تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

اتاق خبر اتاق بازرگانی ایران

فرزین فردیس
فرزین فردیس عضو هیات نمایندگان اتاق ایران:

شش مرجع تقلید مخالفتی با تعطیلی شنبه ندارند

فرزین فردیس

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران از اظهار نظر تعدادی از مراجع تقلید مبنی بر بدون اشکال بودن تعطیلی روز شنبه خبر داد و گفت: برخی توجیه‌های فقهی و شرعی برای تعطیل نشدن شنبه نادرست است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، گفت: تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه، با کاهش تطبیق ایام تعطیل ما و کشورهای دنیا، فرصت‌های تجارت بین‌الملل کشور را محدودتر خواهد کرد.

فرزین فردیس در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، با تشریح تبعات داخلی و خارجی تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه، ادامه داد: با دو روزه شدن تعطیلات هفته، حدود 10 تا 15 درصد ساعت کار کاهش خواهد یافت. اگرچه بخش خصوصی به خوبی می‌داند بهره‌وری نیروی کار خیلی مهم‌تر از میزان و کمیت کار نیروی انسانی است، اما واقعیت این است که شرایط بنگاه‌های اقتصادی کشور به ویژه در بخش خصوصی آن‌قدر سخت است که آن‌ها فرصتی برای کارکردن بر روی بهره‌وری و ایجاد زمینه‌ها و فراهم کردن ابزارهای آن نداشته‌اند.

عضو هیات رئیسه اتاق تهران، افزود: در این شرایط وقتی یک‌باره 10 تا 15 درصد ساعت کار کاهش پیدا می‌کند خیلی از بنگاه‌ها ممکن است با چالش‌ها و تنش‌هایی با نیروی کار خود مواجه شوند. از طرفی نیروی کار این را حق خود می‌داند و از سوی دیگر کارفرما در شرایطی که حتی در برخی از شهرک‌های صنعتی نمی‌تواند نیروی کار کارآمد را پیدا کنند دچار چالش‌هایی می‌شود. شاید بهتر بود قبل از چنین مصوبه‌ای، بررسی بیشتری شده و نظرات بخش خصوصی اعمال می‌شد.

فردیس با اشاره به تبعات بین‌المللی این مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس، بیان کرد: اثر آسیب‌زننده‌تر این مصوبه متوجه اقتصاد و تجارت کشور و صادرکنندگان و واردکنندگان است. خواسته همه فعالان اقتصادی این بود که اگر قرار است دو روز تعطیلی ایجاد شود، این روز، شنبه باشد که اشتراک ما با کشورهای خارج که عمده مبادلات تجاری و فناوری ما با آن‌هاست به بیشترین میزان برسد.

او با اشاره به اظهاراتی نظیر اینکه روز تعطیل در کشور ما نباید مشابه روزهای تعطیل برخی ادیان دیگر باشد، افزود: این عجیب است. در این باره فتوای مراجع گرفته شده است. در رایزنی‌های خود با مجلس، مطلع شدیم هیات رئیسه مجلس درباره تعطیلی روز شنبه، نظر 6 مرجع تقلید را جویا شده‌اند که هیچ‌کدام مانعی برای تعطیلی شنبه از نظر فقهی و شرعی ذکر نکرده‌اند.

فردیس با اشاره به اظهار نظر معاون پارلمانی رئیس جمهور مبنی بر برقراری تماس با شرکای خارجی از طریق شبکه‌های اجتماعی در روزهای تعطیل، گفت: وقتی بانک‌ها و نهادهای مالی واسط و واحدهای کاری مورد نیاز در روز تعطیل فعال نیستند، وجود پرسرعت‌ترین اینترنت و ابزارهای ارتباطی هم اثری ندارد. در نتیجه با وجود امکانات فناوری هم با تعطیلی پنجشنبه ما فرصت کار با شرکای خارجی را از دست می‌دهیم. اگر فناوری مسئله را حل کرده بود کشورهای منطقه تا این میزان در سال‌های گذشته برای تطبیق با عرصه تجارت جهانی و پیوستن به زنجیره تولید ارزش افزوده دنیا، تقویم خود را تغییر نداده بودند.

او تأکید کرد: ما یا باید به سمت انزوای بیشتر و فاصله گرفتن از روندهای جهانی برویم و با این توهم که می‌توانیم همه چیز را در داخل بسازیم و با عوام‌فریبی کار را جلو ببریم و یا باید بپذیریم که ما هم جزئی از جامعه جهانی و زنجیره تولید ارزش جهانی هستیم و نباید خود را از این جریان حذف کنیم. این هیچ منافاتی با استقلال کشور ندارد. اما بهره‌وری، تأمین نیازهای کشور، ارزآوری از طریق صادرات فناوری و محصولات داخلی امری است که لازمه آن ارتباط با دنیاست و با دیوار کشیدن به جایی نخواهیم رسید.

عضو هیات رئیسه اتاق تهران، افزود: با تعطیلی پنجشنبه تعداد روزهایی که ما ارتباط خود را با دنیا قطع می‌کنیم بیشتر خواهد شد و به دنبال آن فرصت معرفی محصولات ایرانی به شرکای خارجی کمتر شده و بازار را به رقبای خود واگذار خواهیم کرد.

او با اشاره به برخی پیشنهادها مبنی بر تعطیل نشدن نهادهای تجاری و مالی در روز پنجشنبه، گفت: سؤال این است که چرا باید تصمیمی گرفته شود که بعد بخواهیم برای آن به طور مرتب استثنائاتی تعریف کنیم. بهتر است راه‌حل اساسی را بپذیریم تا بعداً ناچار نشویم با آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های الحاقی کاستی‌های تصمیم نادرست خود را برطرف کنیم.

فردیس گفت: این مدل ناهمگونی در فضای اقتصادی ایجاد می‌کند و نیروی کاری که ناچار است در این روزهای تعطیل سرکار برود، با نارضایتی فعالیت کرده و راندمان آن قطعاً پایین‌تر خواهد بود. پرسنل درمانی و نظامی از ابتدا مدل کاری خود را پذیرفته‌اند اما در دیگر حوزه‌های کاری این پذیرش وجود ندارد و این تصمیم احتمالی تنش زیادی به نیروی کار وارد خواهد کرد.

منبع

اتاق خبر اتاق بازرگانی ایران

آخرین اخبار اتاق خبر اتاق بازرگانی ایران
آخرین اخبار منتشر شده
آی‌هیت، نماد افتخار و نشانگر پیشرفت همه‌جانبه علمی‌ و فناوری ایران است بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور افتتاح می‌شود دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول برگزار شد وزارت امورخارجه از نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ حمایت می‌کند اکسپو فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های صادراتی استان‌هاست بخش خصوصی ستون فقرات اقتصاد کشور است بازدید امید سحرخیز معاون زیربنایی، تولیدی و اقتصادی بازرس ویژه رئیس‌جمهور از غرفه ایمیدرو زیست‌بوم نوآوری و فناوری زیر یک سقف رأی بیش از ۹۷ هزار نفر در جشنواره ولاگ فیلیمومدرسه شناسنامه‌دار کردن نوآوری‌ها، رسالت مالکیت فکری است فرصت نمایشگاه ایران اکسپو برای تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان بخش کشاورزی حضور دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 پیگیری اتاق ایران برای بهبود محیط کسب‌و‌کار و تقویت تجارت ﭘﺬﯾﺮه ﻧﻮﯾﺴﯽ اوراق ﻣﺮاﺑﺤﻪ جدید با نماد «فناپ زیرساخت ۰۷» اعمال فیلترینگ در دیسکورد و مشکلات گسترده آن
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها