تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

ضرورت ایجاد معنا در زندگی شغلی
سجاد حیات‌بخش، مدیر منابع انسانی بازارپی در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز عنوان کرد:

ضرورت ایجاد معنا در زندگی شغلی

ضرورت ایجاد معنا در زندگی شغلی

با گذشت زمان و افزایش مشکلات اقتصادی در کشور، کسب‌وکارها با معضلات بیشتری مواجه می‌شوند. منابع انسانی به عنوان حساس‌ترین بخش سازمان به شدت تحت تاثیر شرایط و تحولات اجتماعی بوده است.
بی‌انگیزگی کارکنان، عدم رضایت از حقوق دریافتی، فشار کاری مضاعف، ساعت کاری غیر منعطف و نوسانات ارزی و اقتصادی کشور همگی منجر به ایجاد چالش در حوزه منابع انسانی شده‌اند. بنابراین به گفته اغلب فعالان منابع انسانی، یکی از اصلی‌ترین مشکلات این حوزه مسئله نگهداشت نیروی انسانی متخصص است.
به همین خاطر به سراغ یکی از فعالان منابع انسانی رفتیم و از او درباره چالش‌های جدید منابع انسانی و رویکرد این واحد در سال جدید پرسیدیم. سجاد حیات‌بخش که متولد سال 1372 در شهر رامسر است، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی رشته مدیریت مالی و کارشناسی ارشد رشته منابع انسانی از دانشگاه تهران گذرانده است.
او در حال حاضر، به عنوان مدیر منابع انسانی در شرکت بازارپی، زیرمجموعه شرکت فین‌تکی هلدینگ هزاردستان مشغول به کار است. در ادامه گفت‌وگوی تریبون‌نیوز را با سجاد حیات‌بخش، مدیر منابع انسانی شرکت بازارپی بخوانید.

آقای حیات‌بخش، به‌نظر شما مهمترین چالش مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها چیست؟

من فکر می‌کنم معنا و هدف داشتن از کار بسیار اهمیت پیدا کرده است. از طرفی، یکی از موضوعاتی که در حوزه منابع انسانی برجسته است، عدالت است. به بیان دیگر، شایستگی‌های مرتبط با جایگاه‌های شغلی، پیشرفت در سازمان و حقوق عادلانه بسیار مهم است. آیا ما پرداخت منصفانه‌ای داریم؟ آیا به اندازه‌ای که افراد زحمت کشیده‌اند، پاداش داده می‌شوند؟ دغدغه‌ای که از سوی مسئولان منابع انسانی باید پاسخ داده شود، ایجاد معنا و رضایت از کار است و ایجاد یک نظام حقوق و دستمزد عادلانه که افراد بتوانند از آن رضایت داشته باشند. دغدغه‌های اساسی منابع انسانی شامل چالش جذب و استخدام، حفظ افراد شایسته و متخصص از دیگر مسائلی است که باید مدیریت شوند.

پیش‌بینی شما از اتفاقات سال جدید چیست؟

در سال جدید، مفاهیمی مانند هوش مصنوعی و ساعت کاری هیبرید، منابع انسانی را تحت تأثیر قرار خواهند داد. در ایران، اگر بخواهم پیش‌بینی برای اتفاقات سال جدید داشته باشم، همچنان جنگ برای جذب استعدادها وجود دارد. من فکر می‌کنم در سال جدید، چالش‌های جدی در زمینه‌هایی مانند حقوق و دستمزد، به وجود خواهند آمد. از آنجا که مهم است که چه اقداماتی برای جلوگیری از عقب‌ماندگی در بازار کار و اقتصاد انجام دهیم و از پرداخت‌های دلاری شرکت‌های خارجی جلوگیری کنیم، این مسائل در سال جدید به شدت مورد توجه قرار خواهند گرفت و حوزه منابع انسانی را به چالش خواهند کشید.

چه چشم‌اندازی را در حوزه منابع انسانی برای خود تعریف کرده‌اید؟

جمع متخصصان منابع انسانی باید قادر به بهبود درک خود از کسب‌و‌کار باشند. آنها باید ضمن اولویت به دغدغه‌ مدیران کسب‌و‌کار، زنجیره ارزش را درک کنند، به طوری که بدانند چگونه درآمد تولید می‌شود، هزینه‌ها کجا صرف می‌شوند، رقبا چه اقداماتی انجام می‌دهند و چگونه صورت‌های مالی شکل می‌گیرد. به طور کلی آنها باید به شریک سازمان تبدیل شوند. در دید کوتاه‌مدت، افراد در حوزه منابع انسانی باید تخصص بیشتری در زمینه کسب‌و‌کار و درک بهتری از صنعت، درآمد و محصولات پیدا کنند، در عین حال باید به دغدغه‌های جدی نیروی کار توجه کنند.

از دیدگاه شما، حوزه منابع انسانی نیازمند چه اقداماتی برای حفظ و نگهداشت نیروی انسانی است؟

برای حفظ نیروی انسانی، نیازمند یک فرهنگ سازمانی قوی هستیم که در آن، افراد بتوانند استعدادهای خود را توسعه دهند، احساس عدالت کنند، به شایستگی و پیشرفت راه یابند، فرآیندها شفاف باشند و مدیریت عملکرد و پیشرفت در سازمان به درستی انجام شود. امکانات و رفاهیات شرکت‌ها به حفظ نیروی کار کمک می‌کند، اما اگر یک شرکت امکانات رفاهی نداشته باشد، می‌تواند با ایجاد فرآیندها و ارتقاء فرهنگ سازمانی، به حفظ نیروی کار کمک کند. حضور یک مدیر متخصص و با تجربه می‌تواند عمر کاری افراد در سازمان را افزایش دهد. بنابراین، عوامل مختلفی برای حفظ نیروی کار وجود دارد.

آیا دوره کرونا تحولات جدیدی را در حوزه منابع انسانی ایجاد کرده است؟

دوره کرونا نگرش جدیدی را ایجاد کرد و مهمترین آن هم این بود که حضور فیزیکی نیروی کار را زیر سوال برد. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها از ساعت کاری هیبرید استفاده می‌کنند و برای حضور کارکنان در محیط کار انعطاف به خرج می‌دهند.
ما به عنوان فعالان حوزه منابع انسانی وظیفه بسیار دشواری را برعهده داریم. با وجود یک اقتصاد تورمی باید همزمان مدافع حقوق کارمندان و حقوق کسب‌و‌کار باشیم. حفظ تعادل در این موضوع بسیار چالش‌برانگیز است. امیدوارم به خوبی آگاه باشیم که افراد در این شرایط چه احساسی دارند و بتوانیم در حین حمایت از نیروها با اتخاذ راه‌حل‌های مناسب، به حفظ کسب‌و‌کار نیز کمک کنیم.

هانیه عرفانی‌نژاد

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار منتشر شده
آغاز عملیات حفاری پروژه فیبر نوری مبین‌نت در شهر سقز نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء آغاز به کار کرد اختتامیه «فن‌تز صنایع غذایی» همزمان با رویداد ملی فبین‌فود برگزار شد تریبون‌نیوز؛ حامی رسانه‌ای اینوتکس 2024 چالش مالیات‌ستانی با سامانه‌ها و ابزارهای جدید تفاهم‌نامه مشارکت سرمایه‌گذاری ایمیدرو و ایدرو در طرح تولید الیاف شیشه مرند گردهمایی برترین فعالان رسانه و تبلیغات بین‌المللی در اینوتکس 2024 برگزار می‌شود کرمان‌‌‌‌ آیدکس با هدف توسعه اقتصاد دیجیتال و ارائه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این استان برگزار می‌شود استراتژی‌های نوین در جذب و نگهداشت سرمایه انسانی بررسی خواهد شد اپتیت از سرویس جدید خود رونمایی کرد یک شرکت بازرگانی افغانستانی برای صادرات گوهرسنگ خام به ایران ابراز تمایل کرد مشخص نبودن جایگاه ایران در نقشه ژئوپلیتیکی آینده جهان نیازمند ابزار مالی جدید برای تحقق شعار سال هستیم جهش تولید با مشارکت مردم بستری برای توسعه اقتصادی است مشکلات مالیاتی، دست و پای تولیدکنندگان را بسته است
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها