تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
شنبه 29 اردیبهشت 1403

اتاق خبر اتاق بازرگانی تهران

ضرورت همکاری در توسعه زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای
پیشنهاد عضو هیئت‌نمایندگان اتاق تهران در اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا

ضرورت همکاری در توسعه زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای

ضرورت همکاری در توسعه زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای

فریال مستوفی، رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران در دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا که در اصفهان برپا شده بود، پیشنهاد سرمایه‌گذاری کشورهای عضو در توسعه زنجیره ارزش منطقه‌ای را مطرح کرد

به گزارش تریبون‌نیوز به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا با حضور روسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی بیش از 20 کشور آسیایی و اتاق‌های بازرگانی طی روزهای دهم و یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ با میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی اصفهان برگزار شد.

در این گردهمایی دو روزه، نمایندگانی از اتاق تهران از جمله محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق تهران، فریال مستوفی، رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و تعدادی از مدیران اتاق نیز حضور یافته و نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.
چنانکه، رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران در پنل راه‌های ارتقای سرمایه‌گذاری در کشورهای عضو مجمع به ارائه سخنرانی پرداخت.

مستوفی، مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی را حلقه‌ای مهم در تقویت همکاری بین کشورهای آسیایی دانست و در سخنان خود به یک جنبه محوری در همکاری های منطقه‌ای یعنی همگرایی سرمایه‌گذاری در زنجیره‌های ارزش پرداخت.

او با بیان اینکه «سرمایه‌گذاری در محیطی شکوفا می شود که در آن کشورها همکاری کرده و قابلیت های متمایز خود را اهرم می‌سازند» تاکید کرد: «سرمایه‌گذاری نقش مهمی در کاهش فقر و بهبود کیفیت زندگی شهروندان ایفا می‌کند. اتصال زیرساخت‌ها، ابتکارات فناوری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک باعث رشد اقتصادی می‌شود.»

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: «کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا مجموعاً 31.5 درصد از مساحت زمین و 58.2 درصد از جمعیت جهان را در اختیار دارند. 38 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان توسط این کشورها تولید می‌شود. علاوه بر این، 62 درصد از ذخایر اثبات شده نفت و 70 درصد از ذخایر اثبات شده گاز طبیعی جهان در این کشورها قرار دارد. با وجود طیف وسیعی از منابع و قابلیت‌های موجود در کشورهای عضو ACD، امکان‌ همکاری‌های متعددی وجود دارد و پتانسیل تلاش های جمعی به سمت توسعه زنجیره های ارزش منطقه ای وجود دارد.»

مستوفی با اشاره به تنوع مشارکت کشورهای عضو مجمع از منظر زنجیره ارزش گفت که برخی از کشورهای عضو ACD مشارکت محدودی در زنجیره های ارزش جهانی دارند، در حالی که برخی دیگر نقش مهم و پیشرو ایفا می‌کنند. برخی از کشورها در تولید پیشرفته تخصص دارند و برخی دیگر از بخش‌های خدماتی پر رونق برخوردار هستند. سطوح مختلف مشارکت در زنجیره های ارزش جهانی در میان کشورهای ACD چشم انداز متنوعی را برای همکاری ارائه می‌دهد.

او افزود: «کشورهای عضو مجمع می‌توانند از طریق همکاری با یکدیگر توسعه پایدار، مشاغل باکیفیت و رفاه را در سراسر آسیا ارتقا دهند. این هدف از طریق پروژه‌های توسعه زنجیره ارزش نه تنها در یک کشور، بلکه بر اساس آنچه در چندین کشور گسترش می‌یابد میسر است.»

مستوفی در ادامه پیشنهاد تاسیس یک شورا یا کمیته راهبری را مطرح کرد و گفت: «در ادامه نیاز است که مطالعات کاملی برای تعریف مکانیسم همکاری موثر صورت گیرد. او همچنین سه بخش مورد نیاز برای اجرایی شدن این ابتکار یعنی تامین وجوه، شرکا و خدمات مشاوره را تشریح کرد.»

این عضو هیئت‌نمایندگان اتاق تهران در ادامه، کمک‌های بلاعوض، سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و وام‌های بانک‌های توسعه‌ای را به عنوان منابعی برای جمع‌آوری سرمایه پیشنهاد داد و همچنین از ضرورت شکل‌گیری یک صندوق تخصصی سخن گفت.

او سپس، مکانیسم مشاوره را به عنوان نقطه ورود برای ارائه کمک های مشاوره‌ای و فنی مربوط به شناسایی، آماده‌سازی و توسعه زنجیره ارزش و پروژه های سرمایه‌گذاری در سراسر کشورهای عضو ACD تبیین کرد.

مستوفی با اشاره به اهمیت ظرفیت سازی برای اجرای موثر توسعه زنجیره ارزش گفت: «شرکا می‌توانند شامل سازمان‌های بین‌المللی، آژانس‌های چندجانبه یا سایر سازمان‌های غیردولتی (با تمرکز محلی یا بین‌المللی)، اتاق‌های فکر، مشاوران و دانشگاه‌ها باشند.
مشارکت‌ها نیز بر اساس نیازهای متقابل، به ویژه مربوط به رویدادها، فعالیت‌های آموزشی و سایر نیازهای مربوط به کمک فنی ایجاد می‌شوند. کمک‌های فنی و ابتکارات آموزشی معمولاً با همکاری و حمایت شرکا انجام می‌شود.»

لازم به ذکر است است مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) باهدف ترویج همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ۲۰۰۲ در تایلند تأسیس شد. ایران در ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده ایران است. ۳۵ کشور شامل بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا هستند.

 

اتاق خبر اتاق بازرگانی تهران

آخرین اخبار اتاق خبر اتاق بازرگانی تهران
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها