تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

اتاق خبر پادرو

گزارش سالانه پادرو منتشر شد؛

کاهش ۹۰ درصدی فروش و رشد ۱۰۰ درصدی تعداد مشتریان در سال فیلترینگ اینستاگرام

به گفته پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو از ۶۳۰ هزار فروشگاه ایرانی که برآورد می‌شد در اینستاگرام وجود داشته باشند، حالا این تعداد بعد از یک ریزش بالا در انتهای تابستان به دنبال فیلترینگ به ۳۳۰ هزار فروشگاه رسیده است.

به گفته او بعد از بیش از ۹ ماه فیلتر اینستاگرام بازار به شرایط عادی بازگشته است‌. به گفته پورپزشک این تعداد فروشگاه می‌توانند چیزی نزدیک به ۵۰ هزارر میلیارد تومان فروش در سال داشته باشند. همچنین او اعلام می‌کند با تمام سختی‌هایی که در سال ۱۴۰۱ به آنها تحمیل شده، درآمد ۷ برابری را تجربه کرده‌اند و مشتریانشان ۱۰۰درصد بیشتر از گذشته شده است. تجربه ۵ برابر سفارش بیشتر ماهانه و رکورد ۱۹ هزار و ۵۰۰ سفارش در یک روز آن هم در بازه فیلترینگ اینستاگرام از دیگر دستاورد‌هایی است که پورپزشک برای پادرو در سال سخت ۱۴۰۱ از آنها یاد می‌کند.

بنا بر اطلاعاتی که او در این نشست ارائه می‌کند با فیلتر اینستاگرام ۹۰ درصد فروش فروشگاه‌ها از بین می‌رود و فروشندکان اینستاگرامی که با پول شخصی خود روی این پلتفرم یک کسب‌وکار درست کرده بودند تا ۱۰۰ درصد فروششان را از دست می‌دهند و رشد در این زمینه متوقف می‌شود.

او تاکید می‌کند که همین شرایط روی ارسال محصولات از طریق سرویس‌های پادرو تاثیر گذار بوده است و پادرو پین بخشی از ترافیک خودش را از دست می‌دهد. به گفته او با فیلتر اینستاگرام یک فروشنده اینستاگرامی که می‌توانست تا ۵۰ میلیون تومان درآمد در هر ماه داشته باشد، این درآمد را از دست می‌دهد.

تبدیل رویا به کابوس

شب گذشته (۲۱ خرداد) پادرو به عنوان پلتفرم هوشمند پرداخت و ارسال سفارش‌های اینترنتی به ارائه گزارشی از وضعیت خود در سال ۱۴۰۱ و همچنین شرایط فعالیتش بعد از فیلتر اینستاگرام در انتهای تابستان سال گذشته پرداخت.

پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو در ابتدای این نشست اعلام کرد که فکر نمی‌کردند بهار سال ۱۴۰۱ را که رویایی شروع کرده‌ بودند، در نهایت در تابستان به یک کابوس تبدیل شود. او می‌گوید عمده دغدغه‌شان در ابتدای سال ۱۴۰۱ این بوده که چگونه سرویس لجستیکی بین فروشگاه اینستاگرامی داشته باشند یا اینکه چگونه حجم زیادی از فروشگاه‌های اینستاگرامی که داشته‌اند را مدیریت کنند.

او در این زمینه گفت: «بهار را رویایی و با یک کمپین بزرگ شروع کردیم و استقبال از کمپین فراتر از چیزی بود که فکر می‌کردیم. همه تمرکزمان را روی توسعه محصول گذاشته بودیم و اینکه بتوانیم نیاز فروشندگان و مخاطبان راتشخیص بدهیم و محصول متناسب را به آنها ارائه کنیم و نکته جذاب این است که پیشنهاد سرمایه‌گذاری نیز دریافت کردیم.»

او ادامه داد: «تا نیمه اول تابستان هم اوضاع خیلی خوب بود و تا ۷۰ درصد تعداد فروشندگان ثبت نام کرده روی پادروشاپ افزایش پیدا کرده بود و ۳۸ هزار فروشنده اینستاگرامی روی پادرو شاپ ثبت‌نام کرده بودند. تعداد سفارش‌هایمان به نسبت بهار ۳.۵ برابر شده بود و یک رشد عجیب و غریب ترافیک داشتیم و تقریبا ۱۰۶ درصد به نسبت بهار افزایش ترافیک داشتیم.»

او تاکید می‌کند که در این مدت زمانی عمده چالش‌ها و مشکلاتشان این بوده که چگونه خدمات باکیفیت لجیستیکی به فروشگاه‌های اینستاگرامی با توجه به افزایش تعداد این فروشگاه‌ها ارائه کنند و چگونه کسب‌وکارشان را توسعه دهند.

آنطور که او اعلام می‌کند تمامی این اتفاق‌ها در نهایت با محدودیت عجیب‌وغریب روی پهنای باند اینستاگرام در مرداد ماه مصادف می‌شود که باعث می‌شود فروش فروشندگان اینستاگرامی تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند و ۳۰ درصد فروشگاه‌ها از بین بروند. پشوتن می‌گوید در این وضعیت آنها به فکر خارج شدن از این بحران و بازگشت به شرایط عادی بوده‌اند که در نهایت فیلترینگ اینستاگرام در انتهای تابستان رقم می‌خورد و اوضاع را برایشان پیچیده‌تر از گذشته می‌کند.

بنا بر اطلاعاتی که او در این نشست ارائه می‌کند با فیلتر اینستاگرام ۹۰ درصد فروش فروشگاه‌ها از بین می‌رود و فروشندکان اینستاگرامی که با پول شخصی خود روی این پلتفرم یک کسب‌وکار درست کرده بودند تا ۱۰۰ درصد فروششان را از دست می‌دهند و رشد در این زمینه متوقف می‌شود. او تاکید می‌کند که همین شرایط روی ارسال محصولات از طریق سرویس‌های پادرو تاثیر گذار بوده است و پادرو پین بخشی از ترافیک خودش را از دست می‌دهد. به گفته او با فیلتر اینستاگرام یک فروشنده اینستاگرامی که می‌توانست تا ۵۰ میلیون تومان درآمد در هر ماه داشته باشد، این درآمد را از دست می‌دهد.

بازگشت به مدار رشد

اما در نهایت پورپزشک اعلام می‌کند که با مجموعه برنامه‌ریزی‌هایی توانستند در انتهای پاییز ماه تا حدودی شرایط را به وضعیت قبل از فیلترینگ اینستاگرام بازگردانند.

او در این زمینه توضیح می‌دهد: «آنقدر اتفاق‌ها و ریتم مشکلاتی که با فیلترینگ به وجود آمد زیاد بود که ما نتوانستیم خودمان را تا پاییز به مدار بازگردانیم. تنها کاری که در این بین از دستمان بر می‌آمد این بود که قید درآمد کمیسیونمان را بزنیم و دل به دریا بزنیم و کمپین شب یلدا را برگزار کنیم. تصمیم گرفتیم که برای ۳ ماه به همه فروشگاه‌های اینستاگرامی خدماتمان را رایگان ارائه کنیم. در این اوضاع و همین تصمیم باعث شد که ما برگردیم به مدار کسب‌وکار و اتفاق‌های خوب را ببینیم و اینکه اوضاع تغییر ‌کند.»

پورپزشک ادامه می‌دهد: «با کمپین شب یلدا توانستیم هم کسب‌وکارمان را برگردانیم، هم مشتریانمان کم کم به پلتفرم برگشتند و این اثر موجب شد که فروشگاه‌های اینستاگرامی به واسطه جذب سفارشی که داشتند بتوانند از مسیر پادرو درآمد کسب کنند. رشد ماهانه ۲۰ درصد ناشی از تصمیمی بود که در کمپین یلدای خود گرفتیم و توانستیم بازار آفلاین را هم تست کنیم.»

او در ادامه برای اینکه اثرات فیلتر اینستاگرام و تاثیر بر کسب‌وکارهای خرد و این شرکت ملموس‌تر شود به ارائه آماری در این زمینه پرداخت.

او در این زمینه گفت: «قبل فیلتر اینستاگرام برآوردها این بود که ۶۳۰ هزار فروشنده فعال اینستاگرامی وجود دارد این فروشگاه‌ها با توجه به فیلترینگ ریزش کردند و در آذر ماه نزدیک به ۲۲۰ هزار فروشگاه باقی ماندند، یعنی بیش از ۴۰۰هزار کسب‌وکار به صورت دائمی یا موقت از اینستاگرام خارج شدند.»

او از بازگشت فعالیت برخی فروشگاه‌های تعطیل شده خبر می‌دهد و اعلام می‌کند: «این بازار آسیب زیاد دید، ولی آنقدر جذاب بود و آنقدر قدرت داشت که بازار کم کم برگشت و امروز که باهم صحبت می‌کنیم غریب به ۳۳۰ فروشگاه فعال اینستاگرامی وجود دارند. این ۳۳۰ هزار فروشگاهای اینستاگرامی فعال عموما از قویترین‌ها هستند. متاسفانه در محدودیت‌ها آنها که ضعیف‌تر هستند بیشتر آسیب می‌بینند. بخش زیادی از فروشگاه‌هایی که در دوره فیلترینگ اینستاگرام از بین رفتند بیشتر فروشگاه‌هایی بودند که تاب‌آوری کمتری داشتند و احتمالا نیاز بیشتری به فروش از طریق اینستاگرام داشتند.»

پورپزشک با تاکید اینکه بازار به مسیر خودش بعد از فیلتر اینستاگرام برگشته است تاکید می‌کند که همین ۳۳۰ هزار فروشگاهی که مشغول به کار در اینستاگرام هستند و تعداشان هم در حال افزایش است چیزی نزدیک به ۵۰ هزارر میلیارد تومان فروش در سال می‌توانند انجام دهند و بخشی از این ۵۰ هزار میلیارد تومان هم بر می‌گردد به تورمی که در کشور تجربه می‌کنیم.

پشوتن پورپزشک در ادامه این نشست در مورد اتفاق‌هایی که برای پادروپین و پادروشاپ با فیلتر اینستاگرام رخ داد گفت: «این نمودار نشان می‌دهد که با فیلتر اینستاگرام چه بلایی بر سر پادرو پین و پادرو شاپ آمده است. ما یک بهار رویایی داریم و در حال رشد هستیم و از شهریور و با فیلتر اینستاگرام یک سقوط را تجربه می‌کنیم. درآمد پادرو شاپ تقریبا صفر شده است و پادرو پین بیش از ۸۰ درصد درآمدش را از دست داده است.»

او ادامه می‌دهد: « به لطف پرتفولیو و سبد محصولی که داشتیم کم‌کم توانستیم به شرایط عادی برگردیم و در زمستان توانستیم به شرایط نسبتا پایدار برسیم. تقریبا اواخر زمستان بود که توانسیتم عددهای شهریور را دوباره داشته باشیم. ما ۶ ماه جان کندیم تا به رشد قبل برگردیم. درست است که رشدی اتفاق نیفتاد، اما همین که توانستییم کسب‌وکارمان را نجات دهیم برای ما دستاورد بود و ما زنده ماندیم.»

او تاکید می‌کند که با همه سختی‌هایی که بعد از فیلترینگ اینستاگرام تجربه کرده‌اند طی یک سال گذشته درآمد ۷ برابری داشته‌اند و مشتریانشان صددرصد بیشتر از گذشته شده است. به گفته او حالا بیش از ۴۲ هار فروشگاه اینستاگرامی در پادرو شاپ وجود دارد و کسب‌وکارهای اینستاگرامی از این پلتفرم برای ارسال بسته‌های خود استفاده می‌کنند.

تجربه ۵ برابر سفارش بیشتر ماهانه و زدن رکورد ۱۹ هزار و۵۰۰ سفارش در یک روز در بازه فیلتر اینستاگرام، همکاری با سه شرکت پستی جدید و اضافه شدن ۱ میلیون محصول به درگاه پادور از دیگر دستاوردهایی است که پورپزشک اعلام می‌کند در سال سخت ۱۴۰۱ به دست آورده‌اند.

 

منبع

اتاق خبر پادرو

آخرین اخبار منتشر شده
آغاز عملیات حفاری پروژه فیبر نوری مبین‌نت در شهر سقز نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء آغاز به کار کرد اختتامیه «فن‌تز صنایع غذایی» همزمان با رویداد ملی فبین‌فود برگزار شد تریبون‌نیوز؛ حامی رسانه‌ای اینوتکس 2024 چالش مالیات‌ستانی با سامانه‌ها و ابزارهای جدید تفاهم‌نامه مشارکت سرمایه‌گذاری ایمیدرو و ایدرو در طرح تولید الیاف شیشه مرند گردهمایی برترین فعالان رسانه و تبلیغات بین‌المللی در اینوتکس 2024 برگزار می‌شود کرمان‌‌‌‌ آیدکس با هدف توسعه اقتصاد دیجیتال و ارائه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این استان برگزار می‌شود استراتژی‌های نوین در جذب و نگهداشت سرمایه انسانی بررسی خواهد شد اپتیت از سرویس جدید خود رونمایی کرد یک شرکت بازرگانی افغانستانی برای صادرات گوهرسنگ خام به ایران ابراز تمایل کرد مشخص نبودن جایگاه ایران در نقشه ژئوپلیتیکی آینده جهان نیازمند ابزار مالی جدید برای تحقق شعار سال هستیم جهش تولید با مشارکت مردم بستری برای توسعه اقتصادی است مشکلات مالیاتی، دست و پای تولیدکنندگان را بسته است
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها