تمام اخبار الکامپ ۲۰۲۳ را از اینجا دنبال کنید

کلیک کنید
اتـــاق خــبـر کـــسب‌وکارهای ایران
انتشار خبر
پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

اتاق خبر شاپرک

شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت

گزارش اقتصادی شاپرک در ماه اسفند ۱۴۰۲ منتشر شد؛

به‌پرداخت ملت، رکورددار بیشترین مبلغ تراکنش‌های حوزه پرداخت الکترونیک کارتی در اسفند ۱۴۰۲

شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) گزارش اقتصادی ماهانه خود را که مربوط به اسفند ۱۴۰۲ می‌شود را منتشر کرد. این گزارش، شامل پنج بخش اصلی می‌شود که متشکل است از «جایگاه شاپرک در اقتصاد ملی»، «شاخص‌های عملکردی شاپرک»، «کیفیت خدمات پرداخت کارتی»، «بررسی عملکرد شرکت‌‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت» و «بررسی عملکرد بانک‌‌های صادرکننده و پذیرنده».

براساس آخرین گزارش شاپرک، بیش از چهار میلیارد تراکنش‌ در اسفند سال گذشته انجام شده است که یک روند افزایشی را نسبت به ماه‌های قبل نشان می‌دهد. در ادامه این گزارش، نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ۱۴۰۲ به‌صورت ماهانه مقایسه شده است. ارزش تراکنش‌های شاپرک در شهریور ۱۴۰۲، نسبت به کل نقدینگی ۱۴/۰۱ درصد بوده که نسبت به مرداد ماه ۰/۱۳ درصد افزایش داشته است.

مقایسه نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ۱۴۰۲
ارزش تراکنش‌های شاپرک و تولید ناخالص داخلی طبق مقایسه فصلی این شرکت از پاییز ۹۹ تا تابستان ۱۴۰۲، روندی رو به رشد داشته است.

مقایسه فصلی ارزش تراکنش‌های شاپرک و تولید ناخالص داخلی

ارزش اسمی تراکنش‌های اسفند 1402 نسبت به بهمن‌ماه، ۲۶.۲۲ درصد رشد داشته است؛ این در حالی است که ارزش حقیقی تراکنش‌ها 23/75 درصد رشد را تجربه کرده است. ارزش حقیقی تراکنش‌ها در واقع ارزش تراکنش‌های شاپرکی بدون در نظر گرفتن اثرات تورم است.به عبارت دیگر، ارزش تراکنش‌های شاپرکی که نسبت به نرخ تورم خالص‌سازی شده، ارزش حقیقی تراکنش‌های شاپرکی را تشکیل می‌دهد.

مقایسه تراکنش های اسمی و حقیقی شاپرک

 

طبق گزارش اسفندماه شاپرک، کارت‌خوان‌های فروشگاهی با ۹۱/۵۷ درصد بیشترین سهم بازار تراکنش‌های شاپرکی را به خود اختصاص داده‌اند. سهم پذیرندگان اینترنتی ۶/۱۵ درصد و سهم بسترهای موبایلی از تراکنش‌های اسفند‌ماه ۲/۲۸ درصد است.

 عملكرد هر ابزار پذیرش به لحاظ تعداد و مبلغ تراکنشها

 

متوسط تراکنش هر ابزار پذیرش شاپرکی در اسفند سال گذشته نیز ۳۶۷ تراکنش بوده که نسبت به مدت مشابه در بهمن‌ماه، ۱۸/۳۲ واحد یا ۵/۲۶ درصد افزایش داشته است. سهم تراکنش‌های موفق شاپرک 92/43 درصد و خطاهای رخ‌داده 7/57 درصد در اسفند 1402 بوده است. در این میان، خطاهای کاربری با ۸۴/۸۰ درصد بیشترین نوع از خطاهای تراکنش‌ها در ماه پایانی سال ۱۴۰۲ بوده است.

خطاهای تراکنش ها در اسفند ۱۴۰۲

سهم شرکت‌های PSP از بازار تراکنش‌های حوزه پرداخت الکترونیک کارت

به‌‌پرداخت ملت، با 19/77 درصد از مبلغ تراکنش‌های حوزه پرداخت الکترونیک کارت، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. پرداخت الکترونیک سامان نیز با ۱۹/۲۳ درصد و اختلاف سهم ۰/۵۴ درصدی با «به‌پرداخت ملت»، رتبه دوم را در بیشترین مبلغ تراکنش‌های پرداخت الکترونیک کارتی به دست آورده است.

سهم مبلغی هر یک از شرکت های PSP از بازار تراکنش های حوزه پرداخت الكترونیک کارت

به‌پرداخت ملت، با پوشش 18/68 درصدی از مبالغ بازار کارتخوان فروشگاهی، بالاترین سهم را در اختیار خود دارد. این شرکت بالاترین سهم را از مبالغ ابزار پذیرش موبایلی در اسفندماه به دست آورده است. پرداخت الکترونیک سامان نیز بیشترین سهم را از ابزارهای پذیرش اینترنتی کسب کرده است.

سهم بازار بانک‌ها از تعداد و مبلغ تراکنش‌های شبكه پرداخت

بانک‌های سپه، ملت و ملی، بیشترین سهم از تراکنش‌های اسفندماه ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده‌اند.

 

سهم بازار هر یک از بانک های پذیرنده از تعداد و مبلغ تراکنش های شبكه پرداخت

بالاترین سهم تعدادی از تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی به «بانک سپه»، «بانک ملت»، «بانک ملی ایران» و «بانک صادرات ایران»، بالاترین سهم تعدادی از تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی به «بانک ملت»، «بانک ملی ایران»، «بانک خاورمیانه» و «بانک سامان»، بالاترین سهم تعدادی از تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی به «بانک ملت»، «بانک قرض‌الحسنه رسالت» ، «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران» و‌ «بانک رفاه کارگران» تعلق دارد.

همچنین، «بانک ملت» ، «بانک ملی ایران»، «بانک صادرات ایران» و «بانک سپه»، بالاترین سهم مبلغی از تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی را به خود اختصاص داده‌اند. بالاترین سهم مبلغی از تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی به «بانک ملت»، «بانک صادرات ایران»، «بانک ملی ایران» و «بانک سامان» و بالاترین سهم مبلغی از تراکنش‌‌های ابزار پذیرش موبایلی به «بانک ملت» ، «بانک قرض‌الحسنه رسالت»، «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران» و «بانک رفاه کارگران» تعلق دارد.

سهم بانک‌های صادرکننده از کل کارت‌های بانكی تراکنش‌دار

در اسفند ماه 1402 تعداد کارت‌های دارای حداقل یک تراکنش، متعلق به یکی از ۳۱ بانک صادرکننده آن بوده است. «بانک ملی ایران »، «‌بانک سپه»، «بانک ملت» و «بانک صادرات ایران» بیشترین سهم از تعداد کارت‌های بانکی تراکنش‌دار را در شبکه پرداخت به خود اختصاص داده‌اند.

 

سهم بانک های صادرکننده از کل کارت های بانكی تراکنش دار

برای دانلود و مطالعه کامل گزارش اسفندماه شاپرک، روی لینک کلیک کنید.

اتاق خبر شاپرک

شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت

آخرین اخبار منتشر شده
آغاز عملیات حفاری پروژه فیبر نوری مبین‌نت در شهر سقز نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء آغاز به کار کرد اختتامیه «فن‌تز صنایع غذایی» همزمان با رویداد ملی فبین‌فود برگزار شد تریبون‌نیوز؛ حامی رسانه‌ای اینوتکس 2024 چالش مالیات‌ستانی با سامانه‌ها و ابزارهای جدید تفاهم‌نامه مشارکت سرمایه‌گذاری ایمیدرو و ایدرو در طرح تولید الیاف شیشه مرند گردهمایی برترین فعالان رسانه و تبلیغات بین‌المللی در اینوتکس 2024 برگزار می‌شود کرمان‌‌‌‌ آیدکس با هدف توسعه اقتصاد دیجیتال و ارائه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این استان برگزار می‌شود استراتژی‌های نوین در جذب و نگهداشت سرمایه انسانی بررسی خواهد شد اپتیت از سرویس جدید خود رونمایی کرد یک شرکت بازرگانی افغانستانی برای صادرات گوهرسنگ خام به ایران ابراز تمایل کرد مشخص نبودن جایگاه ایران در نقشه ژئوپلیتیکی آینده جهان نیازمند ابزار مالی جدید برای تحقق شعار سال هستیم جهش تولید با مشارکت مردم بستری برای توسعه اقتصادی است مشکلات مالیاتی، دست و پای تولیدکنندگان را بسته است
0 0 رای ها
امتیازدهی به خبر
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها