تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

گفت‌وگوی تریبون‌نیوز با علیرضا کلاهی
علیرضا کلاهی، عضو هیئت‌نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با تریبون‌‌نیوز عنوان کرد:

دولت بگذارد بخش خصوصی کار خودش را بکند

گفت‌وگوی تریبون‌نیوز با علیرضا کلاهی

فعالان اقتصادی در سال‌های اخیر کلیدواژه‌های مشابه‌ای را بازگو می‌کنند. آن‌ها از پیمان‌سپاری ارزی، قیمت‌گذاری دستوری و تحریم‌های اقتصادی گله‌مندند و نسبت به آینده اقتصاد کشور اظهار نگرانی می‌کنند. علیرضا کلاهی صمدی، یکی از این فعالان اقتصادی و عضو هیئت‌نمایندگان اتاق بازرگانی ایران است. او که سابقه ریاست سندیکای صنعت برق، عضویت در هیئت‌مدیره فدراسیون انرژی و صنایع وابسته و شرکت‌های سرآوا پارس و نوآوران فن آوازه (دیجی کالا)، ریاست هیئت‌مدیره شرکت سیم و کابل ابهر، مدیر اجرایی گروه صنعتی نوین،‌ ریاست هیئت‌مدیره شرکت آمیزه‌های پلیمری ابهر و ریاست هیئت‌مدیره شرکت کابل ابزار دقیق را دارد، در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز از وضعیت فعالان اقتصادی در تعامل با دولت گفت. در ادامه، گفت‌وگوی این عضو هیئت‌نمایندگان اتاق بازرگانی ایران را با خبرنگار تریبون‌نیوز می‌خوانید.

آقای کلاهی، عملکرد اتاق بازرگانی را در سال ۱۴۰۲ چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟

بخش خصوصی در سال گذشته آسیب‌های زیادی دیده است و ما از این عملکرد رضایت نداریم. به‌نظر من که در حوزه صنعت فعالیت می‌کنم، ما به دلیل تصمیمات اقتصادی دولت به‌خصوص در زمینه ارز آسیب‌های جدی‌ و متعددی دیده‌ایم. این آسیب‌ها ارتباط تنگاتنگی با قیمت‌گذاری دستوری ارز، نرخ‌های خیالی و پیمان‌سپاری ارزی خصوصاً در بورس کالا دارد. این اشتباهات، اقتصاد کشور را به چالش کشیده است.

با توجه افزایش مالیات بر ارزش افزوده کالاها در بودجه سال ۱۴۰۳، فکر می‌کنید بخش خصوصی با چه چالش‌هایی برای توسعه اقتصادی مواجه است؟

بسیاری از چالش‌های ما از پارسال شروع شده است. نابودی صنایع کوچک، مشکلات سرمایه‌گذاری، کاهش قدرت خرید مردم، معضلات بازارهای صادراتی و تحریم‌ها به‌خصوص در بازار عراق، از مسائلی هستند که فعالان اقتصادی را درگیر کرده‌اند. پارسال، بدترین سال برای فعالان اقتصادی در بخش خصوصی بوده و امسال بدتر از سال قبل خواهد بود.

به‌نظر شما، بخش خصوصی در سال ۱۴۰۳ چه انتظاراتی از دولت دارد؟

حاکم شدن منطق در سیاست‌های ارزی، پذیرفتن واقعیت‌های بازار، برداشتن پیمان‌سپاری ارزی خصوصاً برای بخش خصوصی که بارها درباره‌اش گفته‌ایم، برخی از انتظارات ما در بخش خصوصی از دولت است. ما کاری نداریم که بخش دولتی، خصولتی و غیره چه کارهایی می‌کنند، فقط بگذارند بخش خصوصی کار خودش را کند و مشکلات فعالان اقتصادی به‌ویژه در بورس کالا را بیشتر نکنند و به این مشکلات سروسامان دهند.

سال ۱۴۰۳ را برای فعالان اقتصادی چه‌طور پیش‌بینی می‌کنید؟

بسیار نگرانم.

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار منتشر شده
آی‌هیت، نماد افتخار و نشانگر پیشرفت همه‌جانبه علمی‌ و فناوری ایران است بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور افتتاح می‌شود دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول برگزار شد وزارت امورخارجه از نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ حمایت می‌کند اکسپو فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های صادراتی استان‌هاست بخش خصوصی ستون فقرات اقتصاد کشور است بازدید امید سحرخیز معاون زیربنایی، تولیدی و اقتصادی بازرس ویژه رئیس‌جمهور از غرفه ایمیدرو زیست‌بوم نوآوری و فناوری زیر یک سقف رأی بیش از ۹۷ هزار نفر در جشنواره ولاگ فیلیمومدرسه شناسنامه‌دار کردن نوآوری‌ها، رسالت مالکیت فکری است فرصت نمایشگاه ایران اکسپو برای تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان بخش کشاورزی حضور دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 پیگیری اتاق ایران برای بهبود محیط کسب‌و‌کار و تقویت تجارت ﭘﺬﯾﺮه ﻧﻮﯾﺴﯽ اوراق ﻣﺮاﺑﺤﻪ جدید با نماد «فناپ زیرساخت ۰۷» اعمال فیلترینگ در دیسکورد و مشکلات گسترده آن
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها