تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
شنبه 8 اردیبهشت 1403

اتاق خبر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران: به دنبال خود تنظیم‌گری در حوزه فین‌تک هستیم
رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران عنوان کرد:

به دنبال خود تنظیم‌گری در حوزه فین‌تک هستیم

رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران: به دنبال خود تنظیم‌گری در حوزه فین‌تک هستیم

رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران معتقد است باید به سمت خود تنظیم‌گری در حوزه رمرارزها و دارایی‌های دیجیتال قدم برداشت.

به گزارش تریبون‌نیوز، به نقل از روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، صنعت فین‌تک در سال 1402 فراز و فرودهای متعددی را تجربه کرده است. در کنار دستاوردها، چالش‌های مختلفی، کسب‌وکارهای این حوزه را تحت فشار قرار داده است. در گفت‌وگو با رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران پیرامون وضعیت این صنعت در سال 1402 صحبت کردیم. او در ابتدا با اشاره به مهم‌ترین اتفاقات این حوزه می‌گوید: «در سال 1402 دو روند در صنعت فین‌تک پررنگ‌تر است. نخست بحث توسعه لندتک‌ها است که در این سال رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. با این وجود، لندتک‌ها در سال آینده به واسطه‌ی آیین‌‌نامه‌ای که معاونت نظارت بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده است، حداقل با سه چالش جدی مواجه خواهند شد. مهم‌ترین این چالش‌ها بحث کارمزدها است. نقشی که لندتک‌ها در اقتصاد داشته‌اند این بوده است که آن بخشی از تسهیلات خردی که بانک‌ها در سال‌های گذشته موفق نشده بودند به مردم اعطا کنند را ارائه کردند و شرایط دسترستی به تسهیلات خرد را آسان کردند. دسترسی به این تسهیلات از طریق شعب بانکی و حتی خدمات کانال‌های الکترونیکی بانک‌ها در سال‌های گذشته امکان‌پذیر نبود».

او در ادامه می‌گوید: «اساسا بانک‌ها به سمت ارائه تسهیلات کلان رفته بودند و تسهیلات خرد در سال‌های گذشته مغفول مانده بود. خوشبختانه در سال‌های اخیر کسب‌وکارهای لندتکی رشد خوبی را تجربه کرده‌اند. در کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران با همراهی سایر تشکل‌های صنفی سعی کردیم به رشد و توسعه این حوزه کمک کنیم و به دریافت تسهیلات خرد توسط اقشار مختلف سرعت بخشیم. خوشبختانه تا امروز، هیچ‌کدام از کسب‌وکارهای لندتکی مشکلی برای مشتریان خود به وجود نیاورده‌اند. در حال حاضر اعضای کمیسیون‌های فین‌تک و لندتک سازمان نصر تلاش دارند تا چالش‌های موجود را نیز برطرف کنند».

قربانی درخصوص رشد حوزه رمزارزها نیز می‌گوید: «اما روند دیگری که در سال 1402 اهمیت دارد، بحث دارایی‌های دیجیتال است. ما شاهد این بودیم که با همراهی و همکاری نهادهای تصمیم‌ساز در این حوزه، قدم‌های خوبی در زمینه‌ی رگولاتوری حوزه رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال برداشته شد. در سال‌های گذشته شاهد رشد صرافی‌های رمزارز در کشور بودیم. صرافی‌های رمزارز در سایه فعالیت‌های صنفی توانستند تعاملات خوبی با تنظیم‌گر داشته باشند. خوشبختانه با افتخار می‌توانم بگویم در این حوزه نیز هیچ مسئله و دردسری از جانب کسب‌و‌کارهای شناخته شده حوزه رمزارز که در فضای صنفی فعالیت می‌کنند برای مردم ایجاد نشده است. اگر هم افراد و مجموعه‌هایی مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند، هیچ ارتباطی با فعالان صنفی نداشته‌اند. در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تلاش کرده‌ایم در تعامل با تنظیم‌گرها به یک ایده و جمع‌بندی برای تنظیم‌گری دارایی‌های دیجیتال و به صورت خاص رمزارزها و دستیابیم و زمینه را برای رشد بقیه اکوسیستم فراهم کنیم».

او در همین زمینه ادامه داد: «در نهایت ایده SRO مطرح شد که ما امروز شاهد این هستیم که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در تعامل با نهادهای صنفی دیگر به این سمت رفته است که بتوانیم کسب‌و‌کارهای رمزارزی را از طریق خود تنظیم‌گری، تنظیم کنیم. در فضایی که قرار است از طرفی خود تنظیم‌گری اتفاق بیفتد و از طرف دیگر قوانین هم روشن و مشخص نیست، گام برداشتن در این مسیر بسیار سخت است و ابهام‌های زیادی وجود دارد. در سال‌های گذشته تلاش بسیار زیادی کردیم که فعالیت در حوزه رمزارزها ابتدا جرم‌انگاری نشود و نابخردی بر این فضا حاکم نشود. در حال حاضر خوشبختانه جرم‌انگاری نشده است ولی به رسمیت هم شناخته نشده است. یعنی ما قوانین و مقرراتی که حقوق مردم را در حوزه رمرزارزها به صورت خاص و دارایی‌های دیجیتال به صورت عام تامین کند نداریم. تلاش شد با ایده SRO با کنارهم قرار گرفتن فعالان صنفی و تنظیم‌گرها بتوانیم شرایط را به سمتی ببریم که کم‌ترین آسیب برای مردم، بیشترین منافع برای کسب‌و‌کارها و به نوعی حاکمیت تامین شود. این هدفی است که SRO دنبال می‌کند».

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران افزود: «افرادی از طرف نصر در این خصوص ماموریت پیدا کرده‌اند و در تعامل با نهادهای صنفی مختلف هستند. نهادهای صنفی متعددی در این موضوع طرف هستند و امیدوارم در گذر زمان شرایط به این سمت برود که SRO تاثیرگذار باشد و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بتواند شرایطی را ایجاد کند که کم‌ترین مشکلات برای مردم و فعالان اقتصادی این حوزه ایجاد شود. SRO ایده‌ای است که در سطح جهان به طور خاص در کشور آمریکا پیاده شده است و ما نهادهای متعددی را داریم که در این سال‌ها برای اینکه بتوانند فضای کسب‌و‌کارهای بلاکچینی یا حتی فین‌تک را مدیریت کنند و کمک کنند کسب‌وکارهای این حوزه با کم‌ترین آسیب فعالیت کنند به وجود آمده‌اند».

او در پایان درباره‌ی رشد سندباکس‌ها در سال جاری نیز افزود: «اما در این سال شاهد فعال شدن سندباکس‌ها نیز بودیم و در حال حاضر شاهد شکل‌گیری سندباکس‌های بخشی هستیم. متاسفانه در سال‌های قبل سندباکس علی‌رغم پتانسیل‌های بسیار زیادی که داشت نتوانست شرایط را به سمتی ببرد که در حوزه تنظیم‌گری، اثربخشی کاملی را داشته باشد اما امیدوارم با تغییراتی که شروع شده است ما شاهد این باشیم که سندباکس هم تاثیرگذارتر از گذشته باشد».

 

اتاق خبر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

آخرین اخبار اتاق خبر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران
برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری رویداد نوآوری بهره‌ور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش ثبت‌نام حضور در بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ آغاز شد فیلتر تمام پلتفرم‌های مرتبط با بازی کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران، ترجمه فارسی دستورالعمل PSD2 را منتشر کرد دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات همراه اول برگزار می‌شود امیدواریم در کنار دولت به عنوان یک بازوی اجرایی قرار بگیریم نشست آشنایی با خدمات مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران برگزار می‌شود به دنبال خود تنظیم‌گری در حوزه فین‌تک هستیم تمدید فرصت ارسال مستندات برای شرکت در جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات علی حکیم‌جوادی به عنوان رئیس شورای مرکزی نصر انتخاب شد اطلاعیه سازمان نصر تهران درباره‌ی «تنظیمات تاریخ و ساعت در برنامه‌های کاربردی تلفن همراه» رشد ۱۵ درصدی تولید ناخالص با همکاری همه‌جانبه دولت و بخش‌ خصوصی فاصله بخش دولتی و خصوصی را با تغییر نگرش مدیران برطرف کنیم نخستین دوره رویداد نابینایان و تحول دیجیتال برگزار می‌شود پویش «سوگوار کرمان | هم‌پیمان با کرمان»
آخرین اخبار منتشر شده
شرط اساسی برای فروش سهام استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال است  تبدیل بیش از ۴۰۰ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا با تعطیلی روز پنج‌شنبه خطر حذف ایران از تجارت جهانی قطعی خواهد بود پیش‌بینی سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده  شکل‌گیری زنجیره ارزش منطقه‌ای، نیازمند همکاری بخش خصوصی کشورهای منطقه است سفرهای درمانی رایگان با اسنپ لازمه ایجاد محیط کار مدرن، اهمیت به مسائل بهداشتی است برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری رویداد نوآوری بهره‌ور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مروری بر مهمترین اتفاقات افتتاحیه نمایشگاه «ایران اکسپو 2024» قرارداد پیاده‌سازی فیبر نوری مبین‌نت در شهر دزفول به امضا رسید ضرورت ایجاد معنا در زندگی شغلی پارامترهای تاثیرگذار بر آینده تنظیم‌گری در فروم حکمرانی اینوتکس 2024 میزبانی پاویون اتاق ایران از فعالان اقتصادی در نمایشگاه اکسپو حضور نمایندگان فرش دستبافت ایران در نمایشگاه دموتکس دبی همراه اول از نخستین کیوسک‌های دیجیتال سلامت رونمایی کرد
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها