تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
شنبه 29 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

نوزدهمین رویداد فیناپ برگزار شد؛

واکاوی مسائل زیست‌بوم رمزارزی در هشت ساعت

نوزدهمین رویداد فیناپ، عصر پنج‌شنبه ۱۶ آذر ماه با حضور فعالان و متخصصان حوزه‌های ارز دیجیتال، فین‌تک و پرداخت در ایوان شمس برگزار شد. در این رویداد که از ساعت ۱۲ ظهر شروع تا ۸ شب ادامه داشت، درباره موضوعات مختلف صنعت رمزارز صحبت شد.

به گزارش تریبون‌نیوز،‌ وحید شامخی، معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس، اولین سخنران نوزدهمین رویداد فیناپ بود. او در ابتدای ارائه‌اش با عنوان «جهان با من برقص!» درباره نام‌گذاری این ارائه و الهام‌ گرفتن از فیلم سروش صحت گفت و «جهان» متمرکز و غیرمتمرکز مالی را با «جهان» سریال مقایسه کرد. او سپس توضیحاتی را درباره دنیای مالی متمرکز و غیرمتمرکز داد و گفت: «براساس نظرسنجی‌ای که انجام شده، حتی در کشورهای توسعه‌یافته نیز سرعت پرداخت، امنیت، تجربه کاربری و اعتماد از دغدغه‌های کسب‌وکارهای حوزه پرداخت هستند.» او همچنین به قراردادهای هوشمند و کاهش واسطه‌ها در دنیای مالی غیرمتمرکز اشاره کرد.

 

معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس، در ادامه تاریخچه کوتاهی از دنیای مالی غیرمتمرکز را ارائه کرد و سپس از حقایق این بازار مالی غیرمتمرکز گفت:‌ «ارزش بازار رمزارزها حدود ۱۰ درصد بازار طلا در دنیاست و بیت‌کوین یکی از ۱۰ دارایی برتر جهان است. پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده حداقل یک میلیارد کاربر رمزارزی داشته باشیم. داده‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر ۶۰۰ میلیون نفر مالک دارایی‌های رمزارز هستند.»

وحید شامخی، معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس

شامخی، توضیح داد که براساس آمار، کشورهای مختلف جهان در حوزه‌های ارز دیجیتال فعال هستند و نمی‌توان به این نتیجه رسید که فقط کشورهای توسعه‌یافته در زمینه رمزارزها و دارایی‌های غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند. در ارائه معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس به رشد فعالیت‌های حوزه ارز دیجیتال در ترکیه اشاره می‌شود و او در این خصوص توضیح می‌دهد:‌ «طبق آن‌چه داده‌ها نشان می‌دهد،‌ از هر پنج ترکیه‌ای دو نفر روی رمزارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این به معنای آن است که حدود ۴۰ درصد از ترکیه‌ای‌ها رمزارز خریده‌اند.» او رمزارزها را یکی از دارایی‌های قابل اعتماد برای اقشار کم‌ درآمد در جهان دانست و توضیح داد که « کاربران ایرانی حوزه رمزارزها در سال‌های اخیر افزایش یافته که نشان‌دهنده این است که این حوزه مورد پذیرش بسیاری از حوزه‌ها قرار گرفته است. بیشتر فعالیت کاربران رمزارزی ایران نیز در بخش هولد (نگه‌داری رمزارز)، معامله، پرداخت و سرگرمی است.»

احمد وطنی، مدیرعامل ونسی،

احمد وطنی، مدیرعامل ونسی، دومین سخنران رویداد فیناپ بود. وطنی در ارائه‌اش با عنوان «بلای نکول»‌ در مورد عملکرد پلتفرم‌های وام‌دهی و شرایط دریافت وام با وثیقه‌های رمزارزی صحبت کرد. او معتقد است در مدل وام‌دهی با ارزهای دیجیتال نکول کمتر اتفاق می‌افتد. مدیرعامل ونسی در ارائه‌اش به این موضوع اشاره کرد که پلتفر‌م‌های پذیرش وثیقه در این موارد ضامن شخص وام‌گیرنده می‌شود. مدیرعامل ونسی در ادامه به بررسی سازوکار، چالش‌ها و ارزیابی ریسک پلتفرم‌های وام‌دهی پرداخت.

پول خصوصی آری یا خیر؟

در ادامه این رویداد،‌ پنل گفت‌وگو «پول خصوصی: تکامل پول در عصر کریپتونومی» اجرا شد. امیررضا عبدلی، پژوهشگر و مترجم کتاب خصوصی‌سازی پول، نیما نامداری، مدیرعامل پلتفرم کارنامه و تحلیلگر اقتصاد دیجیتال، شهرام شریف، دبیر گروه فناوری فردای اقتصاد و امیرحسین خالقی، پژوهشگر اقتصاد سیاسی در این پنل حضور داشتند و درباره روند توسعه پول و پول‌های دولتی و خصوصی صحبت کردند.

مترجم کتاب خصوصی‌سازی پول در این پنل توضیحاتی را درباره کتاب و ایده‌ی فردریش فون هایک، درباره خصوصی‌سازی و در جریان بودن پول مطرح کرد. امیرحسین خالقی، در این پنل و با توجه به ایده کتاب «خصوصی‌سازی پول» گفت:‌ «بزرگترین اسلحه دولت‌ها پولی است که در آن جریان دارد و پول خصوصی اگرچه یک ایده تکراری است اما ضرورت است.» خالقی در توضیح صحبت‌هایش نگاهی به تاریخچه پول در جهان داشت. نیما نامداری، برخلاف خالقی بر این باور است که پول خصوصی یک موضوع ناشناخته و تازه نیست و چه‌بسا که در طول تاریخ از پول دولتی نیز رایج‌تر است.

پنل گفت‌وگو «پول خصوصی: تکامل پول در عصر کریپتونومی»

مدیرعامل کارنامه همچنین گفت که باید بین پول خوب، پول سالم، پول دولتی و پول خصوصی تفاوت قائل شویم چون این موارد با هم متفاوت هستند و هر کدام را با ذکر مثال توضیح داد. در ادامه این پنل به رمزارزها و توکن‌سازی اشاره شد و نیاز آن‌ها در بازار جهانی. خالقی، در این پنل وجود دارایی‌های رمزارزی را یک امر ضروری دانست و گفت: «حتی اگر رمزارزها به وجود نمی‌آمدند و ما نسبت به دارایی‌های دیجیتال هیچ پیش‌زمینه‌ای نداشتیم، باز هم نیاز به داشتن این دارایی‌ها حس می‌شد.»‌

اعتماد به رمزارزها بیشتر است!

علی فضایلی، مدیر محصول تومن، در رویداد فیناپ به موضوع «پول، اعتماد و دارایی‌های نوین» پرداخت. فضایلی، ارائه‌اش را با توضیح درباره روند توسعه پول و دارایی‌ها از زمان اولین معامله طلا به‌عنوان پول شروع کرد. سپس این داستان که از قرن ۱۸ میلادی شروع شده بود را تا رسیدن به دنیای رمزارزها دنبال کرد. او گفت: «پیش‌بینی می‌شود گردش مالی بازار سرمایه به‌صورت روزانه ۱۸۰ میلیون دلار است که سهم بازار رمزارزها از این گردش مالی ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار بوده و نقدشوندگی آن آنی است.» مدیر محصول تومن در ادامه به کارکردهای بازار ارزهای دیجیتال توضیح داد.

سجاد شاهی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر اجرایی زیبال

سجاد شاهی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر اجرایی زیبال، در ادامه این رویداد در مورد صنعت پرداخت (PayTech) صحبت کرد و توضیح داد که کاربران رمزارزی به دلیل شفافیتی که در این بازارها وجود دارد، نسبت به این بازار علاقه‌مند هستند. مدیر اجرایی زیبال در ارائه‌ خود تفاوت بازار ارزهای دیجیتال در ایران و سایر کشورها را بررسی کرد و گفت که تجربه پرداخت در ایران با سایر کشورهای جهان متفاوت است. او در صحبت‌هایش تکامل صنعت پرداخت و پلتفرم‌های پرداخت رمزارزی را مورد بررسی قرار داد.
سجاد شاهی در ادامه صحبت‌هایش به مصمم بودن پرداخت‌کنندگان رمزارزی اشاره کرد و گفت کاربران رمزارزی نسبت به کاربرانی که از درگاه پرداخت‌های فیات استفاده می‌کنند، ۲۲ درصد سریع‌تر از پرداخت‌هایشان را انجام می‌دهند.

علی جهانی، هم‌بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره بیت‌پین

علی جهانی، هم‌بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره بیت‌پین، سخنران بعدی این رویداد بود که در مورد امنیت دارایی در صرافی‌ها، اثبات ذخایر (PoR) و راهکارهای بیت‌پین برای افزایش شفافیت در این زمینه‌ها صحبت کرد. جهانی با توضیح راه‌حل‌هایی مانند اثبات دانش صفر یا ZK، تابع هش و درخت مرکل به بررسی مسئله امنیت صرافی‌ها پرداخت.

صنعت بلاک‌چین؛ حکمرانی یا نابودی؟

دومین پنل رویداد فیناپ «صنعت بلاک‌چین؛ حکمرانی یا نابودی؟» نام داشت و مجتبی توانگر، رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، امیرحسین مردانی، مدیرعامل بیت‌پین، علی روحانی، معاون سیاست‌گذاری وزارت اقتصاد، عباس آشتیانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن بلاک‌چین، مهدی فاطمیان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک،‌ امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس و پوریا آسترکی، سردبیر پژوهشنامه بلاکچین حضور داشتند و درباره چالش‌های قانون‌گذاری صنعت بلاک‌چین صحبت کردند. در این پنل هر کدام از این افراد با توجه به فعالیت‌هایشان، مسئله قانون‌گذاری و تهدید یا فرصت بودن رمزارزها را مورد بررسی قرار دادند.

دومین پنل رویداد فیناپ «صنعت بلاک‌چین؛ حکمرانی یا نابودی؟»

آشتیانی در این مورد گفت: «بلاک‌چین از همان ابتدا از نظر اقتصادی در جهان با ابهاماتی همراه بود و پذیرش‌ آن هنوز چالش‌هایی دارد. با این حال این دارایی‌ها از ۲۰۱۹ به بعد رشد قابل توجهی را تجربه کردند و یکی از دلایل این پذیرش‌ ایجاد CBDC ‌یا ارزهای ملی بود. رفتاری که مردم جهان با رمز ارزها دارند درست مانند خرید طلا یا دیگر دارایی‌هاست و به فناوری این دارایی‌های دیجیتال توجه نمی‌کنند که همین مسئله به رشد اقتصادی این دارایی‌ها کمک می‌کند.»

رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک و مدیرعامل زیبال با اظهار نگرانی از عدم شفافیت مسائل مرتبط با قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال، تاکید کرد که در زمینه سیاست‌های پولی و رمزارزها به گفت‌وگوی بیشتری نیاز است.

توانگر، به‌عنوان یکی از افراد فعال در حوزه قانون‌گذاری و حکمرانی در این پنل گفت: «هوش مصنوعی و بلاک‌چین در حال توسعه هستند و لبه دانش به حساب می‌آیند. در سه سال گذشته با همت افراد فعال در اکوسیستم رمزارزی دانشنامه بلاک‌چین آماده شده است. اما یادگیری دانش صرفاً از طریق کتاب انجام نمی‌شود و گفت‌وگوها هستند که در رشد دانش و تعامل مهم‌اند. مجلس ابتدا تمرکزش را روی استخراج گذاشته بود و پس از گفت‌وگو با فعالان این حوزه کم‌کم در زمینه تبادل نیز اتفاقاتی افتاد و در سال ۱۴۰۰ موضوعاتی چون ستاد ملی رمزارز مطرح شد.» این نماینده مجلس، در ادامه به مصوبه توسعه رمزدارایی‌ها اشاره کرد و گفت: «وزارت اقتصاد و دارایی در مورد رمزارزها نگاه تنظیم‌گری داشت ولی نگاه بانک مرکزی در این زمینه رقابتی بوده است.»

محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس

پس از پایان دومین پنل گفت‌وگو، محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس، درباره توکن‌سازی دارایی‌های واقعی و تسهیل سرمایه‌گذاری صحبت کرد.

صادق رضایی، مدیر ارشد اجرایی هیپو والت

صادق رضایی، مدیر ارشد اجرایی هیپو والت، یکی دیگر از سخنرانان این رویداد بود که با صحبت درباره اولین‌باری که یک ربات به انسان دروغ‌ گفته، حال و هوای فیناپ را عوض کرد. ارائه رضایی درخصوص تازه‌ترین فناوری‌ها و هوش مصنوعی بود و او در ادامه مسیری را که اوپن‌ای‌آی برای اعتبارسنجی داده‌ها طی کرده را بازگو کرد و از نقش هوش‌ مصنوعی در زندگی روزمره انسان‌ها گفت.

هزاد ناصرفلاح، مدیر بازاریابی دیجیتال سایت ارز دیجیتال

ارائه بعدی در رویداد فیناپ به بهزاد ناصرفلاح، مدیر بازاریابی دیجیتال سایت ارز دیجیتال اختصاص داشت. او درباره گزارش جامع ارزهای دیجیتال ایران که توسط این سایت منتشر شده و در حال به‌روز شدن است، صحبت کرد و از سهم قانون‌گذار و سهم کسب‌وکارهای فعال این حوزه در رشد اکوسیستم رمزارزی ایران گفت.

جواد بهره، رئیس هیئت‌مدیره بیت‌مکس

جواد بهره، رئیس هیئت‌مدیره بیت‌مکس، ارائه‌اش با عنوان «فراتر از سنت‌ها از آغاز تا دارایی‌های دیجیتال» را با توضیح در خصوص انواع بازارهای مالی شروع کرد و در نهایت به دلیل محبوبیت بازارهای رمزارزی پرداخت. او همچنین به انواع سرمایه‌گذاری اشاره و ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری رمزارزی مانند بیت‌مکس را بازگو کرد.

ناصر حکیمی، معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی

بخش پایانی نوزدهمین رویداد فیناپ به دنیای دیفای اختصاص داشت و ناصر حکیمی، معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در این قسمت از رویداد به پلتفرم‌های غیرمتمرکز اشاره کرد رابطه با سفر از فضای فین‌تک تا دنیای دیفای صحبت کرد. به باور حکیمی، «هیچ نهاد حاکمیتی‌ و تنظیم‌گری در دنیای دیفای وجود ندارد» و تفاوت‌های مربوط به انواع دیفای را توضیح داد.

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار تریبون‌نیوز
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها