تریبون نیوز
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران

اطلاعیه سازمان نصر درباره دریافت ثبت سفارش و اخذ کد تخصیص از بانک مرکزی در سال 1403

اطلاعیه سازمان نصر درباره دریافت ثبت سفارش و اخذ کد تخصیص از بانک مرکزی در سال 1403
در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت 9:45 ق.ظ

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در خصوص «دریافت ثبت سفارش و اخذ کد تخصیص از بانک مرکزی در سال 1403» اطلاعیه شماره 1 خود را منتشر کرد.

به گزارش تریبون‌‌نیوز، به نقل از روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در خصوص «دریافت ثبت سفارش و اخذ کد تخصیص از بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳» اطلاعیه شماره 1 خود را منتشر کرد.

پیرو شیوه‌نامه جدید منتشر شده، فرایند‌های مربوط به اخذ ثبت سفارش و دریافت تخصیص ارز از بانک مرکزی از ابتدای سال 1403 دچار تغییرات اساسی شده است. بدین ترتیب که از ابتدای سال جاری، فرایند بررسی سقف و سابقه واردات برای متقاضیان، اخذ کد 8 رقمی بابت دریافت ثبت سفارش، مصرف بخشی از سقف ثبت سفارش متقاضیان در سال 1403 به دلیل کسر بخشی از ثبت سفارش های اخذ شده در سال 1402 و عدم امکان اخذ ثبت سفارش توسط پیمانکاران دستگاه‌های اجرایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث سردرگمی متقاضیان، عدم امکان برنامه‌ریزی و در نهایت عدم امکان انجام تعهدات پیمانکاران به کارفرمایان و تامین نیاز بازار شده است.

علاوه بر موارد فوق، تخصیص ارز توسط بانک مرکزی اصلا دارای نظم مشخص و قابل برنامه‌ریزی نیست. از ابتدای امسال تخصیص ارز به صورت بسیار اندک صورت گرفته و مدت زمان خرید ارز نیز از 30 روز به 20 روز کاهش پیدا کرده است. برخی از تخصیص‌ها علی‌رغم اینکه در بازه‌های زمانی مختلف در صف قرار داده شده‌اند، به صورت یکجا توسط بانک مرکزی تایید شده عملا تامین ریال مورد نیاز توسط کارفرما و همچنین کارسازی ریال مربوطه توسط متقاضی را غیر ممکن می‌کند.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان فراگیرترین تشکل مردم نهاد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به تمامی تولید‌کنندگان، تامین‌کنندگان، کارفرمایان و دستگاه‌های اجرایی توصیه می‌کند با توجه به نامشخص بودن میزان سقف و سابقه متقاضیان ثبت سفارش و همچنین عدم امکان اخذ ثبت سفارش برای پیمانکاران دستگاه‌های اجرایی، تا اطلاع ثانوی، نسبت به برگزاری مناقصات و همچنین تامین تجهیزات مورد نیاز بازار بر اساس سقف و سابقه فعلی اقدام کنند تا از مشکلات آتی جلوگیری شود.

با توجه به اینکه عدم امکان ثبت سفارش به صورت فراگیر و خارج از اراده تامین‌کنندگان روی داده است، در صورت نیاز به تایید امر و در نهایت اعلام فورس ماژور بودن موضوع در هر مورد خاص و ارائه تاییدیه مرتبط، کارفرمایان و پیمانکاران می‌توانند مکاتبات و درخواست خود را به مرکز داوری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، ارسال کنند.

در پایان ضمن تقدیر و تشکر از همراهی مجدانه مدیریت و کارشناسان محترم دفتر برق و الکترونیک وزارت صمت، به اطلاع می‌رساند جلسات مستمر میان کارشناسان دو مجموعه به صورت فشرده در راستای رفع مشکلات بوجود آمده در حال برگزاری است و به محض تغییر در شرایط، از طریق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

 

https://triboon.news?p=42994