تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
شنبه 22 اردیبهشت 1403

اتاق خبر بانک مرکزی

ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، فرزند و وام مسکن فرزند سوم و بیشتر به شبکه بانکی

قانون پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به شبکه بانکی ابلاغ شد

ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، فرزند و وام مسکن فرزند سوم و بیشتر به شبکه بانکی

بانک مرکزی بندهای مرتبط با قانون بودجه سال 1403 در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، فرزند‌آوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (برای خانواده‌های فاقد مسکن که از 01‏/01‏/۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند) را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش تریبون‌‌نیوز، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، براساس بند (ث) تبصره (13) قانون بودجه سال 1403 کل کشور مقرر شده است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب 20‏‏/12‏‏/1396، قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و تسهیلات موضوع ماده (۷۷) قانون الحاق برخی مواد به تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند، از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه اعم از جاری و پس‌انداز شبکه بانکی پس از کسر سپرده قانونی حداقل 2 میلیون میلیارد ریال به قرض‌الحسنه ازدواج، فرزند‌آوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن و دیگر موارد ذکرشده در قوانین فوق اختصاص داده و از طریق بانک های عامل (به تشخیص هیئت عالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) پرداخت گردد و در صورت عدم کفایت منابع، اولویت‌بندی و ترتیب اعطای تسهیلات به موارد مذکور در این بند به ترتیب شامل تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن به شرح زیر اقدام کند.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

جزء(1)‏- تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج (موضوع ماده (68) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)؛

1‏-1‏- تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از 01‏/01‏/1399 بوده، مبلغ سه میلیارد ( 3,000,000,000) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است.

2‏-1‏- تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (3,500,000,000) ریال است.

جزء(6)‏‏- مسئولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط است. عدم اجرای هریک از بندهای این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است .

جزء(8) ‏‏-پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آن‌ها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آن‌ها یا سایر دارایی‌های مالی او یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

جز(9)‏‏- تسهیلات موضوع این بند از حکم موضوع ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 29‏‏/7‏‏/1363 مستثنی است.

براین اساس، سهمیه در نظر گرفته شده جهت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج طی فروردین‌ماه سال 1403 برای بانک ها ارسال شده است. بدیهی است، پس از نهایی شدن سهمیه سالانه برای پرداخت تسهیلات مذکور مراتب به همراه دستورالعمل مربوطه به آن بانک اعلام خواهد شد. لازم به ذکر است متقاضیانی که قبلاً در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده‌اند، در اولویت پرداخت تسهیلات یادشده هستند و تسهیلات مذکور با توجه به شرایط متقاضی، برای کلیه افراد در صف مطابق با مبالغ مندرج در قانون بودجه سال 1403 کل کشور قابل پرداخت خواهد بود.

تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری

جزء (2)‌‏- تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری (موضوع ماده (۱۰) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت):

برای فرزندانی که از 1‏/1‏/1400 به بعد به دنیا آمده‌اند با رعایت شروط مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به شرح زیر پرداخت می‌شود:

1‏-2‏- به ازای فرزند اول چهارصد میلیون (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

2‏-2‏- به ازای فرزند دوم هشتصد میلیون (۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

2‏-3‏- به ازای فرزند سوم یک میلیارد و دویست میلیون (1.200.000.000) ریال

4‏-2‏- به ازای فرزند چهارم یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.5۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

5‏-2‏- به ازای فرزند پنجم و بیشتر دو میلیارد (2.0۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال.

جزء(6)‏- مسئولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط است. عدم اجرای هریک از بندهای این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است .

جزء(8) ‏-پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی او یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

جز(9)‏- تسهیلات موضوع این بند از حکم موضوع ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 29‏/7‏/1363 مستثنی است.

بر این اساس، سهمیه در نظر گرفته شده جهت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند طی فروردین‌ماه سال 1403 برای بانک ها ارسال شده است. بدیهی است، پس از نهایی شدن سهمیه سالانه برای پرداخت تسهیلات مذکور مراتب به همراه دستور العمل مربوطه به آن بانک ارسال خواهد شد. لازم به ذکر است متقاضیانی که قبلاً در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده‌اند، در اولویت پرداخت تسهیلات یادشده است و تسهیلات مذکور با توجه به شرایط متقاضی، برای کلیه افراد در صف مطابق با مبالغ مندرج در قانون بودجه سال 1403 کل کشور قابل پرداخت خواهد بود.

تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن

“جزء(3)‏- تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (با رعایت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت):

این تسهیلات برای خانواده‌های فاقد مسکن که از 01‏/01‏/۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند به میزان سه میلیارد (3.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است.

جزء(6)‏‏‏- مسئولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط می‌باشد. عدم اجرای هریک از بندهای این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است .

جزء(8) ‏‏‏-پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

جز(9)‏‏‏- تسهیلات موضوع این بند از حکم موضوع ماده (۱۰) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 29‏‏‏/7‏‏‏/1363 مستثنی است. بر این اساس سهمیه بانک، توزیع استانی و دستور‌العمل مربوطه متعاقباً به بانک‌ها ارسال خواهد شد.

اتاق خبر بانک مرکزی

آخرین اخبار اتاق خبر بانک مرکزی
سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی دو برابر شد سهم ۳۵۰ همتی تامین مالی زنجیره‌ای در سال ۱۴۰۳ سیاست تثبیت نرخ ارز برای واردات کالاهای اساسی ادامه خواهد یافت نرخ رشد نقدینگی در پایان سال گذشته به 24.3 درصد رسید جریمه دیرکرد تسهیلات کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه بخشیده می‌شود ۱۰۰ همت تسهیلات قرض‌الحسنه به تولید اختصاص یافت قانون پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به شبکه بانکی ابلاغ شد ابلاغ مصوبه هیئت وزیران در خصوص حداقل سرمایه مورد نیاز تاسیس موسسات غیربانکی تامین ارز مورد نیاز طرح‌های توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران اتمام حجت بانک مرکزی با مدیران شش بانک به اتهام نقض نرخ سود سپرده‌های بانکی پول‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی بررسی شد وام ودیعه مسکن در سال جاری، دو برابر شد نتیجه سی‌‌ویکمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی اعلام شد رشد 28درصدی شبکه بانکی در پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج تعیین نرخ سود اوراق سپرده خاص براساس بازدهی پروژه
آخرین اخبار منتشر شده
اهمیت ویژه صنایع خلاق در گسترش تعاملات فرهنگی در مقیاس بین‌المللی افتتاح مرکز پردازش شاپ ام‌آی‌تی در تهران بازگشت به هنر تاریخی زیستن در بحران و قرار در بی‌قراری؛ ناجی ایران امروز پرو لباس با هوش مصنوعی، راه‌حلی برای خرید آسان پوشاک در اینترنت افزایش سهم صنایع خلاق در اقتصاد با رویداد مانوین  ۱۰ شرکت مستقر در مرکز رشد فناوری نخبگان در اینوتکس ۲۰۲۴ گذر از رویای تک‌شاخ به واقعیت غزال فناوری با برنامه بنیان‌گذار موثر ۱۵۲ تفاهم‌نامه به ارزش ۲۳ هزار میلیارد ریال یک میلیارد دلار قرارداد بین وزارت نفت و دانش‌بنیان‌ها منعقد شد قشم یک جزیره نو آور و فناور است اولین شهرک نوآور و هوشمند شیلات و گلخانه‌ای در اینوتکس ۲۰۲۴ راه‌اندازی شد اولین رویداد ملی آداک معرفی شد تفاهم‌نامه صندوق توسعه فناوری‌های نوین و صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی سنگ آهن مرکزی دانش فنی تکنولوژی طرح تبدیل دی‌اکسید کربن به متانول با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری ثبت شد آغاز عملیات حفاری پروژه فیبر نوری مبین‌نت در شهر سقز
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها