تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403

اتاق خبر اتاق بازرگانی تهران

بزرگترین مانع توسعه صادرات، پیمان‌سپاری ارزی است
رئیس اتاق تهران در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران تصریح کرد:

بزرگترین مانع توسعه صادرات، پیمان‌سپاری ارزی است

بزرگترین مانع توسعه صادرات، پیمان‌سپاری ارزی است

محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در بازدید از ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران که با نام ایران اکسپو شناخته می‌شود، با اشاره به مشکلاتی مانند تحریم و قطعی روابط بانکی که نقل‌وانتقال پول را بسیار سخت کرده است، از پیمان‌سپاری ارزی به عنوان اصلی‌ترین مانع توسعه صادرات غیرنفتی کشور یاد کرد.

به گزارش تریبون‌نیوز به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، ششمین نمایشگاه ایران اکسپو با هدف ارائه توانمندی‌های صادراتی کل کشور با همراهی وزارت کشور، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، سازمان توسعه تجارت، اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران، اتاق‌های استان‌ها و مشترک از روز شنبه هشتم اردیبهشت‌ماه در محل دائمی‌ نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرده است.

اتاق‌ بازرگانی تهران نیز در این دوره از نمایشگاه ایران اکسپو در دو سالن ۴۱ و ۳۵ در غرفه‌های استان تهران و اتاق‌ بازرگانی حضور دارد و پذیرای بازدیدکنندگان و تجار کشورهای مختلف است. براساس گفته‌های رئیس اتاق تهران، امسال اتاق بازرگانی در نمایشگاه ایران اکسپو نقش قابل توجه‌ای دارد و بخش اعظمی از سالن ۳۵ نمایشگاه بین‌المللی تهران در اختیار اتاق بازرگانی ایران، اتاق‌ تهران، اتاق‌های دیگر استان‌ها و اتاق‌های مشترک بازرگانی می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در نخستین روز از برپایی نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ از بخش‌های مختلف این نمایشگاه بازدید کرد.

 محمود نجفی‌عرب ابتدا از غرفه اتاق تهران در سالن‌های ۴۱ و ۳۵ بازدید کرد و سپس به غرفه‌های اتاق‌های بازرگانی مشترک مانند اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان، اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان، اتاق مشترک بازرگانی ایران و کویت،‌ اتاق مشترک بازرگانی ایران و استرالیا و کمیته مشترک بازرگانی ایران و آفریقای جنوبی رفت و با روسای این اتاق‌های مشترک درباره چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و صادرات محصولات به کشورهای هدف صحبت کرد.

رئیس اتاق تهران همچنین از پاویون فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران در سالن خلیج‌فارس دیدن کرد و در پایان، با فعالان حوزه دارو و مواد شیمیایی مانند مدیران شرکت‌های دارویی رازک، شهید قاضی و فارابی و مدیریت تجارت دانا سپند گفت‌وگویی کوتاه داشت.

نجفی‌عرب در جریان بازدید از نمایشگاه ایران‌اکسپو اعلام کرد: در سالن ۴۱ که وزارت کشور آن را در اختیار دارد، تمام استاندار‌ی‌ها با همراهی اتاق‌های بازرگانی‌شان حضور دارند. به همین خاطر، اتاق بازرگانی تهران غرفه مشترکی با استانداری تهران در سالن ۴۱ نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران دارد. در واقع، اتاق‌های بازرگانی استانی براساس زنجیره ارزش‌هایی که اولویت هر شهر است، غرفه‌هایشان را مدیریت می‌کنند.

رئیس اتاق تهران اعلام کرد که باتوجه به اولویت‌های استان تهران و براساس سیاست‌های اتاق تهران در دوره جدید، پوشاک و دارو دو زنجیره ارزش برای جذب سرمایه‌گذاری در تهران هستند. از دیگر اولویت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات در اتاق تهران می‌توان به صنعت، معدن، بازرگانی و خدمات اشاره کرد.

محمود نجفی‌عرب با تاکید بر این مساله که دیپلماسی اقتصادی نقش بسیار پررنگی در توسعه صادرات دارد، پیمان‌سپاری ارزی را یکی از موانع مهم در حوزه صادرات و ارائه‌ توانمندی‌های صادراتی کشور عنوان کرد و گفت: «ما در بخش‌های مختلف صنعت و خدمات، توانمندی‌های صادراتی بسیاری داریم. اما متاسفانه نبود زیرساخت‌های مناسب سبب شده تا آن‌طور که باید و شاید در حوزه صادرات پیشرفت نکنیم. باید بتوانیم مراودات سیاسی‌مان را با دیگر کشورها گسترش دهیم تا در زمینه صادرات رشد را تجربه کنیم.»

رئیس اتاق تهران افزود: «متاسفانه مسئله نقل‌وانتقالات مالی که از تبعات تحریم‌های بانکی است، هم در حوزه صادرات و هم در حوزه واردات آسیب‌هایی را به کشور وارد کرده است. این موضوع باعث شده تا نتوانیم در خیلی از زمینه‌ها، محصولات ایرانی را صادر کنیم. برای همین، فکر می‌کنم باید کشورهای منطقه و صادرات به افغانستان، عراق و روسیه را جدی بگیریم. در سال گذشته شاهد کاهش صادرات به عراق و دیگر کشورهای منطقه بودیم که نگران‌کننده‌ است.»

نجفی‌عرب، تاکید کرد که اتاق تهران برای توسعه صادرات اهدافی را مشخص کرده و در این زمینه تلاش می‌کند. او در پایان صحبت‌های خود افزود: «در صورتی که مسئله پیمان‌سپاری ارزی برطرف شود، شاهد رشد صادرات در زمینه‌های مختلف خواهیم بود.»

لازم به ذکر است که نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ از روز شنبه ۸ اردیبهشت آغاز شده و تا روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

اتاق خبر اتاق بازرگانی تهران

آخرین اخبار اتاق خبر اتاق بازرگانی تهران
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها