تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
جمعه 14 اردیبهشت 1403

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

حسن فروزان‌فرد، در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز مطرح کرد: بودجه، محور فعالیت‌های اتاق بازرگانی را در سال آینده مشخص می‌کند
حسن فروزان‌فرد، در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز مطرح کرد:

بودجه، محور فعالیت‌های اتاق بازرگانی را در سال آینده مشخص می‌کند

حسن فروزان‌فرد، در گفت‌وگو با تریبون‌نیوز مطرح کرد: بودجه، محور فعالیت‌های اتاق بازرگانی را در سال آینده مشخص می‌کند

روزهای پایانی سال همواره با تلاش برای شروعی دوباره همراه است و این موضوع فقط محدود به افراد نمی‌شود. سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی نیز در همین زمان برنامه‌هایی را برای سال آینده خود در نظر می‌گیرند؛ اتاق‌های بازرگانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و این روزها جلسات پایان سال خود را برای بررسی آن‌چه در یک سال اخیر گذشته و آن‌چه قرار است در سال جدید انجام شود، برگزار می‌کنند. به همین بهانه، تریبون‌نیوز در حاشیه دهمین نشست هیئت‌نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در دوره دهم با حسن‌ فروزان‌فرد، نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران و رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

آقای فروزان‌فرد، به‌عنوان یکی از اعضای هیئت‌نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، از برنامه‌های اتاق برای توسعه فضای اقتصاد کشور در سال جدید بگویید.

در دهمین نشست هیئت‌نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در دوره دهم، موضوع بررسی و تصویب بودجه ۱۴۰۳ مطرح شد و قرار است روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند‌ماه هم جلسه هیئت‌نمایندگان اتاق تهران با هدف بررسی و تصویب بودجه ۱۴۰۳ اتاق بازرگانی تهران برگزار شود. نکته‌ای که در بین هیئت‌نمایندگان مطرح است ارتقای مکانیزم‌های طراحی و اجرای بودجه است. یعنی اگر ما منتقد دولت و حاکمیت و مجلس در زمینه بودجه هستیم و فکر می‌کنیم که باید این مسئله شفاف‌تر شود و قابلیت کنترل عمومی داشته باشد، باید خودمان هم در اتاق بازرگانی این شفافیت و ارتقای مکانیزم‌ها را داشته باشیم.

با وجود آن‌که در اتاق بازرگانی تلاش شده بود تا این موضوع اتفاق بیفتد اما نمایندگان این بودجه را تصویب نکردند، چون با توجه به ظرفیت‌هایی که اتاق بازرگانی دارد، می‌توان روی جزئیات برنامه‌های بودجه سال جدید و اجرایی شدن آن دقت‌عمل بیشتری داشت. به‌نظر من، بودجه، محور فعالیت‌های اتاق بازرگانی را در سال آینده مشخص می‌کند و اتاق ایران هم در برنامه‌ بودجه‌ای خود سعی کرده‌بود تا اندازه‌ای به تمام موضوعات بپردازد ولی جای کار بیشتری داشت. امیدواریم که اتاق ایران فرصتی را فراهم کند و جلسات بیشتری برای تصویب بودجه سال جدید برگزار شود. با یک بودجه دقیق، اتاق می‌تواند در فضای کسب‌وکار موثرتر باشد.

برنامه‌ی بودجه اتاق تهران به‌چه صورت است؟

درباره اتاق تهران هم پیش‌نویس بودجه در اختیار نمایندگان قرار گرفته است و در نشست هیئت‌نمایندگان در روز سه‌شنبه، نهایی می‌شود. اتاق تهران بودجه منظمی را ترتیب داده که البته جای اصلاح هم در آن وجود دارد. وقتی سند این دو بودجه یعنی بودجه اتاق ایران و اتاق تهران نهایی شود، راحت‌تر می‌توان روی روندها نظارت کرد. به‌نظرم باید به اندازه‌ای از شفافیت پیش برویم که حتی ناظران بیرونی هم بتوانند آن را بررسی کنند.

با توجه به این‌که به‌تازگی انتخابات مجلس را پشت‌سر گذاشته‌ایم، برنامه اتاق‌ بازرگانی به‌عنوان خانه بخش خصوصی برای تعامل با بخش دولتی چیست؟

یکی از جاهایی که اتاق بازرگانی با آن تعاملات زیادی دارد، مجلس است. اتاق بازرگانی در زمینه تدوین بودجه سالانه و تدوین قوانین جدید، بیشترین گفت‌وگو را با مجلس شورای اسلامی دارد. بنابراین، مجلس یکی از مهم‌ترین جاهایی است که اتاق با آن تعامل دارد تا بتواند منافع بخش خصوصی را پیگیری کند. امیدوارم زمینه برای گفت‌وگوی موثرتر و بهبود تعاملات بخش خصوصی و دولتی فراهم شود چون با توسعه روابط دولت و بخش خصوصی،‌ می‌توانیم به بررسی مسائل فعالان اقتصادی بپردازیم و به رفع مشکلات آن‌ها کمک کنیم.

موضوع تعدد قوانین و تجمیع آن‌ها،‌ یکی از مباحث است که هم در مجلس شورای اسلامی و هم در اتاق‌های بازرگانی مطرح شده است. امیدواریم در مجلس جدید یک قانون جامع تدوین شود و با رفع پراکندگی‌های قانونی، مشکلات فعالان بخش خصوصی برطرف شود. مسئله تنقیح قوانین، یکی دیگر از موضوعاتی است که اتاق بازرگانی می‌تواند با مجلس همکاری کند چون در یک دوره زمانی طولانی مدت، تغییر و تحولات گسترده‌ای در محیط کسب‌وکار انجام شده و قوانین متعددی در یک موضوع مشخص داریم.

به عقیده من، تنقیح قوانین و کمک به تنقیح قوانین و اصلاح مکانیزم بودجه‌ریزی دو موضوع کلیدی‌ برای تعامل اتاق بازرگانی به‌عنوان بخش خصوصی و دولت به‌عنوان نهاد دولتی هستند. امیدواریم با تغییر مکانیزم بودجه‌‌ریزی، شفافیت در این زمینه بیشتر شود چون در حال حاضر بودجه برای افراد خارج از دولت قابل اندازه‌گیری نیست و محور ایجاد تورم و دامن‌زدن به نابه‌سامانی‌های اقتصادی است.

پروانه حسین‌زاده

تریبون‌نیوز

تجارت الکترونیک ایماژ

آخرین اخبار منتشر شده
آی‌هیت، نماد افتخار و نشانگر پیشرفت همه‌جانبه علمی‌ و فناوری ایران است بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور افتتاح می‌شود دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول برگزار شد وزارت امورخارجه از نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۳ حمایت می‌کند اکسپو فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های صادراتی استان‌هاست بخش خصوصی ستون فقرات اقتصاد کشور است بازدید امید سحرخیز معاون زیربنایی، تولیدی و اقتصادی بازرس ویژه رئیس‌جمهور از غرفه ایمیدرو زیست‌بوم نوآوری و فناوری زیر یک سقف رأی بیش از ۹۷ هزار نفر در جشنواره ولاگ فیلیمومدرسه شناسنامه‌دار کردن نوآوری‌ها، رسالت مالکیت فکری است فرصت نمایشگاه ایران اکسپو برای تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان بخش کشاورزی حضور دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 پیگیری اتاق ایران برای بهبود محیط کسب‌و‌کار و تقویت تجارت ﭘﺬﯾﺮه ﻧﻮﯾﺴﯽ اوراق ﻣﺮاﺑﺤﻪ جدید با نماد «فناپ زیرساخت ۰۷» اعمال فیلترینگ در دیسکورد و مشکلات گسترده آن
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها