تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

اتاق خبر اتاق بازرگانی ایران

با تعطیلی روز پنج‌شنبه خطر حذف ایران از تجارت جهانی قطعی خواهد بود
رضا پدیدار در یادداشت خود برای اتاق ایران عنوان کرد:

با تعطیلی روز پنج‌شنبه خطر حذف ایران از تجارت جهانی قطعی خواهد بود

با تعطیلی روز پنج‌شنبه خطر حذف ایران از تجارت جهانی قطعی خواهد بود

پدیدار، رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و استاندارد اتاق ایران معتقد است با قطعی شدن تصمیم مجلس مبنی بر تعطیلی پنجشنبه‌ها، انجام عملیات بانکی مشکل‌آفرین شده و خطر حذف ایران از تجارت جهانی قطعی خواهد بود.

به گزارش تریبون‌نیوز به نقل از اتاق بازرگانی ایران، تصمیم اولیه مجلس مبنی بر تعطیلی پنجشنبه‌ها چنانچه قطعی و رسمی شود، با خود پیامدهایی را در بر خواهد داشت که در نگاه اول یک اختلاف چهار روزه با تقویم بین‌المللی را پیدا خواهیم کرد. این موضوع در گام اول و در انجام عملیات بانکی بسیار مشکل‌آفرین خواهد بود.

افزایش تعطیلات آخر هفته طرحی است که از سال 1398 کلید خورده و از مجلس دهم به مجلس یازدهم واگذار شده است. درحالی‌که قرار بود در راستای هماهنگی با کشورهای جهان و تقویم بین‌المللی، روز شنبه به‌عنوان تعطیلی در نظر گرفته شود که کمیسیون اجتماعی مجلس روز پنجشنبه را به‌عنوان روز تعطیل اعلام کرد. این در حالی است که در هیچ کشوری روز پنجشنبه تعطیل نیست و تمامی کشورهای همسایه روزهای جمعه و شنبه تعطیل هستند و 90 درصد کشورهای جهان روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند.

اگر طرح کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب برسد، ایران تنها کشوری است که روز پنجشنبه تعطیل است و به اعتقاد فعالان اقتصادی، 4 روز با تقویم کاری دنیا اختلاف ایجاد می‌شود. در این ‌ارتباط و با عنایت به بی‌توجهی سیاست‌گذاران به پیشنهاد‌ها و خواسته‌های بخش خصوصی نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشور در بیانیه‌ای ضمن مخالفت با تصمیم اولیه مجلس برای تعطیلی پنجشنبه‌ها، آن را نشانه عدم باور قلبی و ذهنی بخش خصوصی دانسته و درخواست جدی در این طرح ناقص را مطرح کردند.

همچنین در یادداشت‌ها و تحلیل‌های متعددی به‌ویژه در بیانیه اتاق تهران آمده که سالیان متمادی سیاست‌گذاران اقتصادی کشور با بی‌توجهی به پیشنهاد‌ها فعالان اقتصادی و نیز با بهانه‌هایی، چون تفاوت مطالبات، یکدست نبودن خواسته‌ها و ناهماهنگی‌ها، نظرات خود را توجیه می‌کنند؛ اما تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس نشان داد که این بی‌توجهی از عدم باور قلبی و ذهنی به فعالان عرصه تولید و تجارت و بی‌اعتنایی‌های نهادینه‌شده به این مهم به‌ویژه در حکمرانی اقتصادی کشور ریشه گرفته که طی دهه‌های گذشته خلاف تمام توصیه‌ها، همواره موانع متعددی را در برابر بخش خصوصی و سپردن امور اقتصادی به دست مردم ایجاد کرده است.

در تحقق خواسته‌های به‌حق نمایندگان بخش خصوصی، ضرورت دارد مراتب به نحو مقتضی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شورای گفت‌وگو و نیز دیگر نهادهای مرتبط به سران سه قوه انعکاس یافته تا این شرایط ناموزون ضربه دیگری را به بدنه ضعیف بخش خصوصی کشور وارد نیاورد.

به‌خوبی می‌دانیم که در صورت تحقق این خواسته نابجای کمیسیون اجتماعی مجلس منجر به ایجاد وقفه 4 روزه در ارتباطات مالی و تجاری با دنیا خواهد بود که به‌درستی سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی که تنها در حدود چهار دهم درصد است قطعا موجب حذف تدریجی ایران از نقشه تجارت جهانی بوده و هرگونه سیاست‌گذاری در حوزه‌های تأثیرگذار بر تجارت کشور را نمایان می‌سازد.

در کلام پایانی اینکه در صورت اجرای پیشنهاد اولیه مجلس با تأکید تمام باید گفت که خطر حذف ایران از تجارت جهانی قطعی خواهد بود.

 

اتاق خبر اتاق بازرگانی ایران

آخرین اخبار اتاق خبر اتاق بازرگانی ایران
آخرین اخبار منتشر شده
آغاز عملیات حفاری پروژه فیبر نوری مبین‌نت در شهر سقز نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء آغاز به کار کرد اختتامیه «فن‌تز صنایع غذایی» همزمان با رویداد ملی فبین‌فود برگزار شد تریبون‌نیوز؛ حامی رسانه‌ای اینوتکس 2024 چالش مالیات‌ستانی با سامانه‌ها و ابزارهای جدید تفاهم‌نامه مشارکت سرمایه‌گذاری ایمیدرو و ایدرو در طرح تولید الیاف شیشه مرند گردهمایی برترین فعالان رسانه و تبلیغات بین‌المللی در اینوتکس 2024 برگزار می‌شود کرمان‌‌‌‌ آیدکس با هدف توسعه اقتصاد دیجیتال و ارائه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این استان برگزار می‌شود استراتژی‌های نوین در جذب و نگهداشت سرمایه انسانی بررسی خواهد شد اپتیت از سرویس جدید خود رونمایی کرد یک شرکت بازرگانی افغانستانی برای صادرات گوهرسنگ خام به ایران ابراز تمایل کرد مشخص نبودن جایگاه ایران در نقشه ژئوپلیتیکی آینده جهان نیازمند ابزار مالی جدید برای تحقق شعار سال هستیم جهش تولید با مشارکت مردم بستری برای توسعه اقتصادی است مشکلات مالیاتی، دست و پای تولیدکنندگان را بسته است
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها