تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
شنبه 29 اردیبهشت 1403

اتاق خبر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

نشست هم‌اندیشی چالش‌های تخصیص ارز در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برگزار شد

نشست هم‌اندیشی چالش‌های تخصیص ارز در سازمان نصر برگزار شد

نشست هم‌اندیشی چالش‌های تخصیص ارز در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برگزار شد

نشست هم‌اندیشی چالش‌های تخصیص ارز با حضور اعضای سازمان نصر تهران برگزار شد. در این نشست شرحی از آخرین اقدامات سازمان برای حل این بحران ارائه شد و اعضا به بیان مشکلات خود پرداختند.

به گزارش تریبون‌نیوز، به نقل از روابط‌عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، سه‌شنبه 7 آذرماه، نشست هم‌اندیشی چالش‌های پیرامون تخصیص ارز به شرکت‌های عضو سازمان نصر تهران برگزار شد. در این نشست حسین اسلامی، رئیس هیئت‌مدیره و آیدین عدالت، رئیس رسته سخت‌افزار سازمان نصر تهران و جمعی از اعضا و فعالان صنفی حضور داشتند.

در ابتدای جلسه، اسلامی، با توجه به چالش‌های ارزی موجود و مشکلات پیرامون تخصیص ارز مورد نیاز به شرکت‌های عضو گفت: «در ماه‌های اخیر و پس از افزایش مشکلات ارزی برای شرکت‌های تولیدکننده و تامین‌کننده عضو، اقداماتی از طرف کمیسیون تامین کالا و تجهیزات فناوری و همچنین رسته‌ سخت‌افزار انجام شده است. جدا از اقدامات و تلاش‌های کمیسیون‌های مربوطه، برای حل چالش‌هایی از این دست نیاز به همراهی همه جانبه تمام اعضای صنف وجود دارد. حضور و نقش‌آفرینی خود شرکت‌های عضو در کنار نمایندگان کمیسیون می‌تواند منجر به نتیجه مثبت و امیدوارکننده‌ای شود. هدف از تشکیل این نشست نیز افزایش تعامل میان اعضای خود صنف و اتخاذ تصمیمات مشترک و فراگیر در زمینه‌های مورد نیاز بوده است».

او در ادامه با توجه به اهمیت صنعت فاوا و نقش آن در اقتصاد و جامعه گفت: «در حال حاضر کشور از نظر منابع ارزی و اقتصادی دارای محدودیت‌هایی است. با توجه به این محدودیت‌ها تخصیص ارز به برخی از حوزه‌ها با مشکل مواجه بوده است. ما سعی داریم با تبین اهمیت محصولات حوزه فاوا و نقش‌آفرینی آن به عنوان یک صنعت حیاتی در کشور، نگاه بخش‌ دولتی را در زمینه تخصیص ارز به شرکت‌های عضو سازمان را تغییر دهیم».

در ادامه این نشست، آیدین عدالت درخصوص چالش‌های ارزی به وجود آمده گفت: «از حدود یک ماه گذشته، مشکلات ارزی نسبت به قبل بسیار بیشتر شده است. مشکلات جدی در نحوه و زمان تخصیص ارز از دو سال پیش همراه ما بوده‌اند اما از ماه گذشته وضعیت بغرنج‌تری را شاهد هستیم. در این دوره مدت زمان تخصیص ارز بسیار افزایش پیدا کرد و بعضا شاهد تاخیرهای 90 روزه هستیم. در واقع چالش اصلی این است که فرایند و زمان مشخصی برای تخصیص وجود ندارد و فرد یا نهادی نیز پاسخگو نبود».

او در ادامه درباره‌ی اقدامات صورت گرفته برای حل این چالش گفت: «بعد از آغاز وضعیت فعلی، تلاش‌هایی جدی و متمرکز را در جهت حل مشکل شروع کردیم و نامه‌نگاری‌ و درخواست جلسه و پیگیری را با سه وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و امور دارایی انجام شد. درخواست‌هایی نیز به بانک مرکزی برای شفاف‌سازی روند و اقدام عاجل در رفع مشکل اعضا داشتیم. با توجه به عدم پاسخ‌گویی لایه‌های میانی مدیران این دستگاه‌ها، مکاتباتی با وزاری این وزارتخانه‌ها و رئیس بانک مرکزی انجام دادیم. همچنین با پیگیری‌های موازی، مطالبه‌گری از طرف وزارت فاوا از دیگر وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی برای حل مشکل فعالان این حوزه صورت گرفت».

عدالت افزود: «پس از پیگیری‌ها از دفتر وزیر محترم اقتصاد، این وزارتخانه ما را به دفتر تخصیص ارز بانک مرکزی ارجاع داد. در گفت‌وگو با مدیران این اداره، متوجه شدیم دفتر الکترونیک وزارت صمت سقف سالیانه دریافت ارزی خود را کامل دریافت کرده است و همچنان صف طولانی ثبت سفارش‌های این دفتر در انتظار تخصیص هستند. با توجه به این موضوع و عدم توافق بانک مرکزی و وزارت صمت برای افزایش این سقف، رئیس بانک مرکزی دستور توقف تمام ثبت سفارش‌های این دفتر را تا تعیین تکلیف موضوع صادر کرده است. در واقع از یک ماه گذشته این فرایند به صورت کامل اجرا شده است و هیچ ثبت سفارش جدیدی در حوزه فاوا ارز نگرفته است».

او در ادامه گفت: «در نهایت این دو نهاد توافق کرده‌اند سهمیه‌ ارزی ماهیانه‌ای به وزارت صمت اختصاص داده شود. البته این منابع در اختیار دفاترکل دوازده‌گانه وزارت صمت قرار خواهد گرفت و به صورت یکجا نخواهد بود. تخصیص‌های ارزی کوچکی که در روزهای اخیر شاهد آن هستیم، حاصل همین توافق است. نوبت‌دهی در اختیار دفاترکل است و زمان مشخصی برای تخصیص وجود ندارد. به صورت کلی، سقف درخواست‌ها و نوبت‌دهی در زمینه تخصیص ارز حوزه فاوا به دفترکل برق و الکترونیک وزارت صمت محول شده است».

رئیس رسته سخت‌افزار همچنین گفت: «با توجه به وضعیت فعلی و حجم کار دفتر برق و الکترونیک وزارت صمت، باید تلاش کنیم تا بخشی از وظایف به وزارت ارتباطات منتقل شود. احتمالا با موافقت وزارت صمت برای این مسئله، از مدت زمان فرایند فعلی تخصیص کاسته خواهد شد. همچنین باید اطلاعات و آمار دقیق و مشخصی را در اختیار وزارت صمت قرار دهیم تا نیاز ارزی واقعی حوزه فاوا مشخص شود تا بودجه ارزی متناسب با آن از طرف بانک مرکزی در نظر گرفته شود».

در ادامه جلسه حاضرین به بیان مشکلات ارزی خود پرداخته و درخصوص راه‌های بهبود این فضا و حل چالش‌های موجود صحبت کردند. محمد متشرعی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران نیز گزارشی از جلسه با معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرد. در پایان نیز قرار شد موارد مطرح شده در جلسه در مذاکره با نمایندگان دستگاه‌های دولتی پیگیری شود. همچنین توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای در دستور کار قرار گرفت.

روز چهارشنبه نیز جلسه‌ای با همین موضوع در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور نمایندگان وزارت صمت و بانک مرکزی برقرار شد که نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز در آن حضور داشتند.

اتاق خبر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

آخرین اخبار اتاق خبر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران
معرفی مهرداد ذوالفقاریان به عنوان دبیر جدید سازمان نصر تهران حضور دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری رویداد نوآوری بهره‌ور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش ثبت‌نام حضور در بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ آغاز شد فیلتر تمام پلتفرم‌های مرتبط با بازی کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران، ترجمه فارسی دستورالعمل PSD2 را منتشر کرد دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات همراه اول برگزار می‌شود امیدواریم در کنار دولت به عنوان یک بازوی اجرایی قرار بگیریم نشست آشنایی با خدمات مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران برگزار می‌شود به دنبال خود تنظیم‌گری در حوزه فین‌تک هستیم تمدید فرصت ارسال مستندات برای شرکت در جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات علی حکیم‌جوادی به عنوان رئیس شورای مرکزی نصر انتخاب شد اطلاعیه سازمان نصر تهران درباره‌ی «تنظیمات تاریخ و ساعت در برنامه‌های کاربردی تلفن همراه» رشد ۱۵ درصدی تولید ناخالص با همکاری همه‌جانبه دولت و بخش‌ خصوصی فاصله بخش دولتی و خصوصی را با تغییر نگرش مدیران برطرف کنیم
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها