تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

اتاق خبر پارک پردیس

مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک علم و فناوری پردیس در گفت‌وگو با تریبون‌‌نیوز درباره پارک فناوری سلامت صحبت کرد
مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک علم و فناوری پردیس در گفت‌وگو با تریبون‌‌نیوز عنوان کرد:

سلامت و فناوری اطلاعات دو اولویت اصلی پارک پردیس است

مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک علم و فناوری پردیس در گفت‌وگو با تریبون‌‌نیوز درباره پارک فناوری سلامت صحبت کرد

طبق مجوزی که سازمان توسعه تجارت ایران صادر کرده، پارک فناوری پردیس از سال ۱۴۰۳ به مدت دو سال عهده‌دار برگزاری نمایشگاه ایران هلث است. این نمایشگاه که بیست‌وپنجمین دوره آن در سال جدید برگزار می‌شود، یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های فعال در حوزه سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی است.

رئیس پارک علم و فناوری پردیس در نشست خبری بیست‌وپنجمین نمایشگاه ایران‌هلث به «پارک فناوری سلامت» اشاره کرد. به همین بهانه در حاشیه این نشست خبری، تریبون‌نیوز گفت‌وگوی کوتاهی درباره پارک فناوری سلامت با مهدی‌ صفاری‌نیا، رئیس پارک علم و فناوری پردیس داشت که در ادامه آن را می‌خوانید.

آقای صفاری‌نیا، لطفا درباره پارک فناوری سلامت پردیس و برنامه‌های آن توضیح‌ بدهید.

پارک فناوری سلامت پردیس یکی از اولین پارک‌های فناوری در حوزه سلامت است. مجوز این پارک فناوری در زمینه سلامت، سال ۱۳۹۲ توسط وزارت بهداشت صادر شد و پس از موافقت اصولی، موافقت قطعی وزارت بهداشت را برای فعالیت این پارک فناوری دریافت کردیم.
تاکنون بیش از ۱۰۰ شرکت در حوزه‌های مرتبط با سلامت عضو این پارک فناوری شده‌‌اند؛ شرکت‌های فعال در زمینه داروسازی، تجهیزات پزشکی مستقر در پارک سلامت پردیس موفق شده‌اند حدود هزار محصول دارویی، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی را تولید کنند. این محصولات فناورانه پزشکی در بازار نیز موجود هستند. اگر بخواهیم با یک نسبت تقریبی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را تقسیم کنیم، می‌توانیم بگویم که تقریباً نیمی از کسب‌وکارهای حوزه سلامت پارک پردیس در صنعت دارو فعالیت می‌کنند و نیمی دیگر در زمینه تجهیزات پزشکی مشغول به کار هستند.

یکی از اولویت‌های ما در پارک فناوری پردیس حوزه سلامت است و در حال حاضر یکی از پرتقاضاترین حوزه‌ها برای ورود به مجموعه پارک علم و فناوری پردیس به حساب می‌آید. شرکت‌های حوزه سلامت متقاضی اضافه‌شدن به مجموعه پارک پردیس را هم شرکت‌های بزرگ و هم شرکت‌های کوچک استارتاپی تشکیل می‌دهند و به دلیل توجه و اهمیت پارک فناوری پردیس به این حوزه، ما تقریباً هر ماه در این زمینه شرکت‌هایی را پذیرش می‌کنیم.

امکانش هست نام چند شرکت فعال در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی مستقر در پارک فناوری سلامت را نام ببرید؟

شرکت‌های متنوعی در این حوزه‌ها وجود دارند. در حوزه تجهیزات پزشکی می‌توانم به شرکت‌های آریا طب، آسیا طب سرمد و شرکت آیسان طب هادیان اشاره کنم. در زمینه دارویی هم شرکت‌های زیست تخمیر، لیوژن فارمد، زیست درمان ماهان، پویش دارو، میم دارو، نانو حیات و شرکت‌های دیگری در پارک فناوری سلامت پردیس هستند.

به نظر شما با توجه به این‌که از سال ۱۴۰۳ به مدت دو سال پارک پردیس مجری برگزاری نمایشگاه ایران هلث است، این نمایشگاه چه تاثیری در توسعه پارک فناوری سلامت خواهد داشت؟

یکی از نیازهای ما تجمیع اطلاعات است و این مسئله سبب شده گاهی در انواع رتبه‌بندی جهانی با مشکلاتی مواجه شویم. ما معمولاً نمایشگاه‌های مختلفی را برگزار می‌کنیم و ظرفیت‌های ما در قالب این نمایشگاه‌ها پراکنده می‌شود ولی به مرحله تجمیع نمی‌رسیم. در حالی که کشورهای دیگر با تجمیع ظرفیت‌هایشان از طریق پارک‌های علم و فناوری، به توسعه زیست‌بوم نوآورانه‌شان کمک می‌کنند. به‌طور مثال در کره‌جنوبی، پارک علم‌وفناوری دایدوک را داریم، ژاپن را با شهر علمی تسوکوبا می‌شناسند و قطب فناوری آمریکا نیز سیلیکون‌ولی است و همه این موارد با تجمیع اطلاعات و گسترش ظرفیت‌ها به وجود آمده است.
برگزاری نمایشگاه ایران هلث به کسب‌وکارها کمک می‌کند محصولات و خدماتشان را معرفی کنند. ما سعی کرده‌ایم در مجموعه پارک فناوری پردیس بازدیدهای داخلی و خارجی زیادی داشته باشیم و نمایشگاه دائمی تجهیزات پزشکی را نیز در پارک فناوری سلامت پردیس راه‌اندازی کردیم.

برنامه‌هایتان برای آینده پارک فناوری سلامت چیست؟

طبق مصوبه هیئت‌امنا، قرار است پارک فناوری پردیس یک توسعه هزار هکتاری داشته باشد که تاکنون ۱۵۰ هکتار آن به مرحله‌ی اجرا رسیده است. از طرفی، دو اولویت اصلی پارک فناوری پردیس، حوزه‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات و سلامت هستند و سعی داریم این دو بخش را توسعه دهیم. درباره پارک فناوری سلامت نیز به‌طور خاص بیشترین اولویت ما شرکت‌هایی هستند که محصولاتی را برای ارائه یا شرکای خارجی دارند. در حال حاضر بیش از ۵ شرکت فعال در زمینه‌های دارو و تجهیزات پزشکی در پارک فناوری پردیس دارای شریک خارجی هستند.

 

پروانه حسین‌زاده

اتاق خبر پارک پردیس

آخرین اخبار اتاق خبر پارک پردیس
افتتاح تله پورت گروه ارتباطات ماهواره‌ای سامان در پارک فناوری پردیس 15 محصول فناورانه حوزه سلامت در افتتاحیه نمایشگاه ایران هلث رونمایی خواهد شد رویداد جذب سرمایه تکنوست سلامت استراتژی‌های نوین در جذب و نگهداشت سرمایه انسانی بررسی خواهد شد اجتماع یکصد هزار نفری فناوران کشور در اینوتکس ۲۰۲۴ وزارت امورخارجه از نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ حمایت می‌کند زیست‌بوم نوآوری و فناوری زیر یک سقف بررسی ورود صنایع بزرگ به حوزه استارتاپی کشور در استیج اینوتکس نخستین همایش ادز آپ با رویکرد بررسی چالش‌های تبلیغات دیجیتال در ایران پارامترهای تاثیرگذار بر آینده تنظیم‌گری در فروم حکمرانی اینوتکس 2024 هاکا مستر در اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود بررسی نقش هولدینگ‌های صنعتی در آینده اکوسیستم نوآوری در استیج اینوتکس در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴، معرکه‌‌ برای معرفی‌ کسب‌وکارها برپا می‌شود رویداد تجربه فناوری در اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود معرفی فرصت‌‌های شغلی در ایستگاه کار اینوتکس ۲۰۲۴
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها