تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

حدیث خسروی، مدیر روابط عمومی نوبیتکس درباره گزارش جاب ویژن با تریبون‌نیوز ضحبت کرد
حدیث خسروی، فعال حوزه روابط‌عمومی به تریبون‌‌نیوز گفت:

ساختار سازمانی، اثر مستقیمی بر جایگاه روابط عمومی دارد

حدیث خسروی، مدیر روابط عمومی نوبیتکس درباره گزارش جاب ویژن با تریبون‌نیوز ضحبت کرد

جاب‌ویژن روز یکشنبه ۱۹ فروردین‌ماه گزارش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد. پس از انتشار این گزارش توسط جاب‌ویژن، فعالان حوزه‌های مختلف کسب‌وکار در صفحات اجتماعی‌شان نسبت به نرخ دستمزدها در گزارش جاب‌ویژن واکنش نشان دادند. در این میان، بسیاری از فعالان حوزه روابط‌عمومی نسبت به گزارش حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ موضع‌گیری کردند و دستمزدهای ارائه‌شده در این گزارش را غیرواقعی دانستند. ما در تریبون‌نیوز با برخی از منتقدان این گزارش که در حوزه روابط‌عمومی فعالیت می‌کنند، گفت‌وگو کردیم. در ادامه، نظر حدیث خسروی را در این زمینه می‌خوانید.

حدیث خسروی، که از فعالان حوزه روابط‌عمومی و یکی از منتقدان گزارش حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ جاب‌ویژن است، به تریبون‌‌نیوز گفت: «از دو زاویه مختلف می‌توان به گزارش حقوق و دستمزد جاب‌ویژن نقد وارد کرد. یکی از این زوایا، اعداد و ارقام اعلام‌شده در تمام موقعیت‌های شغلی است. من به‌عنوان کسی که ذی‌نفع این گزارش هستم و در بازار کار حضور دارم، معتقدم که اعداد و ارقام آن نزدیک به ۱۰۰ درصد در موقعیت‌های شغلی‌ای مثل روابط‌عمومی قطعاً و احتمالاً در دواپس، مدیریت محصول و دیگر حوزه‌ها درست نیست.

اگر بخواهم در این بخش صرفاً درباره روابط‌عمومی حرف بزنم، داده‌هایی که به‌عنوان درخواست حقوق مانند میانه، میانه درخواست و عددهای شهرهای بزرگ و تهران مطرح شده، با واقعیت فرق دارد. برای این‌که به عدد درستی در این مورد برسیم، باید به تعریف روابط‌عمومی و جایگاه آن در ساختار برخی از شرکت‌ها و صنایع سنتی برگردیم. در برخی از شرکت‌های سنتی، روابط‌عمومی جایگاهی شبیه به مسئول دفتر را دارد و به‌نوعی از جنس دستیار بودن است که همین موضوع در عدد دریافتی فردی که مسئولیت روابط‌عمومی را برعهده دارد، تاثیر می‌گذارد. ولی در برخی شرکت‌ها مانند برندهای تکنولوژی ، جایگاه روابط‌عمومی با برند پیوند خورده و مسئولیت‌های مختلفی به افراد فعال در حوزه روابط‌عمومی محول می‌شود.

در واقع، جایگاه روابط عمومی در سازمان‌هایی با ساختارهای مدرن متفاوت است، روابط عمومی مسئولیت شهرت برند را بر عهده دارد، گاهاً محتوا و شبکه‌های اجتماعی یا حتی برند کارفرمایی نیز در روابط عمومی تعریف می‌شود و در برخی از سازمان‌ها، به‌عنوان یک دپارتمان ارتباطات شناخته می‌شود. بنابراین، جایگاه روابط‌عمومی در صنایع سنتی و استارتاپی متفاوت است و به‌همین دلیل رقم حقوق افراد فعال در این حوزه در اکوسیستم استارتاپی تغییر می‌کند. این‌که بخواهیم شرکت‌های مختلف را بررسی کنیم متوجه تغییراتی در رقم حقوقی‌شان می‌شویم. مثلاً فردی روابط‌عمومی شرکت فین‌تکی است با کسی که در موقعیت مشابه‌ای در شهرداری کار می‌کند، عدد حقوقی متفاوتی دارد.

جایگاه‌ ارتباطات و برند اثر مستقیمی روی حقوق می‌گذارد. به‌نظرم کسب‌وکارهایی مانند جاب‌ویژن و ایران‌تلنت که گزارش‌هایی از این دست منتشر می‌کنند، باید نوع حجم نمونه و فراوانی آن را نشان بدهند که در گزارش اخیر جاب‌ویژن این اتفاق نیفتاده است. ما نمی‌دانیم که چند شرکت فین‌تکی، سنتی یا تکنولوژی در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است. اگر از زاویه عدد و رقم به این گزارش نگاه کردیم. باید از زاویه دیگری هم گزارش جاب‌ویژن را بررسی کنیم؛ آن هم این است که ذی‌نفعان این گزارش، تازه‌واردان بازارکار هستند، چون کسانی که در بازار کار حرفه‌ای هستند قراردادهای متفاوتی را می‌بندند. منابع انسانی شرکت‌ها هم از این گزارش به‌عنوان یکی از منابع خود استفاده خواهند کرد. پس باید نسبت به داده‌هایی که منتشر می‌کنیم، مسئولیت‌پذیر باشیم.»

خسروی، روی نیاز به بازنگری گزارش جاب‌ویژن تاکید کرد و افزود: «اگر جاب‌ویژن، میزان حقوق و دستمزد در یک موقعیت شغلی را مورد بررسی قرار می‌دهد، باید تعریف خود را از این حرفه در گزارشش نشان دهد. به‌نظرم لازم است یک جامعه نمونه دیگر را به عنوان گروه شاهد بررسی کنند یا اگر بخوام مقصودم را دقیق‌تر بیان کنم، گروهی را با تنوع بالاتر در دسته شغلی روابط عمومی بررسی کنند و بعد، هربار فراوانی یک دسته خاص مثلا صنایع سنتی را بیشتر کنند تا متوجه تفاوت معنادار در خروجی پژوهش بشوند.

روابط‌عمومی حرفه‌ای است که قدمتی طولانی دارد ولی چیزی که امروز به‌عنوان روابط‌عمومی می‌شناسیم با چیزی که در گذشته از آن وجود داشته، متفاوت است. امروزه اثر افکار عمومی، حساسیت شبکه‌های اجتماعی، دسترسی مخاطبین به رسانه‌های اجتماعی سبب شده برندها برای ایجاد و حفظ شهرت خود با شیوه متفاوتی به ارتباطات خود بپردازند، به همین دلیل جایگاه روابط عمومی در ساختار سازمان متفاوت شده است و متاثر از آن در چنین ساختارهایی، فارغ از اینکه آن سازمان در مارکت خود چه جایگاهی دارد مثلاً اول است یا چندمین، اندازه تیم‌ها، اهمیت و به تبع آن، رقم دریافتی در روابط عمومی متفاوت می‌شود.»

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار منتشر شده
زیست‌بوم نوآوری و فناوری زیر یک سقف رأی بیش از ۹۷ هزار نفر در جشنواره ولاگ فیلیمومدرسه شناسنامه‌دار کردن نوآوری‌ها، رسالت مالکیت فکری است فرصت نمایشگاه ایران اکسپو برای تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان بخش کشاورزی حضور دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 پیگیری اتاق ایران برای بهبود محیط کسب‌و‌کار و تقویت تجارت ﭘﺬﯾﺮه ﻧﻮﯾﺴﯽ اوراق ﻣﺮاﺑﺤﻪ جدید با نماد «فناپ زیرساخت ۰۷» اعمال فیلترینگ در دیسکورد و مشکلات گسترده آن راهکار عملی اتاق تهران برای ایجاد مکانیزم تبادل بازرگانی بین ایران و پاکستان همراهی ایران و چین منجر به تقویت اقتصاد آنها می‌شود بررسی موقعیت‌های اقتصادی برای گسترش مناسبات بازرگانی دو کشور اقدام موثر ایمیدرو برای توسعه، هدایت سرمایه‌گذاری است تعیین تکلیف نرخ تاکسی‌های اینترنتی و پیشنهاد داوطلبانه نرخ بالاتر فراهم‌سازی امکان تماس تصویری بدون نیاز به اینترنت برخورد با با انتشار محتوای مجرمانه در فضای مجازی
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها