تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
شنبه 8 اردیبهشت 1403

اتاق خبر تریبون

تجارت الکترونیک ایماژ

رشد ۲۵درصدی رسانه‌های فعال در پلتفرم تریبون در سال ۱۴۰۱

در سال ۱۴۰۱ تعداد رسانه‌های حاضر در پلتفرم تریبون با رشد ۲۵درصدی به بیش از ۱۸۰۰ رسانه رسید. در سالی که گذشت دسته‌بندی «خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری» بیش‌ترین تعداد رسانه‌ها را به خود اختصاص داد و دسته‌بندی «فناوری و تکنولوژی» در جایگاه دوم قرار گرفت.

بیش‌ترین تعداد رپورتاژها در این سال به‌ترتیب در رسانه‌های ایسنا، ایلنا و افکارنیوز منتشر شده است. هم‌چنین بیش‌ترین تعداد انتشار رپورتاژ و درآمد رسانه‌ها به دسته‌بندی «خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری» اختصاص داشته است.

با وجود افزایش ۲۵درصدی تعداد رسانه‌ها، میانگین درآمد رسانه‌ها از پلتفرم تریبون در سال ۱۴۰۱ یک ‌میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. این افزایش درآمد در شش ماه دوم سال ۱۴۰۱ مشهودتر بوده و میانگین درآمد رسانه‌ها در نیمه دوم سال گذشته ۱۹درصد از شش ماه اول بیش‌تر بوده است.

حضور بیش از ۱۸۰۰ رسانه در تریبون

با اضافه شدن ۳۸۱ رسانه‌ فارسی زبان جدید به تریبون در سال گذشته، سبد بزرگ‌تری از رسانه‌ها در اختیار کسب‌وکارهایی است که از پلتفرم تریبون برای انتشار اخبار و بهینه‌‌سازی سئوی سایت خود استفاده می‌کنند.

 

حضور بیش از ۱۸۰۰ رسانه در پلتفرم تریبون در سال 1401

حضور بیش از ۱۸۰۰ رسانه در پلتفرم تریبون در سال 1401

روند رو‌به‌رشد تعداد رسانه‌های حاضر در تریبون، از زمان آغاز به کار این پلتفرم هرگز متوقف نشده است؛ تعداد رسانه‌های حاضر در تریبون با رشد ۷۰درصدی از ۸۷۴ رسانه در سال ۹۹ به ۱۴۷۲ رسانه در سال ۱۴۰۰ رسید و رشد ۲۵درصدی سال ۱۴۰۱ تعداد رسانه‌های فعال در تریبون را به‌ بیش‌ از ۱۸۰۰ رسانه رسانده است.

افزایش چشم‌گیر رسانه‌های فناوری و تکنولوژي در تریبون

هرچند افزایش تعداد رسانه‌ها جایگاه دسته‌بندی‌های مختلف رسانه‌ها در سال ۱۴۰۰ را تغییر داده است، اما دسته‌بندی «خبرگزاری و سایت‌های خبری» هم‌چنان با اختصاص ۲۲درصد رسانه‌های حاضر در تریبون به خود، پر رسانه‌ترین دسته‌بندی است. البته سهم رسانه‌های خبری از تعداد کل رسانه‌ها در مقایسه با سال ۱۴۰۰ یک درصد کاهش داشته است.

 

آمار هر دسته از رسانه های تریبون در سال 1401

آمار هر دسته از رسانه های تریبون در سال 1401

دسته‌بندی «سبک‌زندگی و مد» که در سال۱۴۰۰، ۱۷درصد رسانه‌های تریبون را در خود جای داده بود و دومین دسته‌بندی پررسانه‌ تریبون محسوب می‌شد، حالا ۱۲درصد رسانه‌ها را به خود اختصاص داده و جایگاه خود را با اختلاف به دسته‌بندی «فناوری و تکنولوژي» واگذار کرده است. براساس داده‌های تریبون، به‌ نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۱ حضور رسانه‌های «فناوری و تکنولوژی» در این پلتفرم افزایش چشم‌گیری داشته است؛ به طوری که با قرار گرفتن ۱۶درصد رسانه‌ها در این دسته‌بندی، فناوری و تکنولوژی دومین دسته‌‌بندی پر رسانه‌ تریبون است.

با وجود کاهش سهم یک درصدی و رسیدن به ۷درصد، دسته‌بندی «سرگرمی و هنر» مانند سال ۱۴۰۰، چهارمین دسته‌بندی پررسانه‌ تریبون است. دسته‌بندی «پزشکی، سلامت و زیبایی» در این سال با ارتقای ۳ رتبه‌ای و اختصاص ۷درصد رسانه‌ها به خود در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

رقابت تنگاتنگ رسانه‌ها در تعداد انتشار رپورتاژ آگهی در سال ۱۴۰۱

تغییر جایگاه‌ها به تعداد رسانه‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف محدود نمی‌شود. پرطرفدارترین رسانه‌ تریبون از نظر تعداد رپورتاژهای منتشر شده در سال ۱۴۰۱ با ۱۳۵۱ رپورتاژ به «ایسنا» اختصاص پیدا کرده است. «ایلنا» که در سال ۱۴۰۰ در صدر رسانه‌های پرطرفدار تریبون بود با وجود افزایش رپورتاژهایش در سال ۱۴۰۱، جایگاه خود را به ایسنا واگذار کرده و در رتبه‌ی دوم قرار گرفته است.

پرطرفدارترین رسانه‌های براساس تعداد رپورتاژ در سال 1401

«افکارنیوز» و «فردانیوز» در رقابت تنگاتنگ با یکدیگر و به‌ترتیب با انتشار ۱۰۲۱ و ۱۰۱۷ رپورتاژ در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. در سال ۱۴۰۰ جایگاه سوم و چهارم به «تسنیم» و «مشرق» اختصاص داشت. هم‌چنین «خبرگزاری فارس» که در سال ۱۴۰۰ با ۸۵۳ رپورتاژ در رتبه‌ پنجم رسانه‌های پرطرفدار بود در سال ۱۴۰۱ جایگاه خود را به «الف» واگذار کرده است.

در سال ۱۴۰۱، «بامردم»، «حرف‌تازه»، «مثلث‌آنلاین»، «خبرآنلاین» و «تسنیم‌نیوز» به ترتیب در جایگاه‌های ۶ تا ۱۰ رسانه‌های پرطرفدار تریبون قرار گرفته‌اند. از ده رسانه‌ برتر سال ۱۴۰۰، تنها «ایلنا»، «فردانیوز»، «الف» و «تسنیم» در فهرست ده رسانه‌ی پرطرفدار سال ۱۴۰۱ باقی ماندند.

خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری پردرآمدترین رسانه‌های ۱۴۰۱

۴۴درصد درآمد رسانه‌ها از پلتفرم تریبون در سال ۱۴۰۱ به خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری اختصاص داشته است و این دسته از رسانه‌ها با اختلاف بالاترین سهم درآمد رسانه‌های تریبون در سال گذشته را از آن خود کرده‌اند. رسانه‌های دسته‌‌ «سبک‌زندگی و مد» با اختصاص ۱۶درصد از درآمد رسانه‌ها به خود، در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند.

 

حجم درآمد مالی و تعداد رپورتاژهای منتشر شده رسانه ها در سال 1401

رسانه‌های «فناوری و تکنولوژی» و «اقتصادی، بانکی و مالی» به‌ترتیب با ۱۲ و ۸درصد سهم از درآمد کل رسانه‌ها، رتبه سوم و چهارم کسب درآمد از تریبون در سال ۱۴۰۱ را کسب کردند. به‌علاوه دسته‌بندی‌ رسانه‌های «عمومی» با ۴درصد و «پزشکی، سلامت و زیبایی» با نزدیک به ۴درصد در رتبه‌های پنجم و ششم قرار می‌گیرند.

هم‌چنین به‌لحاظ تعداد رپورتاژهای منتشر شده در هر دسته از رسانه‌ها، شش دسته‌بندی برتر به لحاظ میزان کسب درآمد در سال ۱۴۰۱ به‌لحاظ تعداد فروش نیز دقیقاً در رتبه‌های برتر قرار دارند. در سال گذشته، ۴۲درصد رپورتاژها در دسته‌بندی «خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری»، ۱۵درصد رپورتاژها در دسته‌بندی «سبک‌زندگی و مد» و ۱۱درصد رپورتاژها در دسته‌بندی «فناوری و تکنولوژی» منتشر شده‌اند.

دسته‌بندی‌های «اقتصادی، بانکی و مالی»، «عمومی» و «پزشکی، سلامت و زیبایی» به‌ترتیب با اختصاص ۷، ۶ و ۴درصد رپورتاژهای سال ۱۴۰۱ به خود در رتبه‌های چهارم، پنجم و ششم قرار گرفته‌اند.

مقایسه حجم مالی و تعداد رپورتاژهای منتشر شده در دسته‌بندی‌های مختلف نشان می‌دهد، رسانه‌های «خبرگزاری و سایت‌های خبری»، «سبک زندگی و مد»، «فناوری و تکنولوژی» و«اقتصادی، بانکی و مالی» از سایر رسانه‌ها گران‌تر هستند.

افزایش ۲۰درصدی میانگین درآمد رسانه‌ها در سال ۱۴۰۱

میانگین درآمد رسانه‌ها از پلتفرم تریبون از داده‌های ثابت گزارش‌های سالانه تریبون از سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ بوده است. داده‌‌ها نشان می‌دهد درآمد رسانه‌ها از تریبون از سال ۹۹ همواره رو به رشد بوده است و پلتفرم تریبون در این سال‌ها موفق شده به چرخه اقتصادی رسانه‌ها کمک کند. میانگین درآمد ماهانه رسانه‌ها از پلتفرم تریبون در سال ۱۴۰۱ برابر با ۶ میلیون تومان بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۰ نزدیک به یک‌میلیون تومان افزایش داشته است. افزایش ۲۰درصدی میانگین درآمد رسانه‌ها از تریبون در سال ۱۴۰۱ درحالی معنادارتر می‌شود که در کنار رشد ۲۵درصدی تعداد رسانه‌ها در این سال قرار گیرد.

 

میانگین درآمد ماهانه رسانه ها در سال 1401

 

با این حال این افزایش درآمد بیش‌تر مربوط به شش ماه دوم سال ۱۴۰۱ بوده است. میانگین درآمد هر رسانه در شش ماه اول ۱۴۰۱ برابر با پنج میلیون و ۴۲۵ هزار تومان و در شش ماه دوم سال گذشته شش میلیون و ۴۳۸هزار تومان بوده است. در شش ماه دوم ۱۴۰۱ میانگین درآمد هر رسانه از پلتفرم تریبون نزدیک به ۱۹درصد نسبت به شش ماه اول ۱۴۰۱افزایش داشته است. در مهر ۱۴۰۱ که وضعیت کشور دست‌خوش اتفاقات ناگوار بود، میانگین درآمد رسانه‌ها با افت رو‌به‌رو شد و از ۶ میلیون و ۷۵۰هزار تومان در ماه شهریور به ۴ میلیون و ۳۵۴هزار تومان در ماه مهر سقوط کرد. البته کمپین فروش تولد ۴ سالگی تریبون با رساندن میانگین درآمد رسانه‌ها به نزدیک ۹ میلیون تومان در اسفند ۱۴۰۱ تا حدی توانست کاهش درآمد رسانه‌ها در ماه مهر را پوشش دهد.

پر رپورتاژترین روز و ساعت هفته

رسانه‌ها در سال ۱۴۰۱ بیش‌ترین میزان رپورتاژ آگهی را در ساعت ۱۰ صبح روزهای چهارشنبه منتشر کرده‌اند. دومین و سومین زمان پرانتشار رپورتاژ آگهی نیز به ترتیب ساعت ۱۱ صبح روزهای چهارشنبه و شنبه بوده است. هم‌چنین کم‌ترین میزان انتشار رپورتاژ آگهی در روزهای جمعه انجام شده است.

 

میزان انتشار رپورتاژ آگهی توسط رسانه ها در ساعات مختلف در سال 1401

 

 

برای دانلود کامل گزارش، اینجا کلیک کنید.

اتاق خبر تریبون

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار منتشر شده
 تبدیل بیش از ۴۰۰ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا با تعطیلی روز پنج‌شنبه خطر حذف ایران از تجارت جهانی قطعی خواهد بود پیش‌بینی سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده  شکل‌گیری زنجیره ارزش منطقه‌ای، نیازمند همکاری بخش خصوصی کشورهای منطقه است سفرهای درمانی رایگان با اسنپ لازمه ایجاد محیط کار مدرن، اهمیت به مسائل بهداشتی است برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری رویداد نوآوری بهره‌ور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مروری بر مهمترین اتفاقات افتتاحیه نمایشگاه «ایران اکسپو 2024» قرارداد پیاده‌سازی فیبر نوری مبین‌نت در شهر دزفول به امضا رسید ضرورت ایجاد معنا در زندگی شغلی پارامترهای تاثیرگذار بر آینده تنظیم‌گری در فروم حکمرانی اینوتکس 2024 میزبانی پاویون اتاق ایران از فعالان اقتصادی در نمایشگاه اکسپو حضور نمایندگان فرش دستبافت ایران در نمایشگاه دموتکس دبی همراه اول از نخستین کیوسک‌های دیجیتال سلامت رونمایی کرد رونمایی از نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها