تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
شنبه 29 اردیبهشت 1403

اتاق خبر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

گزارش معاونت پژوهش و آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای منتشر شد؛

افزایش میانگین سنی بازیکنان موبایلی در ایران

معاونت پژوهش و آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، گزارشی را با عنوان «نمای نزدیک 1400- پلتفرم موبایل» منتشر کرده است. براساس این گزارش که هدف آن پیمایش ملی مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران است، تعداد بازیکنان بازی‌های موبایلی در ایران از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۸/۱۱ درصد رشد داشته است. تعداد بازیکنان موبایلی در ایران از ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۴ به ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

همچنین، طبق اعلام گیمرهای سراسر کشور، ۹۶ درصد از آن‌ها از تلفن همراه خود برای بازی استفاده می‌کنند. نکته قابل توجهی که در این گزارش وجود دارد، تماشای بازی استریمرها توسط علاقه‌مندان به بازی‌های موبایلی از طریق یوتیوب است. ۲۲ درصد از بازیکنان موبایلی ایرانی با وجود فیلتر بودن یوتیوب، از این پلتفرم برای تماشای استریمرها استفاده می‌کنند. سهم پلتفرم‌های بومی مانند آپارات، در این بخش ۱۸ درصد است.

یافته‌های این گزارش، بازیکنان را در ۳ دسته علاقه‌مند، مصمم و حرفه‌ای شناسایی کرده است. حرفه‌ای‌ها با فراوانی ۱۱/۵ درصد، کمترین دسته را در بین بازیکنان بازی‌های موبایلی به خود اختصاص داده‌اند.

تعداد بازیکنان موبایلی در ایران از سال ۹۴ تا ۱۴۰۰

افزایش میانگین سنی بازیکنان موبایلی در ایران

گزارش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد که میانگین سنی بازیکنان ایرانی در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۱ سال بوده و در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ سال رسیده است. همچنین، طبق این گزارش میانگین سنی بازیکنان موبایلی در شهرهای مرکزی کشور نسبت به روستانشینان و کسانی که در شهرهای دیگری ساکن هستند، بیشتر است. میانگین سنی مصرف بازی‌های موبایلی در روستانشین‌ها ۲۳ سال است. این در حالی است که میانگین سن بازیکنان مرکزنشین ۲۷ سال بوده است.

میانگین سنی بازیکنان موبایلی در ایران

بازیکنان موبایلی در تهران کم‌تر هستند

بوشهر، خراسان‌جنوبی، قزوین و لرستان بیشترین بازیکنان موبایلی را در کشور داشته‌اند. نکته قابل توجه درباره این پیمایش این است که یزد، استان مرکزی و تهران کمترین نسبت بازیکنان موبایلی را داشته‌اند.
بازیکنان موبایلى حداقل 1 ساعت در هفته وبه طور میانگین 71 دقیقه در روز را در پلتفرم‌های موبایلی بازى مى‌کنند. بررسى میانگین زمان بازى در بازیکنان موبایلى نشان مى‌دهد که مردان بیش از زنان و بازیکنان حرفه‌اى بیشتر از سایر گروه‌ها براى بازى‌هاى موبایلى زمان صرف مى‌کنند.

تعداد بازیکنان به تفکیک شهرها

 

تبلت یا گوشی هوشمند، مسئله این است!

براساس گزارش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بازیکنان موبایلی در ایران ترجیح می‌دهند که با گوشی‌های هوشمند خود بازی کنند و به همین خاطر ۹۵/۸ درصد بازیکنان از موبایل و ۱۳/۶ درصد از تبلت برای بازی استفاده می‌کننند. همچنین وضعیت پلتفرم‌هاى بازى نشان مى‌دهد که 67 درصد از بازیکنان موبایلى تنها با یک پلتفرم بازى مى کنند.

تبلت و گوشی

یکى دیگر از شاخص‌هاى مورد بررسى در این پژوهش میزان تمایل بازیکنان موبایلى به تماشاى بازى دیگران بر روى موبایل، کنسول یا رایانه بوده است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که نزدیک به نیمى از بازیکنان موبایلى علاقه‌مند به تماشاى بازى دیگران هستند.

با بررسى روش تماشاى بازى در بازیکنان موبایلی، روشن شد که بالغ بر ۱۷درصد از بازیکنان با استفاده از پلتفرم‌هاى داخلى نظیر آپارات به تماشای بازی دیگران پرداخته‌اند که این موضوع به ویژه در گرو‌ه‌های سنى کودک و نوجوان اهمیت بسیاری دارد. این پژوهش به ظرفیت‌هاى داخلى براى توسعه صنعت بازى اشاره دارد، که با بررسى رده سنى ۲ تا ۱۸ سال مشخص شد ۵۰ درصد از مخاطبان آپارات را این گروه تشکیل می‌دهند که بر همین اساس، مى‌توان گفت که فراغت زمانى در بین این گروه، تماشاى بازى را به شکل جدید مصرف فرهنگی در کودکان و نوجوانان ايرانی بدل کرده است. همچنین، نزدیک به نیمی از بازیکنان به صورت فیزیکی و حضوری به تماشای بازى دیگران می‌پردازند.

پلتفرم‌های تماشای استریم بازی

 

طبق این گزارش، ۱۰ درصد از گیمرهای ایرانی از بازی‌ها خرید می‌کنند و اگر این سهم را برای تمامی گیمرهای ایرانی بسنجیم، به رقم ۲۳ درصد می‌رسیم. بازی‌های معمایی-فکری محبوب‌ترین بازی در بین گیمرهای موبایلی ایرانی هستند و پس از آن ژانرهای بتل رویال، تفننی (امتیازی)، استراتژی و ورزشی قرار دارد. «کال آف دیوتی» محبوب‌ترین بازی در بین بازیکنان ایرانی است و پس از آن بازی‌های «کلش آف کلنز»، «فوتبال»، «آمیرزا» و «پابجی موبایل» بین گیمرهای ایرانی محبوب هستند.

بازی‌های موبایلی محبوب ایرانی‌ها

لازم به ذکر است که بازار بازى‌هاى موبایلى در حال رشد است و انتظار مى‌رود که این بازار در سال‌هاى آینده به رشد خود ادامه دهد. با افزایش تعداد کاربران گوشى‌هاى هوشمند، ظهور فناورى‌هاى جدید مانند بازى‌هاى ابرى و واقعیت افزوده، بازى‌هاى موبايلى به شـکل محبوبی از سرگرمی در سراسر جهان تبدیل شده‌‌اند.
به طور کلی مى‌توان گفت که آینده بازى‌هاى موبایلی درخشان و رو به رشد به نظر مى‌رسد. چرا که توسعه دهندگان مى‌توانند از ظرفیت‌هاى جدیدی مثل بلاک‌چین و متاورس بهره بگیرند. در حقیقت مى‌توان گفت که بازیکنان در حال حاضر انتخاب‌های بیشتری نسبت به فضاى بازى‌هاى موبایلی دارند.

اتاق خبر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

آخرین اخبار اتاق خبر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای
دومین نشست رویداد «بازی‌آرا» با حضور سرمایه‌گذاران، تیم‌های بازی‌ساز و منتورها رقابت دو بازی ایرانی برای کسب جایزه نخست فستیوال MENA Games Industry Awards 2024 بازیکنان پلتفرم کنسول در ایران افزایش یافت باید جایگاه ناشران در صنعت بازی‌سازی معرفی و تقویت شود جایزه بهترین بازی موبایل و تبلت «گیم کانکشن» آمریکا به بازی‌ساز ایرانی رسید مهلت ارسال آثار به رویداد «بازی‌آرا» تمدید شد بازی‌های رایانه‌ای فرصتی مغتنم است تداوم همکاری مشترک ایران و روسیه در حوزه‌های صنعت بازی بازی، ابزاری برای حرف زدن با جامعه است بازی ایرانی «امپراطورهای قلابی» نامزد دریافت چهار جایزه از «گیم کانکشن آمریکا» آغاز رویداد «بازی‌آرا» برای طراحی بازی‌هایی با محتوای ایرانی اسلامی اردوی آموزش بازی‌سازی به ایستگاه ملارد رسید دو سرپرست جدید در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای منصوب شدند نامزدهای غزال زرین نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر اعلام شدند توزیع بلیط اختتامیه نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها