تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

تبدیل ارمنستان به هاب تجاری ایران در منطقه قفقاز جنوبی
در همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و ارمنستان مطرح شد؛

تبدیل ارمنستان به هاب تجاری ایران در منطقه قفقاز جنوبی

تبدیل ارمنستان به هاب تجاری ایران در منطقه قفقاز جنوبی

همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و ارمنستان با توجه به ضرورت‌های کنونی ژئوپلتیک شمال ایران در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.
به گزارش تریبون‌نیوز، بهمن عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران، هرویک یاری‌جانیان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان، اکبر گداری، سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، سیدغلامرضا موسوی، مدیر اجرائی ملت بانک ارمنستان و حسام‌الدین حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران سخنرانان این همایش بودند.
هدف از برگزاری همایش توسعه تجاری ایران و ارمنستان بررسی اهمیت توسعه روابط همکاری ایران با ارمنستان عنوان شده است.
بهمن عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در همایش توسعه تجاری ایران و ارمنستان، به اهمیت ارمنستان از بعد تجاری، سیاسی و جایگاه آن در ایجاد ثبات بین‌المللی در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد.


او در این همایش گفت: «نقش و جایگاه ارمنستان در ایجاد ثبات در بازار بین‌المللی مبتنی بر موازنه قدرت در قفقاز جنوبی بسیار مهم است. ارمنستان می‌تواند یک پل ارتباطی میان ما و اتحادیه اروپا باشد.»
دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اهمیت ارمنستان به عنوان یک کشور گیرنده خدمات فنی-مهندسی ایران گفت: «ما باید به این مزیت‌ها در ساختار روابط خود با ارمنستان توجه کنیم. در حال حاضر یکی از مشکلات بخش خصوصی تعریف پروژه‌های مشترک با حاکمیت است. بنابراین آنچه می‌توانیم پیشنهاد کنیم انجام پروژه‌های مشترک با رگولاتوری است.»
در ادامه، هرویک یاری‌جانیان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان با اشاره بر مصوبه جدید مجلس مبنی بر تعطیلی دو روز پایان هفته گفت: «این موضوع منجر به آسیب به بخش خصوصی می‌شود و کارکرد ما با دنیا در مجموع به دو روز خواهد رسید. بنابراین این عقب‌ماندگی خسارت جبران‌ناپذیری به بنیان بخش خصوصی وارد خواهد کرد.»
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان بیان کرد: «روابط ایران و ارمنستان از قدیمی‌ترین روابط میان کشورهاست. اتاق مشترک ایران و ارمنستان 29 سال قدمت دارد.»
او با اشاره به ضرورت ارتباط تجاری با ارمنستان گفت: «مناسب بودن فضای کسب‌وکار برای ثبت شرکت از مهمترین مزیت‌های این کشور محسوب می‌شود. همچنین 90 درصد تجار ارمنی تمایل بسیار زیادی برای همکاری با ایران دارند که ما متاسفانه هنوز نتوانستیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.»
به گفته یاری‌جانیان، بخش خصوصی کشور ایران در حال حاضر توانسته است اقدامات بزرگی را در زمینه هتل‌سازی و معماری در دولت ارمنستان به انجام برساند.
او ادامه داد: «ما برای افزایش صادرات به کشور ارمنستان می‌توانیم از این کشور به عنوان هاب تجاری کالای خود استفاده کنیم.»

پس از آن، اکبر گداری، سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: «۷۰ درصد نظام توزیع در ارمنستان را فروشگاه‌های زنجیره‌ای تشکیل می‌دهند.»
گداری با اشاره بر خطاهای استراتژیک کشور ایران در خصوص ارتباط با ارمنستان گفت: «یکی از خطاهای استراتژیک کشور ایران در نگاه به ارمنستان، نگاه جمعیت‌محور به این کشور است. در واقع به دلیل اینکه کشور ارمنستان کم‌جمعیت است، به آن به عنوان اهرمی برای توسعه بازار بین‌الملل ایران نگاه نمی‌کنیم.»
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران در همایش توسعه تجاری ایران و ارمنستان بیان کرد: «در کشور ارمنستان افراد اغلب به زبان انگلیسی مسلط نیستند، به همین خاطر اگر می‌خواهید به عنوان یک تاجر وارد این بازار شوید، نیازمند ارسال کاتالوگ به زبان روسی هستید. در غیر این صورت به احتمال 60 درصد پاسخی از سوی آنها دریافت نخواهید کرد.»
به گفته او در مورد کالاهای مختلف استراتژی ورود به بازار ارمنستان متفاوت است.


بعد از گداری، غلامرضا موسوی، مدیر اجرایی ملت بانک ارمنستان در همایش توسعه تجاری ایران و ارمنستان، ابتدا تاریخچه‌ای از این بانک ارائه کرد و سپس از امکانات آن برای بازرگانان ایرانی گفت.


به گفته موسوی، بانک ملت ارمنستان ظرفیت اعطای تسهیلات به شرکت‌های ایرانی را دارد، اما تاکنون سازوکاری برای سرمایه‌گذاری بر شرکت‌های ایرانی از سوی این بانک تعریف نشده است.
موسوی در این همایش گفت: «در حال حاضر امکان افتتاح حساب برای شرکت‌های ایرانی در بانک ملت ارمنستان فراهم است.»

هانیه عرفانی‌نژاد

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار منتشر شده
زیست‌بوم نوآوری و فناوری زیر یک سقف رأی بیش از ۹۷ هزار نفر در جشنواره ولاگ فیلیمومدرسه شناسنامه‌دار کردن نوآوری‌ها، رسالت مالکیت فکری است فرصت نمایشگاه ایران اکسپو برای تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان بخش کشاورزی حضور دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 پیگیری اتاق ایران برای بهبود محیط کسب‌و‌کار و تقویت تجارت ﭘﺬﯾﺮه ﻧﻮﯾﺴﯽ اوراق ﻣﺮاﺑﺤﻪ جدید با نماد «فناپ زیرساخت ۰۷» اعمال فیلترینگ در دیسکورد و مشکلات گسترده آن راهکار عملی اتاق تهران برای ایجاد مکانیزم تبادل بازرگانی بین ایران و پاکستان همراهی ایران و چین منجر به تقویت اقتصاد آنها می‌شود بررسی موقعیت‌های اقتصادی برای گسترش مناسبات بازرگانی دو کشور اقدام موثر ایمیدرو برای توسعه، هدایت سرمایه‌گذاری است تعیین تکلیف نرخ تاکسی‌های اینترنتی و پیشنهاد داوطلبانه نرخ بالاتر فراهم‌سازی امکان تماس تصویری بدون نیاز به اینترنت برخورد با با انتشار محتوای مجرمانه در فضای مجازی
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها