تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
جمعه 14 اردیبهشت 1403

اتاق خبر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

گفت‌وگوی اختصاصی رئیس سازمان نصر کشور با تریبون‌نیوز درباره بند الحاقی ۱۰۷ برنامه هفتم توسعه
رئیس سازمان نصر کشور در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز عنوان کرد:

تحول دیجیتال با تعامل نهادهای خصوصی و دولتی شکل می‌گیرد

گفت‌وگوی اختصاصی رئیس سازمان نصر کشور با تریبون‌نیوز درباره بند الحاقی ۱۰۷ برنامه هفتم توسعه

در روزهای اخیر، مصوبات مجلس در خصوص برنامه هفتم توسعه توجه فعالان اقتصادی، به‌ویژه متخصصان حوزه‌های فناوری اطلاعات را به خود جلب کرده است. امروز چهارشنبه سوم آبان‌ماه، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مطالبه بخش خصوصی به عنوان بند الحاقی ماده ۱۰۷ لایحه برنامه هفتم گنجانده شد تا با تایید شورای نگهبان، به قانون تبدیل و همکاری‌های بخش خصوصی و دولتی گسترده‌تر شود. در همین راستا، گفت‌وگوی کوتاهی با سیدحسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور داشتیم و نظر او را جویا شدیم. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی تریبون‌نیوز با رئیس سازمان نصر کشور را می‌خوانید.

آقای هاشمی، طبق تبصره بند الحاقی ۱ ماده ۱۰۷ لایحه برنامه هفتم توسعه، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور متولی ارائه برنامه پیشنهادی در حوزه فناوری اطلاعات و هوشندسازی به دستگاه‌های اجرایی شده است. لطفا در این‌باره توضیح دهید.

یکی از موضوعات خوبی که در لایحه برنامه هفتم توسعه کشور مد نظر قرار گرفته، تدوین برنامه‌های تحول دیجیتال در تمامی دستگاه‌های اجرایی است. نکته‌ای که ما به عنوان متولی بخش خصوصی صنعت فاوا بر آن تاکید داشتیم، این بود که نمی‌شود چنین کاری را از دولت و دستگاه‌های اجرایی مطالبه کرد، اما یک حلقه تخصصی و کاربلد را در آن نادیده گرفت. به همین دلیل، تاکید داشتیم که این برنامه‌ها باید با تعامل سازمان نصر انجام شود که بزرگ‌ترین و فراگیرترین تشکل بخش خصوصی صنعت فاوا است. برای آن‌که برنامه‌ها به‌صورت تخصصی و مبتنی بر آگاهی کامل انجام شود و از تکرار بسیاری از پروژه‌های صرفا‌ دولتی که نتیجه آن را بارها و بارها دیده‌ایم نیز جلوگیری شود. خوشبختانه پیشنهاد حلقه خبرگان صنعت فاوا، که متشکل از صاحب‌نظران این حوزه است و به همت سازمان نصر تشکیل شده، مورد استقبال دولت و مجلس قرار گرفت و توانستیم این پیشنهاد را در لایحه برنامه هفتم توسعه بگنجانیم.

سازمان نصر چه رویکردی در این زمینه دارد و آیا برنامه‌‌هایی را از قبل آماده کرده است؟

با توجه به تجربه و تخصصی که در سازمان نصر وجود دارد و با اتکا به تعاملات بسیاری خوبی که شکل داده‌ایم، بستر لازم برای انجام این ماموریت کاملا فراهم است و همکاران من آمادگی دارند بعد از تصویب و ابلاغ برنامه هفتم توسعه، به سرعت فرآیند اجرایی را آغاز کنند. بخشی از نیازها برای تدوین برنامه‌های تحول دیجیتال دستگاه‌های اجرایی از قبل مشخص است و در مطالعات و بررسی‌های گذشته استخراج شده، اما بخشی نیز نیازمند تعامل دو جانبه با دستگاه‌هاست که امیدوارم به خوبی شکل بگیرد و بتوانیم به معنای واقعی تحول دیجیتال را ایجاد کنیم.

با توجه به این‌که فرآیندها در سازمان‌های اجرایی عموماً طولانی‌ست و طبق این تبصره سازمان‌ها مکلف هستند برنامه تحول دیجیتال خود را تا پایان سال اول آماده کنند، آیا نصر برنامه‌ای برای تسهیل ارائه برنامه‌های پیشنهادی در زمینه هوشمندسازی و فناوری اطلاعات دارد؟

سازمان نصر به عنوان بخش خصوصی متولی صنعت فاوا، بارها ثابت کرده است که می‌تواند پروژه‌های بسیار کلان را به خوبی مدیریت و راهبری کند. این اطمینان وجود دارد که ماموریت تعریف شده از سمت ما به خوبی و با حداکثر کیفیت و سرعت پیش برود و ما هیچ نگرانی از این بابت نداریم. با توجه به اینکه وزارت ارتباطات و مجلس شورای اسلامی هم همراهی خوبی در مسیر تدوین و تصویب این الحاقیه داشته‌اند، تصور من این است که در مسیر اجرا هم هماهنگی خوبی شکل خواهد گرفت. با این وجود شاید نیاز باشد در دولت یک متولی خاص، که می‌تواند خود وزارت ارتباطات باشد، برای پیگیری فرآیند اجرای این الحاقیه برنامه توسعه تشکیل شود تا همه دستگاه‌های اجرایی را موظف کند روند همکاری خود با سازمان نصر را تسریع کنند. این اتفاق کمک بسیار خوبی برای ما خواهد بود و می‌تواند به تحقق سریع‌تر تحول دیجیتال در دستگاه‌های اجرایی کمک کند.

با توجه به وضعیت اینترنت و تحریم‌های موجود، سازمان نصر چه چالش‌هایی را در ارائه برنامه‌های پیشنهادی در حوزه‌های فناورانه دارد؟

ما درباره وضعیت اینترنت و نیازهای این حوزه، بارها دیدگاه خودمان را مطرح کرده‌ایم و بر آن تاکید داریم؛ اما آنچه در حال حاضر مطرح است، تحول دیجیتال در دستگاه‌های اجرایی است که باید با برنامه‌های پیشنهاد سازمان نصر دنبال شود. این حوزه، تقریبا به طور کامل مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات است و ما نیز به عنوان بخش تخصصی این رویکرد را قبول داریم که خدمات و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی در فضای مجازی و حوزه دیجیتال، باید در بستر شبکه داخلی مطمئن و پایدار ارائه شود. البته قطعا در همین برنامه‌ها هم باید جنبه‌های بین‌المللی و نیازهای مبتنی بر تحولات روز جهان را در نظر گرفت که ما حتما به آن توجه خواهیم داشت و پیشنهادات مرتبط با آن را ارائه می‌کنیم.

اتاق خبر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

آخرین اخبار اتاق خبر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران
حضور دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری رویداد نوآوری بهره‌ور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش ثبت‌نام حضور در بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ آغاز شد فیلتر تمام پلتفرم‌های مرتبط با بازی کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران، ترجمه فارسی دستورالعمل PSD2 را منتشر کرد دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات همراه اول برگزار می‌شود امیدواریم در کنار دولت به عنوان یک بازوی اجرایی قرار بگیریم نشست آشنایی با خدمات مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران برگزار می‌شود به دنبال خود تنظیم‌گری در حوزه فین‌تک هستیم تمدید فرصت ارسال مستندات برای شرکت در جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات علی حکیم‌جوادی به عنوان رئیس شورای مرکزی نصر انتخاب شد اطلاعیه سازمان نصر تهران درباره‌ی «تنظیمات تاریخ و ساعت در برنامه‌های کاربردی تلفن همراه» رشد ۱۵ درصدی تولید ناخالص با همکاری همه‌جانبه دولت و بخش‌ خصوصی فاصله بخش دولتی و خصوصی را با تغییر نگرش مدیران برطرف کنیم نخستین دوره رویداد نابینایان و تحول دیجیتال برگزار می‌شود
آخرین اخبار منتشر شده
آی‌هیت، نماد افتخار و نشانگر پیشرفت همه‌جانبه علمی‌ و فناوری ایران است بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور افتتاح می‌شود دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول برگزار شد وزارت امورخارجه از نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ حمایت می‌کند اکسپو فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های صادراتی استان‌هاست بخش خصوصی ستون فقرات اقتصاد کشور است بازدید امید سحرخیز معاون زیربنایی، تولیدی و اقتصادی بازرس ویژه رئیس‌جمهور از غرفه ایمیدرو زیست‌بوم نوآوری و فناوری زیر یک سقف رأی بیش از ۹۷ هزار نفر در جشنواره ولاگ فیلیمومدرسه شناسنامه‌دار کردن نوآوری‌ها، رسالت مالکیت فکری است فرصت نمایشگاه ایران اکسپو برای تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان بخش کشاورزی حضور دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 پیگیری اتاق ایران برای بهبود محیط کسب‌و‌کار و تقویت تجارت ﭘﺬﯾﺮه ﻧﻮﯾﺴﯽ اوراق ﻣﺮاﺑﺤﻪ جدید با نماد «فناپ زیرساخت ۰۷» اعمال فیلترینگ در دیسکورد و مشکلات گسترده آن
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها