تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
سه‌شنبه 1 خرداد 1403

اتاق خبر کارنامه

خودرو پردازش هوشمند

امین آقاجانی، معاون توسعه کسب‌وکار کارنامه
مدیران کارنامه در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز مطرح کردند؛

سعی می‌کنیم کامل‌ترین پلتفرم آنلاین خودرو در کشور باشیم

امین آقاجانی، معاون توسعه کسب‌وکار کارنامه

دنیای امروز با فناوری پیوند خورده و بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته‌اند. خدمات خودرو هم از حالت سنتی خارج شده است و فعالان این صنعت از ظرفیت‌های جهان دیجیتال و اینترنت برای بهینه‌سازی خدمات و محصولات‌ خود استفاده می‌کنند. پلتفرم کارنامه، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه خودرو است که خدمات گوناگونی را در این زمینه ارائه می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این پلتفرم فعال در زمینه خودرو با «امین آقاجانی»، معاون توسعه و رشد و «هژیر مفاخری»، معاون عملیات این شرکت گفت‌وگو کردیم و از آن‌ها درباره چشم‌انداز و اهداف این سازمان پرسیدیم.

آقای آقاجانی، کارنامه از چه زمانی راه‌اندازی شده و ایده‌ی اولیه‌‌‌اش از کجا آمده است؟

کارنامه، با هدف ایجاد شفافیت و افزایش سلامت معاملات خودرو ایجاد شد. سرویس کارشناسی فنی و بدنه خودرو به عنوان اولین خدمت کارنامه در سال ۹۸ به بازار عرضه شد. با توجه به اینکه معاملات خودرو دست دوم در کشور ما رونق بیشتری دارد و خودرو یک کالای سرمایه‌ای به حساب می‌آید، کارشناسی خودرو در ایران از حساسیت بیشتری برخوردار است و می‌توان گفت که کارشناسی خودرو به نحوی که در ایران انجام می‌شود در خارج از کشور وجود ندارد.

کارنامه چه خدماتی را به کاربران خود ارائه می‌کند؟

امین آقاجانی: «کارنامه یک شرکت B2C است و خدماتش را به‌طور مستقیم برای کاربران خود ارائه می‌کند. این شرکت در زمینه معاملات خودرو فعالیت می‌کند و در تلاش است تا خدمات در محل را همراه با ضمانت به کاربران خود ارائه دهد. کارشناسی خودرو در محل، سرویس دوره‌ای و چکاپ در محل و دستیار معاملات خودرو از خدمات کارنامه هستند. ضمانت‌نامه ۸۰۰ میلیونی برای مشتریان فروش سفارشی و ضمانت‌نامه ۱۰۰ میلیونی برای مشتریان کارشناسی خودرو در محل، یکی از مزایای اصلی کارنامه به حساب می‌آید.»

هژیر مفاخری، معاون عملیات کارنامه

دغدغه اصلی‌تان برای ورود به حوزه خدمات خودرو چه بود و کارنامه قرار است چه ارزشی را خلق کند؟

هژیر مفاخری، معاون عملیات کارنامه در پاسخ به این سوال گفت:‌ «کارنامه با هدف ایجاد اطمینان خاطر و سهولت بیشتر در زمان معامله خودرو، کار خود را شروع کرد. علت انتخاب این حوزه، شروع کار کارنامه از دل کسب‌و‌کار خودروی دیوار بود. اطمینان و سهولت، دو چالش بزرگی هستند که در حوزه معاملات خودرو وجود دارند و این چالش‌ها، هم خریدار و هم فروشنده را درگیر می‌کنند. با این حال، کارنامه در طول چند سال گذشته موفق شده حوزه فعالیت خود را گسترده‌تر کند و پا را فراتر از «نقطه معامله» بگذارد. در حال حاضر، کارنامه خدمات سرویس خودرو در محل را نیز ارائه می‌کند. ما به دنبال این هستیم که به تدریج با تکمیل سبد خدمات خود، تبدیل به کاملترین «پلتفرم آنلاین خدمات خودرو» شویم.»

کارنامه از چه تیم‌هایی تشکیل شده و نقش کدام تیم‌ها در این کسب‌وکار پررنگ‌تر است؟

امین آقاجانی به این سوال پاسخ داد و گفت: «به جز تیم‌های ستادی، کارنامه از 4 تیم اصلی تشکیل شده است که شامل تیم‌های عملیاتی، تیم فنی و محصول، تیم دیتا و تیم مارکتینگ می‌شود. این ۴ تیم، بر روی سه بیزینس‌لاین مختلف در حال کار هستند. این بیزینس‌لاین‌ها کارشناسی، فروش و خدمات هستند.»

جامعه هدف شما در کارنامه چه افرادی هستند و کاربران این کسب‌وکار بیشتر در چه رده سنی‌ای قرار دارند؟

معاون توسعه و رشد کارنامه افزود: «از لحاظ جغرافیایی جامعه هدف ما در شهرهای بزرگ مانند تهران، کرج، اصفهان، مشهد، شیراز و رشت حضور دارند و عموماً سن آن‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ سال است.»

تعداد کاربرانی که از خدمات یا محصولات شما استفاده کرده‌اند، تاکنون چقدر بوده است؟

امین آقاجانی در پاسخ به این سوال تاکید کرد: «بیش از ۳۰۰ هزار نفر تاکنون از خدمات کارنامه استفاده کرده‌اند.»

کارنامه چه مزیت رقابتی‌ای نسبت به دیگر بازیگران این حوزه دارد؟ کدام کسب‌وکارها رقبای شما هستند؟

هژیر مفاخری مزیت رقابتی کارنامه را «کیفیت بالا و ثابت در طول زمان، سرعت سرویس‌دهی بیشتر و چابکی بیشتر در ایجاد خدمات جدید» دانست و گفت:‌ «در حوزه‌ی کارشناسی آنلاین، می‌توانیم بگوییم که رقیبی نداریم و بیشترین سهم بازار برای کارنامه است. در حوزه‌ی کارشناسی آفلاین هم، اتاق نورها و نمایشگاه‌های خودرو را می‌توان رقیبان کارنامه به حساب آورد.»

کسب‌وکار شما چند درصد از حجم این بازار را به خود اختصاص داده و فکر می‌کنید که چطور می‌توانید به رشد زیست‌بومی که در آن مشغول به کار هستید، کمک کنید؟

مفاخری، معاون عملیات کارنامه گفت:«کارنامه از طریق ارائه کارشناسی فنی و بدنه و ارائه خدمات معامله در واقع شفافیت در نقطه معامله را افزایش می‌دهد. این شفافیت به انجام معاملات خودرو با سلامت بیشتر منجر می‌شود و امکان ضرر در معامله را برای خریدار و فروشنده به حداقل می‌رساند.»

جایگاه کارنامه را در ایران و جهان چطور ارزیابی می‌کنید؟

هژیر مفاخری: «به طور کلی، کسب‌و‌کارهای شبیه به کارنامه که تمرکز آن‌ها بر روی خودرو در نقطه‌ی معامله و ارائه خدمات مرتبط در زمینه خودرو است، در کشورهای مختلفی مثل آمریکا، اروپا، هند، پاکستان و … شکل گرفته‌اند. در ایران هم «کارنامه» ابزارهای اصلی خود را از طریق سازوکار اصلی مقیاس‌پذیر کسب‌وکار و آگاهی از برند مناسب، ایجاد کرده و در حال رشد و گرفتن سهم بازار بیشتر است.»

در مسیر راه‌اندازی و توسعه کارنامه با چه چالش‌هایی مواجه شده‌اید؟

امین آقاجانی درباره چالش‌های کارنامه گفت: «نوع کسب‌و‌کار کارنامه به شکلی است که فعالیت عملیاتی افراد متخصص مانند کارشناسان و دستیاران حوزه‌ی خودرو در آن بیشترین تاثیر را در خلق تجربه‌ی کاربری و میزان رضایت مشتری دارد. بزرگترین چالش کارنامه، ایجاد یک مکانیزم مقیاس‌پذیر بوده که بتواند این تجربه را با کیفیت بالا و رعایت سطح مطلوبی از استاندارد به کاربران خود ارائه کند. تجربه‌ای که تک تک متخصصان ممکن است آن را تبدیل به یک تجربه مثبت یا منفی کنند.
راهکار کارنامه برای حل این مشکل، از یک سو توسعه و رشد متخصصان از طریق آموزش، ایجاد تجهیزات و ارائه نرم‌افزارهای مختلف برای بهبود کیفیت کار و از سوی دیگر، خلق زیرساخت‌های بهینه‌سازی تجربه کاربری و دریافت بازخورد از سوی مشتریان است. در صورتی که این اقدامات به طور مداوم انجام شوند، کسب‌وکار می‌تواند به هدف خود برسد.
جدا از پیچیدگی‌های این صنعت، فعالیت در بازار خودرو همواره با تلاطم‌های متعددی همراه است که هم به دلیل تورم و نرخ ارز و هم به دلیل تغییرات متعدد در سیاست‌گذاری‌های این حوزه اتفاق می‌افتد که برنامه‌ریزی بلندمدت در این حوزه را غیرممکن می‌‌کند. کارنامه تلاش کرده با چابک کردن هرچه بیشتر خود، سرعت تطبیق به این تغییرات را به طور مداوم بالا ببرد؛ اما در هر حال این تلاطم‌ها همواره هزینه‌ی حضور در این بازار را زیاد کرده‌اند.»

کارنامه چه چشم‌انداز و اهدافی دارد و تا چند سال آینده قرار است چه جایگاهی را در سطح کشوری یا جهانی داشته باشد؟

معاون توسعه و رشد شرکت کارنامه در پاسخ به این سوال افزود: «چشم‌انداز کارنامه، تبدیل شدن به کامل‌ترین پلتفرم آنلاین خدمات خودرو در ایران است. ضمن اینکه نیم نگاهی نیز به کشورهای همسایه دارد و تلاش می‌کند برای به این کشورها ورود کند.»

آینده صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید را چطور می‌بینید؟

هژیر مفاخری: «از آن‌جا خودرو یک ابزار جدا نشدنی از زندگی افراد است و در عین حال یک ابزار سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول در ایران، بازار خودرو چشم‌انداز مثبتی از نقطه نظر پایداری دارد. از سوی دیگر، این بازار یکی از آخرین بازارهایی بوده که در دنیا به سمت دیجیتالی شدن رفته و به دلیل ذات آن با سرعت کمتری نسبت به کالاهای دیجیتال در حال پیشروی است. با این حال، روند دیجیتالی‌شدن در همه بازارها رو به رشد بوده و آمارها در ایران هم این موضوع را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود کسب‌و‌کارهای دیجیتال حوزه خودرو در سال‌های آتی سهم بازار بیشتری داشته باشند و خدمات متنوع‌تری را به مخاطبان خود ارائه کنند.»

 

 

پروانه حسین‌زاده

 

اتاق خبر کارنامه

خودرو پردازش هوشمند

آخرین اخبار منتشر شده
آینده فن‌آفرینی با تعامل بین سرمایه‌گذاران و فن‌آفرینان محقق خواهد شد محمدفواد رحمان‌سرشت، مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران شد بیانیه اتاق ایران در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراهش پیام تسلیت معاون علمی رئیس‌جمهور در پی شهادت دکتر رئیسی و همراهان ایشان تا پایان امسال، مشعل آهن اسفنجی اردبیل روشن می‌شود پیام تسلیت رئیس اتاق اصناف ایران درپی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شهادت در راه خدمت به وطن واحدهای فناور مستقر در شهرک‌های صنعتی نوسازی و بازسازی می‌شوند ۲۰ طرح قابل سرمایه‌گذاری در رویداد تبادل فناوری شناسایی شد طرح تعطیلات زمستانی مدارس و کاهش آلودگی هوا مطرح شد بدون مشارکت مردم، جهش تولید و رشد پایدار حاصل نمی‌شود برگزاری رویداد فناورانه «اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند در پالایشگاه آبادان» نشست هدایت شغلی مهندسی پزشکی برگزار شد اطلاعیه سازمان نصر درباره دریافت ثبت سفارش و اخذ کد تخصیص از بانک مرکزی در سال 1403 اعلام حمایت همه‌جانبه تشکل‌های بخش خصوصی از تصمیم مجلس در تعطیلی شنبه‌ها
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها