تعطیلی شنبه‌ها
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها